• 0

Auto van de zaak met loon van 0 en eigen bijdrage

(aangepast)

Even de situatie schetsen. Ik heb een holding en BV, ben in loondienst bij de holding en werk via een managementfee constructie voor de BV. De BV ga ik verkopen en ik ga in loondienst bij de koper. Ik kan daar een auto van de zaak krijgen, of het bruto leasebedrag. Nu zit ik dus straks met een auto in de holding, in een mooie 4% bijtelling. Een optie zou kunnen zijn de auto verkopen aan privé, of aan de leasemaatschappij en terugleasen, of wellicht gewoon verkopen en een andere auto leasen (met dus een veel hogere bijtelling). Maar ik bedacht me ook nog de optie van een soort nulurencontract met een de leaseauto. Dit is in het verleden al eens besproken (hierzo), maar misschien nog even waard om te actualiseren?

 

Ik dacht eraan om een nul-urencontract op te stellen voor mezelf, de auto als bijtelling in de loonadministratie te zetten (zoals nu al het geval is) en een eigen bijdrage voor hetzelfde bedrag (wat ik nu al doe). Nettoresultaat 0. Uiteraard moet ik die bijdrage wel betalen, maar die kan ik later weer uitkeren als dividend. Fiscaal gezien lijkt dit prima te kunnen.

 

Zijn hier fiscale consequenties die ik mis? Of andere beren op de weg?

aangepast door JvdBosch
link toegevoegd naar vorige posts
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

Aangezien deze vraag betrekking heeft op de holding BV waar vragensteller DGA is en geen betrekkign heeft op het werknemersaspect bij de koper, zal ik toch proberen te beantwoorden.

 

Door de verkoop van de werkmaatschappij kan het zijn dat je geen werkzaamheden meer hebt in de holding. Het gevolg zou kunnen zijn dat je geen of een sterk verlaagd DGA-loon mag toepassen. Als het gebruikelijk loon 5.000 euro of lager is, dan is je 'gebruikelijk' loon je daadwerkelijke loon. Ik ga er even vanuit dat er verder geen andere werkmaatschappijen zijn. Als de auto van de zaak een cataloguswaarde van minder dan 125.000 euro heeft, dan zou je kunnen besluiten om je loon vast te stellen op de hoogte van de bijtelling, namelijk 4% van de cataloguswaarde van de auto. Je houdt dan gewoon loonheffing (37% + Zvw-bijdrage) in over die 4% en je bent klaar.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik blijf nog wel ondernemen in de holding hoor. :face-savoring-food:

 

Maar mijn assumptie was dus correct lijkt het. Ik betaal mezelf een heel laag of geen loon (beheren en beleggen kost niet veel tijd), en blijf mezelf voorzien van de auto van de zaak. De bijtelling tel ik op bij het (lage/nul)loon en eventueel breng ik dat weer omlaag met een eigen bijdrage.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De eigen bijdrage gaat inderdaad van de bijtelling af en zal dan inderdaad op nul uitkomen. Maar als je gewoon actief blijft in de holding, dan moet je wel van goede huize komen om minder dan 47.000 euro per jaar aan DGA-loon uit te betalen (of daar goedkeuring vooraf voor aanvragen). Verder is het misschien handig om even te kijken naar de omschrijving van je activiteiten in je holding, zodat je voorkomt dat je "buiten de doelstelling" van je BV gaat handelen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.