• 0

Inhuren van een zzp'er tegen nul euro

(aangepast)

Hallo creatieve ondernemers!

 

Ik ben een ZZP'er en ik werk samen met een vriendin die mij helpt. Wij zijn samen het bedrijf aan het doen groeien, maar op dit moment heb ik nog niet genoeg winst om mijn vriendin te betalen. Mijn vriendin vindt dit helemaal prima en werkt samen met mij vrijwillig mee. Mijn vriendin verwacht een kindje, maar wil wel graag blijven meewerken en wil dus haar kind naar de opvang kunnen brengen.

Ze werkt natuurlijk de uren bij mij, dus dat is opzicht geen probleem maar mijn vraag is dus hoe ik mijn vriendin haar uren kan laten verantwoorden. De mogelijkheid tot haar in dienst nemen lijkt niet te kunnen vanwege het minimumloon. Maar wat ik wel als optie is haar inhuren als zzp'er tegen bij wijze van spreken een euro per uur.

 

Ik ben benieuwd of jullie met mij kunnen meedenken

 

aangepast door Norbert Bakker
Post op verzoek van vraagsteller aangepast / geanonimiseerd
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1
7 minuten geleden, OndernemerNew zei:

Ik ben een ZZP'er en ik werk samen met een vriendin die mij helpt met het maken van kinderschoentjes.

Waar ... thuis of ergens anders?

 

8 minuten geleden, OndernemerNew zei:

Wij zijn samen het bedrijf aan het doen groeien, maar op dit moment heb ik nog niet genoeg winst om mijn vriendin te betalen.

Hoeveel is niet genoeg?

 

9 minuten geleden, OndernemerNew zei:

Mijn vriendin verwacht een kindje in september, maar wil wel graag blijven meewerken en wil dus haar kind naar de opvang kunnen brengen.

Waarom naar de opvang?

is er op locatie  - thuis of ergens anders - geen mogelijkheid om de baby mee te nemen?

 

16 minuten geleden, OndernemerNew zei:

Ze werkt natuurlijk de uren bij mij, dus dat is opzicht geen probleem maar mijn vraag is dus hoe ik mijn vriendin haar uren kan laten verantwoorden. De mogelijkheid tot haar in dienst nemen lijkt niet te kunnen vanwege het minimumloon. Maar wat ik wel als optie is haar inhuren als zzp'er tegen bij wijze van spreken een euro per uur.

Dit al gelezen ... Ik ben zzp’er - kan ik kinderopvangtoeslag krijgen?

 

Om te voorkomen dat je slimme constructies gaat verzinnen ...De laatste tijd het nieuws rond de toeslagenaffaire nog gevolgd?

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Gaat het hier om een vriendin of je vriendin?

 

Meewerkaftrek geldt namelijk alleen als de partner ook daadwerkelijk je fiscale partner is. Bovendien moet je voor het mogen toepassen van de meewerkaftrek ook nog zélf ondernemer voor de inkomstenbelasting zijn. En dan moet jij voldoen aan het urencriterium van 1.225 uur per jaar, maar ook je vriendin moet dan ten minst 525 uur kunnen verantwoorden.

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties. Ik had dit even gemist! Uiteraard heb ik de toeslagenaffaire gevolgd vandaar dat ik mijn vraag stel om te voorkomen dat het verkeerd gaat. Het gaat om een vriendin dus niet mijn vriendin. De meewerkaftrek gaat dus jammer genoeg niet lukken. We werken overigens samen in een echt atelier waar we de productie van de schoentjes maken.  Vandaar dat mijn meest reële optie zou zijn dat ik haar inhuur als ZZP'er tegen geen vergoeding. De uren maakt ze namelijk wel gewoon. Er is sprake geweest dat er een minimum uurloon van 16 euro zou komen, maar dit is van de baan. Wat denken jullie ervan?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het gerommel in de marge.

 

Nu is dat allemaal goed en wel, maar persoonlijk vind ik eigenlijk dat je die geldstromen heel helder moet hebben, zodat je ziet wat er daadwerkelijk gebeurt. Wat hier eigenlijk gebeurt en waarbij een flink aantal bocht heel scherp genomen worden, is het volgende:

 

- Zij levert simpelweg een dienst. Daar zou ze eigenlijk gewoon voor betaald moeten worden. Ten minste iets van een tientje per uur. Met wat sociale reserveringen erbij kost dat jou dan zo'n 14 euro.

- Zij doet een gift. Daar moet eventueel (schenk)belasting over worden betaald.

 

Door iemand te betalen waar die recht op heeft, maakt het glashelder wat de échte kostprijs van je product is. Als je je businessmodel baseert op geen loonkosten, dan gaat het uiteraard ook in de toekomst niet van de grond komen. Alles is immers duurder dan slavenarbeid. Nu kan het zijn dat degene die de dienst levert momenteel niet betaald wil worden (waarom eigenlijk niet), maar maak dat wel helder. Verder is het eigenlijk zo dat ze haar eigen loon schenkt als gift. Op zich mag dat, maar dat is niet onbeperkt belastingvrij. Tot een bedrag van zo'n 3.200 euro (2021), mag ze haar nettoloon belastingvrij terugschenken. Als het nou echt zo is dat ze bereid is om afstand te doen van haar nettoloon, laat haar dan dat nettoloon wat jij haar betaalt weer terugstorten.

 

Op zich kan er natuurlijk voor beiden een voordeel zitten aan deze benadering. Zij heeft op papier een betaalde baan (wellicht helpt dat haar meer dan werken voor niets) en voor jou maakt het duidelijk wat je daadwerkelijke kosten zijn, zonder dat je cashflow al te veel in de min zakt door haar gift (dat helpt jou je businessmodel te verfijnen). Maar kern van de zaak is dat je een verlieslijdende onderneming hebt. En dat probleem moet JIJ oplossen, en niet je vriendin.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, prinsrachid zei:

Maar kern van de zaak is dat je een verlieslijdende onderneming hebt. En dat probleem moet JIJ oplossen, en niet je vriendin.

 Misschien wel, misschien niet ... “op dit moment heb ik nog niet genoeg winst om mijn vriendin te betalen.”

 

2 uur geleden, prinsrachid zei:

Alles is immers duurder dan slavenarbeid.

Dat dus ... 

 

... Wie o wie kust Doornroosje wakker?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.