• 0

Juiste btw-code en ICL aangifte

Ik doe voor het eerst zelf de boekhouding en btw-aangifte in e-boekhouden.nl. Ik kom er alleen niet uit met de btw-codes. In de boekhoudsoftware zijn er o.a. de volgende btw-codes:

  • Btw hoog 21%
  • Btw verlegd 21%
  • Leveringen/diensten van binnen EU 0%
  • Leveringen/diensten van buiten EU 0%
  • Geen btw

 

Twee transacties heb ik als volgt verwerkt:

  • Ik heb een kantoorartikel gekocht bij een Duits bedrijf met valide btw-nummer. Ik heb ook een btw-nummer en zij hebben dus geen btw in rekening gebracht. Ik heb gekozen voor de btw-code: “Leveringen/diensten van binnen EU 0%”.
  • Een andere aankoop betreft een abonnement op een internetsite van buiten de EU. Ook hierop is geen btw in rekening gebracht. Ik selecteerde de btw-code “Leveringen/diensten van binnen EU 0%”.

 

Mijn 2 vragen:

  1. Selecteerde ik hier de juiste btw-code? Zo ja, wanneer gebruik je dan “Btw verlegd”?
  2. Bij de aangifte intracommunautaire levering staat in het boekhoudprogramma overal het bedrag nul. Zou gegeven deze transacties er geen bedragen bij de ICL aangifte moeten staan?
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Excuus, staat een typo in de 2e transactie. Dit moet zijn:

  • Een andere aankoop betreft een abonnement op een internetsite van buiten de EU. Ook hierop is geen btw in rekening gebracht. Ik selecteerde de btw-code “Leveringen/diensten van buiten EU 0%”.
Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Hallo José,

 

Die BTW-codes lijken mij goed.

"BTW verlegd" wordt alleen binnen Nederland gebruikt bij bepaalde branches, zoals de bouw en schoonmaak.

 

Opgaaf ICP doe je alleen voor leveringen en diensten aan andere landen binnen de EU (export).

aangepast door Lex van Roode

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.