• 0

Zonnepanelen geplaatst, energierekening helaas al op naam ondernemer

Hallo, wij hebben onlangs zonnepanelen laten plaatsen en helaas heb ik mij van tevoren niet goed in het fiscale deel verdiept. Ik was in de veronderstelling dat er een subsidie gelijk aan de BTW was maar te blijkt anders te liggen. Zoals ik het begrijp ben je verplicht om je als ondernemer te melden bij de belastingdienst met de naam van de degene waarop de energierekening staat. Is dat een particulier, dan kan je via de KOR daar gunstig mee wegkomen, is het een ondernemer, zoals bij ons, dan het is het niet zo gunstig. De energierekening staat op naam van mijn vriendin en die is ondernemer voor de BTW (niet voor de inkomstenbelasting, ze heeft niet zoveel inkomsten daarvan en het is niet haar hoofdinkomen). Weliswaar krijgen we de BTW van de aanschaf terug maar met de 9 panelen die we hebben moet ze dan elk jaar misschien wel 100 euro BTW afdragen schat ik, dat loopt op tot veel meer. We hadden de energierekening vooraf al op mijn naam moeten zetten begrijp ik nu, maar dat is nu te laat. Of is er nog een uitweg mogelijk? Uiteraard kan mijn vriendin KOR aanvragen, maar ze krijgt meestal BTW terug, dus dat is niet gunstig. Het voelt niet helemaal eerlijk dat hett niet op mijn naam meer kan, omdat we toch gezamenlijk de energie betalen. Bij voorbaat dank!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tjonge, normaal klagen ondernemers hier dat ze geen KOR aan kunnen vragen met nieuwe panelen en dat dat oneerlijk is. Nu voelt het weer oneerlijk als de KOR wordt aangevraagd, omdat dan de constante stroom van BTW-teruggaves ietwat opdroogt. Dat laatste is overigens überhaupt geen goed teken, tenzij je uitsluitend internationaal verkoopt en nationaal inkoopt.

 

Je hebt twee opties:

1. BTW over de opgewekte energie afdragen en dus verrekenen met de reguliere btw-aangifte. Aangezien er mogelijk steeds verlies wordt gedraaid (meer kosten dan opbrengsten), zal je partner minder BTW terugkrijgen dan normaal, of een klein beetje moeten afdragen.

2. KOR aanvragen. De btw-aangiftes en -teruggaves stoppen dan. Je hebt dan wél alle BTW over de aanschaf teruggekregen, maar hoeft niets meer af te dragen over de opwekking (ook al zo oneerlijk). Voor de inkomstenbelasting betekent het vervolgens dat zowel omzet als kosten verhoogd worden met de BTW. Afhankelijk van de verhouding van die twee, heeft dat gevolgen voor wat je moet aangeven over de normale winst of verlies in de aangifte inkomstenbelasting.

 

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
30 minuten geleden, Branko Collin zei:

Ik ken die regeling verder niet. Waarom is het te laat de energierekening op jouw naam te zetten?

 

Ik geloof dat de Belastingdienst nu verwacht dat de degene die de BTW terugvraagt ook de degene is op wiens naam de energierekening moet staan. Anders krijg je de BTW niet terug. Als de energierekening dus op naam staat van een ondernemer, dan moet de opwekking van energie ook aan die onderneming worden toegevoegd als activiteit in de BTW terug te vragen.

 

Maar je zou gelijk kunnen hebben dat misschien een nieuwe tenaamstelling zou kunnen helpen als er nog geen BTW is teruggevraagd (moet binnen een half jaar). Dan moet de energierekening op naam van de niet-ondernemende partner komen te staan, de panelen moeten dan ook op naam van die partner, die moet dan de BTW terug vragen met een eigen btw-nummer, en die partner vraagt dan daarna de KOR aan. Maar het moet volgens mij wel consequent gebeuren. Oftewel, óf alles op naam van de ene ondernemende partner óf alles op naam van de andere partner. Iedere keuze heeft consequenties.

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1

Bedankt voor jullie antwoorden. Heb de belastingdienst even gebeld en je mag inderdaad de tenaamstelling van de energierekening nog wijzigen, als je dat maar voor de aanmelding van de panelen bij de belastingdienst doet. (Factuur moet ook op zelfde naam staan.) En je hebt er ruim de tijd voor, dat moet binnen een half jaar in het volgende kalenderjaar. Probleem opgelost gelukkig.

 

Quote

Dat laatste is overigens überhaupt geen goed teken, tenzij je uitsluitend internationaal verkoopt en nationaal inkoopt.

Minder erg dan je denkt :-), want de diensten die ze verricht zijn vrijgesteld van BTW.

Link naar reactie
  • 0
52 minuten geleden, Dirk-Jan72 zei:

de diensten die ze verricht zijn vrijgesteld van BTW.

 

Belaste en vrijgestelde omzet

Quote

Hebt u omzet waarover u btw moet betalen, maar ook vrijgestelde omzet? Dan maakt u waarschijnlijk kosten voor zowel de belaste, als de vrijgestelde omzet. Alleen de btw voor kosten die u maakt voor belaste omzet is aftrekbaar.

