• 0

Onvrede VOF winstverdeling

Hallo allemaal,

Ik heb een vof met twee andere vennoten. Wij hebben met zijn drieën een winstverdeling afgesproken n.a.v. gewerkte uren aangezien we zijn gestart met wisselende beschikbaarheid. Inmiddels werken een andere vennoot en ik fulltime voor de onderneming, wij nemen beide maandelijks een voorschot van 1800 euro op om onze kosten te dekken en komen hiermee net rond. De derde vennoot werkt part-time, rond de 20 uur per week. Naast de VOF onderneming heeft de derde vennoot een eigen onderneming waar zij een goed inkomen mee verdient. Om zo veel mogelijk liquiditeit te houden, en zij het inkomen nu niet nodig heeft, hebben wij afgesproken dat zij voorlopig geen voorschot opneemt. 

 

Nu merk ik dat ik het lastig vindt dat haar winstaandeel opbouwt en dat zij dit alsnog kan opnemen, omdat ik het liefst zo veel mogelijk geld in het bedrijf laat zitten. Als ik mijn voorschot niet nodig had, zou ik ervoor kiezen om al mijn inkomen in het bedrijf te houden. Mijn prioriteit is zo veel mogelijk geld op de bedrijfsrekening en zo min mogelijk er af. Het liefst wil ik dat wij allemaal alleen geld opnemen als we het nodig hebben. 

 

Zijn er constructies die beter passen bij mijn wens? Alle inzichten over hoe we op een goede manier kunnen afspreken hoeveel geld er in het bedrijf kan blijven zitten / waar je wel of niet aanspraak op kan maken zijn erg welkom. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
2 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Als je hier iets aan wilt veranderen, dan zul je haar aandeel in de winst ter discussie moeten stellen

Gaat ‘m niet worden ... er is immers een (mijn inziens redelijke) winstverdeling afgesproken op basis van gewerkte uren ... tenzij de waarde van de arbeid opnieuw wordt beoordeeld ... maar dat geldt dan voor alle drie de firmanten.

 

Ik kan mij de schrik wel voorstellen ... door het winstaandeel van de derde vennoot in de onderneming te laten zitten, wordt de onderneming beetje bij beetje van deze derde firmant, tenzij de opgebouwde winst alsnog wordt uitgekeerd, en dat geld is er blijkbaar niet.


De enigste oplossing is om in de nabije toekomst meer winst te genereren ... of de broekriem van de andere twee firmanten stevig aanhalen.

 

3 uur geleden, annietwee zei:

Alle inzichten over hoe we op een goede manier kunnen afspreken hoeveel geld er in het bedrijf kan blijven zitten / waar je wel of niet aanspraak op kan maken zijn erg welkom. 

Als de derde firmant haar oplopende winstaandeel opeist, dan zal de VOF deze moeten uitbetalen ... of de onderneming overdragen aan de derde firmant door de VOF te ontbinden.

 

ik zie een spinnende poes naast een bakje met melk zitten ...

 

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hoe zijn deze afspraken vastgelegd en wie voert (controleert) de administratie?

 

Alternatief wat dicht bij de huidige afspraken ligt is dat vennoot 1 en 2 360 EURO minder opnemen en dat vennoot 3 720 EURO opneemt.

 

Hoe vennoot  1 en 2 dan rondkomen zou kunnen ingevuld worden door in aanvulling (uitbreiding) twee dagdelen per week in loondienst te gaan.

 

Here it takes three to tango!

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0

Je kunt de arbeidsvergoeding ook koppelen aan het minimumloon per uur. Dat ligt vanaf 21 jaar bij een fulltime baan namelijk net iets onder de genoemde € 1.800 per maand.

 

9 uur geleden, annietwee zei:

Mijn prioriteit is zo veel mogelijk geld op de bedrijfsrekening en zo min mogelijk er af.

Dat is geen doel maar een middel. Waarvoor heb je die liquide middelen nodig?

 

Het gevoel van onbehagen begrijp ik ergens wel wanneer jullie dat geld inderdaad echt nodig hebben: je hebt nu twee vennoten die meer arbeid inbrengen en een derde die meer financiert terwijl dat niet tot uitdrukking komt in een alleen op arbeid gebaseerde vergoeding.

 

Maar is dit niet gewoon bespreekbaar met de anderen? Want dan heb je misschien een onderliggend ander probleem...

Link naar reactie
  • 0
22 minuten geleden, Ward van der Put zei:

je hebt nu twee vennoten die meer arbeid inbrengen en een derde die meer financiert terwijl dat niet tot uitdrukking komt in een alleen op arbeid gebaseerde vergoeding.

Eigenlijk zou de derde vennoot een hoger winstaandeel moeten krijgen ... arbeidsvergoeding + financieringsvergoeding + risicovergoeding.

Met de huidige vergoeding - 50% minder dan de andere twee firmanten- loopt de derde firmant wel 100% risico als de onderneming het financieel niet meer trekt.

 

31 minuten geleden, Ward van der Put zei:
10 uur geleden, annietwee zei:

Mijn prioriteit is zo veel mogelijk geld op de bedrijfsrekening en zo min mogelijk er af.

Dat is geen doel maar een middel. Waarvoor heb je die liquide middelen nodig?

Spot on ...

 

Er wordt hier ietwat te makkelijk gepraat over de noden en behoeften van de derde vennoot.

