• 0

BTW berekening ABC levering UK

Wij zijn een groothandel in Nederland, met een vestiging in the UK. The UK vestiging doet alle verkopen aan de klanten in de UK. Maar hebben niet alles op voorraad dus soms versturen wij uit ons magazijn in NL het rechtstreeks naar de klant. (soort dropshipping dus, wij factureren aan de UK vestiging en hun klanten krijgen gewoon een rekening van de UK vestiging.

Dat gebeurt allemaal vanuit ons kantoor in NL trouwens. Wij doen de hele administratie ook voor de UK. Nu hebben we een ingewikkelde situatie waarbij een klant van Uk, besteld bij Uk, wij leveren de goederen vanuit Nederland en het eindadres ligt in Griekenland. Voor ons is het dus een intracommunautaire levering .  Hoe verwerk ik dat qua BTW?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0


 

6 uur geleden, Wilma Stehouwer zei:

Voor ons is het dus een intracommunautaire levering.

Nee, dat is het dus niet (meer), want u (A) verkoopt aan Engeland (B) en treedt slechts op als vervoerder naar Griekenland (C).
 

Door de Brexit is de vereenvoudigde ABC-levering is vanaf 1 januari 2021 komen te vervallen.

Als er een levering van goederen plaatsvindt, waarbij A aan B levert, en B levert aan C, en de goederen rechtstreeks van A naar C gaan, dan moet B zich voor de btw registreren in het land van C.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 2-4-2021 om 18:22, Cosara zei:

Nee, dat is het dus niet (meer), want u (A) verkoopt aan Engeland (B) en treedt slechts op als vervoerder naar Griekenland (C).

 

Dat is het dus wel. Dat B niet meer in de EU zit doet daar niets aan af. 

 

Op 2-4-2021 om 18:22, Cosara zei:

Als er een levering van goederen plaatsvindt, waarbij A aan B levert, en B levert aan C, en de goederen rechtstreeks van A naar C gaan, dan moet B zich voor de btw registreren in het land van C.

 

De hoofdregel sinds 2020 is dat de transactie AB de intracommunautaire levering is (artikel 36  BTW richtlijn). B verwerft intracommunautair in Griekenland en moet zich daar registreren. Uitzondering op de regel (artikel 36 bis ) is dat B zich ook kan registreren in de lidstaat van A, dan is de transactie tussen B en C de intracommunautaire levering. Het lijkt me voor het UK bedrijf gemakkelijker om in NL te registreren en aangifte te doen dan in Griekenland, zeker omdat de Nederlandse groothandel sowieso al de administratie doet.

Link naar reactie
  • 0
Op 2-4-2021 om 18:22, Cosara zei:


 

Nee, dat is het dus niet (meer), want u (A) verkoopt aan Engeland (B) en treedt slechts op als vervoerder naar Griekenland (C).
 

Door de Brexit is de vereenvoudigde ABC-levering is vanaf 1 januari 2021 komen te vervallen.

Als er een levering van goederen plaatsvindt, waarbij A aan B levert, en B levert aan C, en de goederen rechtstreeks van A naar C gaan, dan moet B zich voor de btw registreren in het land van C.

 

Stel dat wij het btw nummer van de klant in Griekenland krijgen, is het dan niet voldoende om dat te vermelden op de factuur? Want de Engelse vestiging factureert aan hun Engelse klant sowieso met (britse) BTW.  Dus de vraag is of wij Nederlandse BTW moeten berekenen aan onze Engelse vestiging of dat het vermelden van een Grieks BTW nr op de factuur voldoende is.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Wilma Stehouwer zei:

Want de Engelse vestiging factureert aan hun Engelse klant sowieso met (britse) BTW.  

Ik volg het even niet meer..... De Engelse vestiging factureert een Engelse klant Engelse BTW voor goederen die rechtstreeks vanuit NL in Griekenland geleverd worden? 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.