 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Dirk-Jan72 zei:

Minder erg dan je denkt :-), want de diensten die ze verricht zijn vrijgesteld van BTW.

 

Dat is alleen maar erger, want je mag alleen btw over kosten terugvragen voor zover die bedoeld zijn voor omzet die btw belast is. Als je dus 0% btw-belaste diensten verricht, mag je 0% btw over de kosten terugvragen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1
19 uur geleden, prinsrachid zei:

Als je dus 0% btw-belaste diensten verricht, mag je 0% btw over de kosten terugvragen.

 

Deze moest ik even drie keer lezen, want er is ook een btw-tarief van 0%.

 

(Ja, dat schrijf je dan "0%-btw-belaste", maar hoeveel mensen doen dat goed? Ik lees de spelling met spatie al niet meer als zijnde fout.)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Ja, als je 0%-btw belaste diensten hebt, mag je de BTW wél terugvragen. Maar als je 0% btw-belaste diensten verricht, dan niet. 🤭 Ik had inderdaad beter geen percentage kunnen gebruiken, omdat het wat verwarrend kan overkomen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Toch nog een vraag hierover. Als mijn vriendin geen BTW mag aftrekken, dan denk ik dat het het gunstigste is om haar onderneming in de KOR te doen en de zonnepanelen plus energierekening op haar naam te zetten (als ik ooit zzp'er word, zou ik namelijk wel btw berekenen en ook over de 20K-grens van de KOR gaan). Maar op de pagina Btw terugvragen voor zonnepanelen - ik ben ondernemer staat het volgende: "Als u vrijgestelde activiteiten verricht,  kunt u minder btw terugvragen. Hierover leest u meer bij Belaste en vrijgestelde omzet." Nu begin ik te twijfelen. Ik neem aan dat je als ondernemer toch wel alle BTW van de zonnepanelen terug kan vragen? Die heeft immers betrekking op de geleverde energie die wel met BTW. belast is?  Of kan alleen een privé-persoon dat?

Link naar reactie
  • 0

De vraag is niet of iemand privé persoon is of niet. Als het om zonnestroom gaat is iedereen ondernemer voor de omzetbelasting. Het criterium is simpelweg de 20.000 euro omzet. En veel 'privé personen' vallen nu eenmaal in die categorie.

 

Je mag BTW terugvragen voor zover duidelijk is dat het betrekking heeft op BTW-belaste diensten of goederen. Is het niet duidelijk, dan kun je naar rato aftrekken.

 

Als je dus BTW-vrijgestelde diensten levert, mag je de BTW op de inkopen dus niet terugvragen. Stroom leveren is BTW-belast, dus mag je de BTW op de zonnepanelen en de installatie daarvan terugvragen. Maar de consequentie is dat je daarna wel BTW moet afdragen over de opwekking.

 

Het kan dus zijn dat alle BTW-aangiftes in het verleden onjuist waren. Die moeten mogelijk gecorrigeerd worden (en terugbetaald). Je kunt daarna misschien inderdaad alsnog de BTW op de zonnepanelen terugvragen en eveneens daarna de KOR aanvragen. Als je trouwens BTW-vrijgestelde diensten levert, dan telt die omzet ook niet mee voor die 20.000 euro grens. Dus zelfs als je 100.000 euro BTW-vrijgestelde omzet zou maken, zou dat nog steeds als 0 euro gelden voor de omzetbelasting. Dus blijf je nog steeds in de KOR.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je antwoord, dat is duidelijk. Je doet het trouwens voorkomen alsof je een keuze hebt om geen btw over de opgewekte stroom af te dragen, als je ook geen btw terugvraagt van de aanschafkosten. Dat was inderdaad vroeger het geval, maar dat is niet meer zo. Je bent nu verplicht om er btw over af te dragen. Zie hier

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Dirk-Jan72 zei:

Je doet het trouwens voorkomen alsof je een keuze hebt om geen btw over de opgewekte stroom af te dragen, als je ook geen btw terugvraagt van de aanschafkosten. 

 

Waar deed ik dat? 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Quote

Stroom leveren is BTW-belast, dus mag je de BTW op de zonnepanelen en de installatie daarvan terugvragen. Maar de consequentie is dat je daarna wel BTW moet afdragen over de opwekking.

 

Je zegt hier dat BTW afdragen over de opwekking de consequentie is van BTW op de zonnepanelen en de installatie daarvan terugvragen. Maar dat is niet zo, je moet sowieso die BTW afdragen.

Link naar reactie
  • 0
18 minuten geleden, Dirk-Jan72 zei:

Je zegt hier dat BTW afdragen over de opwekking de consequentie is van BTW op de zonnepanelen en de installatie daarvan terugvragen. Maar dat is niet zo, je moet sowieso die BTW afdragen.

 

Nee, ik zeg dat het stroom leveren btw-belast is. De consequentie daarvan is dat je btw moet afdragen over de opwekking. En omdat de dienst "stroom leveren" btw-belast is, mag je de btw op de panelen en installatie terugvragen (als de factuur van die levering voldoet aan de factuureisen). Dit alles gaat er overigens vanuit dat de panelen op het energienet zijn aangesloten is (dus niet off-the-grid).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.