“Wij - de andere twee firmanten - hebben minimaal 1800 euro per maand privé nodig, en jij - de derde firmant - niet, dus jouw geld moet op de betaalrekening blijven staan.”

 

Ward bracht het al ter sprake ... waarvoor zijn die liquide middelen nodig?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
On 01/04/2021 at 08:22, Ward van der Put said:

 

Maar is dit niet gewoon bespreekbaar met de anderen? Want dan heb je misschien een onderliggend ander probleem...

 

Het is zeker bespreekbaar maar ondanks dat we verder beide het beste met elkaar en de onderneming voor hebben, merk dat het gesprek snel van de baan loopt omdat we het anders zien. Was op zoek naar andere inzichten omdat we nog niet lang ondernemen en we soms het wiel een beetje opnieuw aan het uitvinden zijn. 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, annietwee zei:

Het is zeker bespreekbaar maar ondanks dat we verder beide het beste met elkaar en de onderneming voor hebben, merk dat het gesprek snel van de baan loopt omdat we het anders zien.

Je mag hier ook wel uitleggen hoe de meningen verdeeld zijn.

 

4 uur geleden, annietwee zei:

Was op zoek naar andere inzichten omdat we nog niet lang ondernemen en we soms het wiel een beetje opnieuw aan het uitvinden zijn. 

En, gevonden wat je zocht?

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Dank voor de reacties, liquide middelen zijn nodig voor het aannemen van onze eerste werknemer. We hebben op het moment eigenlijk te weinig handen om alles aan te kunnen. 

en

Quote

Het is zeker bespreekbaar maar ondanks dat we verder beide (wie van de drie of alle?) het beste met elkaar en de onderneming voor hebben, merk dat het gesprek snel van de baan loopt omdat we het anders zien. Was op zoek naar andere inzichten omdat we nog niet lang ondernemen en we soms het wiel een beetje opnieuw aan het uitvinden zijn

Als jullie met drie niet weten wat te doen (of laten) en jullie boekhouder dit soort keuzes niet kan ondersteunen dan is het een optie om een 'seniore' adviseur of branche-adviseur te raadplegen. Wij hebben hier onvoldoende inzicht bij gebrek aan leidende informatie.

 

Hebben jullie een ondernemingsplan en liquiditeitsplanning?

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0

tja, afspraak is afspraak en als vennoot #3 geld in de VOF laat zitten zou Vennoot #3 hier zelfs een rentevergoeding over moeten ontvangen. Dat vennoot #3 het geld niet nodig heeft om welke reden dan ook is m.i. irrelevant.

 

Verder niet lullig bedoeld maar als je 2.5 FTE aan ondernemers bent en nauwelijks 4500 euro per maand kunt missen aan 'kosten' dan vraag ik me af of het wel zo'n interessant onderneming is; al kan het natuurlijk zijn dat e.e.a. er pas later uitkomt.

Maar ja, als dát het geval is zou ik zeggen:  welkom in het leven als ondernemer waar je niet maandelijks je salarisstrook en overboeking van je netto salaris ontvangt, maar je investeert in iets voor de lange(re) termijn.

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, Sneeuwvlok zei:

Verder niet lullig bedoeld maar als je 2.5 FTE aan ondernemers bent en nauwelijks 4500 euro per maand kunt missen aan 'kosten' dan vraag ik me af of het wel zo'n interessant onderneming is; al kan het natuurlijk zijn dat e.e.a. er pas later uitkomt.

 +1
Als er zoveel arbeidsuren aanwezig zijn en er is nog teveel werk, dan klopt of het businessmodel niet, of jullie maken te weinig uren.

Zolang jij en partner 2 afhankelijk zijn van die 1800 euro voorschot pp, hebben jullie vrij weinig eisen te stellen aan de 3e partner.

Er is een winstverdeling mede op basis van arbeid en als jullie mogen opnemen, dan mag zij dat ook. En als julle een werknemer willen inhuren dan zijn er 2 opties.

1. jullie (alledrie) nemen minder op als voorschot

2. je gaat meer winst maken zodat een werknemer betaald kan worden.

 

meer smaken zijn er niet. Er zullen weken zijn dat je 80 uur  moet werken voor die 1800 euro simpelweg omdat er nog niet genoeg winst is om een werknemer te betalen. In de opstart van een onderneming geld op kunnen nemen is een luxe positie, maar niet gratis.. dat gaat, zoals je merkt al snel ten koste van het groeipotentieel.

Het sommetje is eenvoudig, als beide ondernemers 900 ipv 1800 opnemen is er geld om 1 werknemer fulltime tegen minimumloon te betalen.

Eisen of verwachten dat de derde partner niks  mag opnemen omdat er een werknemer moet worden betaald is onredelijk.
 

Link naar reactie
  • 0

Als het puur om een liquiditeitsprobleem gaat, dan zijn daar wel oplossingen voor. Je zou daar dit forum eens op moeten doorzoeken. Zo uit het hoofd: vraag leveranciers om langere betaaltermijnen of zelfs om krediet. Eventueel zou je een lening kunnen afsluiten of investeerders kunnen zoeken. (Een VOF met een of meerdere investeerders heet een CV, commanditaire vennootschap.)

 

Als je prijzen te laag zijn en je om die reden te weinig overhoudt, dan moet je misschien ophouden dat gat voor jezelf te graven, al zou ik daar met de weinige informatie die we tot nu toe hebben nauwelijks iets over durven zeggen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.