• 0

mag ik andermans plaatjes gebruiken?

Hallo,

 

ik ben een startende ondernemer en ik wil graag iets weten. Ik ga niet precies vertellen wat ik ga doen maar ik vraag me af of ik plaatjes van internet mag gebruiken (zoals diddl, winnie the pooh etc) voor producten die ik ga verkopen via internet... Het lijkt me logisch als dit niet mag, want het heeft vast te maken met auteursrechten?!?

Wie kan me hierin adviseren ?

 

Met vriendelijke groet,

 

Ineke.

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Ineke,

 

Je kunt veel informatie hierover vinden via de zoekfunctie van HigherLevel.

In principe mag je nooit afbeeldingen gebruiken van andere websites zonder toestemming van de auteur/ontwerper. Als je afbeeldingen van één of twee andere websites af wil halen, dan kun je proberen een afspraak te maken met die websites. Maar zomaar kopieëren is helaas/gelukkig niet toegestaan.

 

Bekijk ook eens www.auteursrecht.nl.

 

- Erik

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt, die mag je zonder toestemming niet zomaar gebruiken.

 

jammer, ik was er wel bang voor. Maar hoe zit dit dan met mensen die zulke illustraties als verfraaiing op hun site gebruiken?

 

Optie 1) Men heeft toestemming van de ontwerper

Optie 2) Men heeft deze illustraties zelf gemaakt of laten maken

Optie 3) Men doet dit helaas tegen de regels in

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

Beste Ineke,

 

Je kunt veel informatie hierover vinden via de zoekfunctie van HigherLevel.

In principe mag je nooit afbeeldingen gebruiken van andere websites zonder toestemming van de auteur/ontwerper. Als je afbeeldingen van één of twee andere websites af wil halen, dan kun je proberen een afspraak te maken met die websites. Maar zomaar kopieëren is helaas/gelukkig niet toegestaan.

 

Bekijk ook eens www.auteursrecht.nl.

 

- Erik

 

ah, het antwoord op mijn laatste vraag staat hier zeker bij. Bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Maar hoe zit dit dan met mensen die zulke illustraties als verfraaiing op hun site gebruiken?

 

Je hebt helemaal gelijk. Zelfs op blogs en nieuwssites van grote uitgevers wemelt het van beeldmateriaal dat waarschijnlijk zonder toestemming gebruikt wordt. Daar gaat nog een grote rel over ontstaan. Rechters dwingen beelddieven nu al drie keer de gangbare prijzen te betalen voor 'geleende' foto's. Je neemt dus een groot risico als je andermans foto's of illustraties gebruikt zonder toestemming.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Maar hoe zit dit dan met mensen die zulke illustraties als verfraaiing op hun site gebruiken?

 

Je hebt helemaal gelijk. Zelfs op blogs en nieuwssites van grote uitgevers wemelt het van beeldmateriaal dat waarschijnlijk zonder toestemming gebruikt wordt. Daar gaat nog een grote rel over ontstaan. Rechters dwingen beelddieven nu al drie keer de gangbare prijzen te betalen voor 'geleende' foto's. Je neemt dus een groot risico als je andermans foto's of illustraties gebruikt zonder toestemming.

 

Ja bedankt, ik ben d'r nu wel achter. Ik ga zeker geen illegale plaatjes gebruiken dus ik ga 't uitzoeken. Bedankt!.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.