• 0

Zonnepalen BTW terugvragen en verdiensten uit overige werkzaamheden

(aangepast)

Hoii!

 

Ik heb een vraagje over de BTW-teruggave op zonnepanelen en verdiensten uit overige werkzaamheden waar ik elk jaar ook kosten voor door geef aan de belasting.

Ik was benieuwd of dit stukje tekst op de belastingdienst site voor mij van toepassing is:

 

Meedoen met de KOR

Kiest u voor de KOR? Dan doet u (meestal) 1 keer aangifte waarmee u de btw aangeeft en terugvraagt.

Vanaf het jaar dat volgt op de aanschaf van uw zonnepanelen kunt u minimaal 3 jaar geen btw meer terugvragen. Als u bijvoorbeeld in 2020 btw terugvraagt en kiest voor de KOR, gaat de KOR in op 1 januari 2021. U kunt dan voor investeringen in 2021, 2022 en 2023 dus géén btw meer terugvragen. Ook niet voor een aanvullende set zonnepanelen, een omvormer of onderhoud. En ook niet als u in die periode een eenmanszaak begint of start als zzp’er. Houd hier rekening mee als u kiest voor de KOR.

 

Wat gebeurt er als ik de BTW terugvraag over de zonnepanelen, kan ik dan nog wel kosten aftrekken die ik maak voor mijn overige werkzaamheden?

 

Ik maak kunst (fotografie) en verdien daar elk jaar enkele duizenden euro's mee, maar maak elk jaar ook bijna net zoveel kosten en kom dus vaak op "0" uit. Anders zou ik een deel moeten afdragen van wat ik verdien uit overige werkzaamheden.

 

Bedankt alvast!!

aangepast door Rob visser
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0
2 uur geleden, Rob visser zei:

Wat gebeurt er als ik de BTW terugvraag over de zonnepanelen, kan ik dan nog wel kosten aftrekken die ik maak voor mijn overige werkzaamheden?

 

Het stukje tekst op de website van de fiscus gaat er inderdaad vanuit dat je er niets naast doet. Meestal vragen mensen dan de btw terug en gaan vervolgens de KOR in (zodat je geen btw-aangiftes meer hoeft te doen).

 

Echter, als je géén KOR aanvraagt, dan moet je na het terugvragen van de btw over de aanschaf elk jaar btw áángeven over de waarde van de opwekking van de zonnepanelen. Stel dat je elk jaar 1000 kWh opwekt met de panelen en de stroomprijs is 20 cent per kWh (exclusief btw), dan moet je dus 21% van 1000 kWh x 0,20 euro opgeven in je btw-aangifte. De hoeveel opwekking moet je bijhouden en de btw daarover moet je dus aangeven. Elk jaar.

 

Als je echter minder dan 20.000 euro omzet maakt (fotografie en zonnepanelen tezamen), dan kun je ook de KOR aanvragen. Je hoeft daarna geen btw over de zonnepanelen meer af te dragen en hoeft ook geen btw over je diensten meer in rekening te brengen aan je klanten (je omzet gaat dus 21% omhoog!), maar vervolgens kun je geen btw over je kosten meer terugvragen als voorheffing via de omzetbelasting.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.