• 0

Nieuwe medewerker tijdelijk auto vd zaak zonder bijtelling??

Beste allen,

 

Per 1 april 2021 mogen wij een nieuwe medewerker verwelkomen. Op 1 mei krijgt hij zijn auto vd zaak (youngtimer) en gaat vanaf dat moment dan ook bijtelling voor privé gebruik betalen. In die ene maand willen wij hem graag een overlappende auto aanbieden, zij het enkel en alleen voor zakelijke kilometers. Is het zo eenvoudig dat we deze auto dan gewoon beschikbaar kunnen stellen, een sluitende km-admin kunnen overleggen, niet op laten nemen in de loonadministratie (als zijnde auto vd zaak zonder bijtelling) en dan vervolgens dit bij zijn nieuwe auto pas in de loonadministratie gaan verwerken? Of moet de tijdelijk ook opgenomen worden in de loonadmin?

 

Ik vraag dit voornamelijk om ervoor te zorgen dat achteraf ook niet nog die ene maand gecorrigeerd kan worden. En ja/nee, niet zo spannend in dit geval, financieel is dat geen strop (al is elke cent er een die ik kan besparen), maar het gaat mij meer om "hoe het heurt".

 

Voorbaat dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
4 minuten geleden, prinsrachid zei:

Lijkt me niets mis mee. Geen privégebruik betekent geen bijtelling. 

Mijn gutfeeling zegt dat dat niet zo is. Als werknemer volop privékilometers maakt met die nieuwe auto, kan alsnog de voorganger ervan ook betrokken worden in de bijtelling. Privékilometers met die auto of niet ten spijt.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

De bijtelling geldt per auto en per type gebruik. Als je dus een auto terbeschikking stelt voor een maand zonder privégebruik (of minder dan 41 km), zelfs met een verklaring en een sluitende kilometerregistratie, dan is de bijtelling 0.

 

Op het moment dat je een andere auto ter beschikking stelt waarmee wel (meer dan 333 km) privé wordt gereden, dan geldt de bijtelling voor die desbetreffende maanden.

 

Er is sprake van bijtelling als er met een auto meer dan 500 km privé wordt gereden. Maar dat moet je tijdsevenredig berekenen. Je krijgt dus geen bijtelling over het hele jaar over een auto waarmee maar één maand en bovendien niet privé is gereden. Voor de auto vanaf mei is er wel bijtelling, want de persoon gaat waarschijnlijk van mei t/m december (= 8 maanden) meer dan 333 km (= 8/12 van 500 km) privé rijden.

 

Je kunt ze trouwens beiden in de loonadministratie opnemen, maar de bijtelling van de eerste zal dan op basis van gebruik en de verklaring dan alsnog 0 zijn.

 

aangepast door prinsrachid
correctie autocorrect

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.