• 0

Salaris of dividend

(aangepast)

Beste forumleden,

 

Drie jaar geleden hebben we onze VOF omgezet naar een BV. Na wat woellige jaren hebben we nu (eindelijk) een stabiel punt bereikt dat we structureel managementfees uitbetalen naar onze persoonlijke holdings en vanuit daar de verloning naar ons zelf doen.

 

Nu is de situatie als volgt:

 

Werkmaatschappij naar tussenholding: € 5.000 per aandeelhouder per maand (gaat naar 6k)

Managementfee van tussenholding naar persoonlijk holding: 4.250 euro per maand

Salaris op loonstrook: € 4.100 bruto + € 815 bijtelling 

Jaarloon (inclusief bijtelling): +/- € 59.000

 

Ik hanteer dus een hoger loon dat DGA norm, simpelweg omdat ik dat netto maandelijks nodig heb voor mijn vaste lasten.

 

Wat is nu wijsheid? Dit zo laten? Of het bruto loon incl. bijtelling terugbrengen naar 46k per jaar en de rest in de vorm van dividend uitkeren aan het eind van het jaar? Het verschil in nettoloon zou ik tussentijds kunnen opvangen met spaargeld.

 

Mijn accountant wil het zo laten, maar ik vind hem af en toe iets teveel op de hand van de belastingdienst waardoor ik twijfel.

 

 

aangepast door Anoniem12
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je je accountant niet vertrouwd of hij kan je zijn keuzes niet uitleggen dan moet je een andere nemen.

 

Tot ca 70.000 euro verzamelinkomen IB is het zo goed als lood om oud ijzer hoe je het uitbetaald naar privé.

want dat is het punt waar je van tariefschijf 1 tegen 37,1% overgaat naar 49,5% over elke euro inkomen.

 

Dividend kost altijd 37,85% (want eerst 15% VPB over de winst voor belasting en daarna nog eens 26,90% Box 2 heefin in de IB)

 

Kortom je accountant heeft in de basis gelijk, zolang je toch doorbetaald naar prive kun je het salaris beter gewoon zo laten.

Alleen als je privé zou kunnen rondkomen van 47.000 bruto dan zou dit loon verlagen enig voordeel op kunnen leveren omdat je dan door geen dividend uit te keren en het geld in de Holding BV te houden de aanmerkelijk belang heffing van 26,9% daarmee te voorkomen. Dan bespaar je belasting. Maar zie ook het argument van Joost.. je kunt niet zomaar aan knoppen gaan draaien per jaar hoe het je beter uitkomt

Fiscale optimalisatie doe je niet op de laatste paar honderd euro belastingvoordeel maar op (tien)duizenden euro's.

 

Heel kort de bocht om voor jezelf een beeld te hebben waarom je accountant niet teveel op de hand is van de belastingdienst is onthou dan het volgende:

- Veel belasting besparen doe je vooral door geen dividend uit te keren naar privé, niet door het etiketje erop te veranderen

- tot ca 90K-100K "bruto" naar privé maakt het niet heel veel uit hoe het naar privé gaat, als salaris of als dividend dus is het vaak het "veiligst" voor salaris te kiezen omdat het discussies met de belastingdienst voorkomt of het loon wel gebruikelijk genoeg is. Waar exact het omslagpunt hangt ook af van hoe je prive uitgaven  en "fiscale behoeften" er uit zien, als je hoge aftrekposten in de inkomstenbelasting hebt dan kan het DGA loon soms best hoog zijn omdat de belasting druk langer laag blijft doordat de aftrekposten van je verzamelinkomen afgaan.

De huidige belastingtarieven zowel Vpb en IB zijn een resultaat van tientallen jaren sleutelen en optimaliseren om het verschil tussen salaris en dividend uitkering zo klein mogelijk te houden voor 90% van de belastingbetalers. dus je moet je als ondernemer 1x goed voor laten lichten hoe dat spelletje werkt. en dan hooguit bij de jaarrekening nog even met de accountant bespreken of dividend uitkeren dit jaar handig is of opsparen beter is.

Afgelopen jaren kon het bijvoorbeeld nuttig zijn om meer (eenmalig) dividend uit te keren omdat het aanmerkelijk belang is opgeschroefd van 25% naar 26,9%

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik wil graag een nuancering aanbrengen. Ik denk namelijk dat je gevoel juist is, dat het fiscaal voordeliger is om je DGA loon zo laag mogelijk vast te stellen en de rest als dividend uit te keren. DoorHet omslagpunt ligt dus zeker niet pas bij 70.000 euro, maar eerder bij 20.000 euro. Door de afbouw van de heffingskortingen bij hogere inkomens is de belasting over je salaris áltijd hoger dan over dividend.

 

Maar desondanks heeft je accountant gelijk. Het loon heb je contractueel al vastgelegd, en bovendien heb je dat volledige loon nodig voor persoonlijke uitgaven. Hoewel het mogelijk is om je eigen loon te verlagen, is het waarschijnlijk onzakelijk. Je bent namelijk je eigen werkgever. Als het slecht zou gaan met de onderneming kan ik me voorstellen dat een werkgever en loonsverlaging zou kunnen voorstellen voor het behouden van werkgelegenheid. Maar of je daar als werknemer dan mee akkoord zou gaan is, is onder normale omstandigheden nihil, zeker als je vervolgens moet interen op spaargeld en/of afhankelijk bent van dividend. Maar verder verwacht de fiscus ook een bestendige gedragslijn die niet is ingegeven door het behalen van fiscaal voordeel.

 

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.