• 0

Ondernemer als je PGB ontvangt als informele zorgverlener?

Beste mensen,

 

Ik vraag mij af wat ik het beste kan doen, het probleem is als volgt:

  • Er is 30.000 euro aan inkomsten uit het PGB
  • Er is 2500 inkomsten uit als freelancer
  • Er is 7000 aan kosten gemaakt

 

Nu ziet de tool waarmee je belastingaangifte doet van de belastingdienst mij niet als ondernemer omdat ik onder de 5000 euro aan omzet zit en het PGB wordt aangemerkt als 'overig inkomen'. Vervolgens hierover gebeld met de BD en te horen gekregen dat ik beide inkomen beter als 'overig inkomen' kan opgeven. Het probleem is dat ik hiermee niet gebruik kan maken van de zelfstandigenaftrek en mbk-vrijstelling. Is dit echt zo?
Of zijn er toch regels voor 2020 waardoor je wél als ondernemer gekenmerkt kan worden? Zit iemand hier in een soortgelijke situatie of heeft iemand hier goede raad voor?

 

Alvast bedankt!

P.S.

  • PGB is uit zorg voor familieleden en wordt bruto ontvangen
  • er wordt ongeveer 20 uur per week gewerkt als freelancer

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
2 uur geleden, Tom2021 zei:

Is dit echt zo?

Nee.

 

Dit zegt de Belastingdienst er zelf over ...

 

Persoonsgebonden budget

Hebt u inkomsten uit een persoonsgebonden budget? Dan zijn er 3 mogelijkheden:

  1. U bent in loondienst. Uw inkomsten en de ingehouden loonheffing geeft u aan bij loon in uw aangifte inkomstenbelasting.
  2. U bent ondernemer. Uw inkomsten geeft u aan als winst uit onderneming in uw aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers.
  3. U bent niet in loondienst en geen ondernemer. Uw inkomsten geeft u aan als resultaat uit overig werk in uw aangifte inkomstenbelasting.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hebben die 20 uur per week betrekking op werkzaamheden waarvoor je de PGB ontvangt? Of alleen op werkzaamheden waar je 2500 euro inkomsten uit haalt?

 

Hebben die 7000 euro kosten betrekking op het freelancen of het PGB-gedeelte? Of zijn die kosten al afgetrokken van het freelancegedeelte? Is die 2500 euro inkomsten, winst of omzet?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Tom2021 zei:

PGB is uit zorg voor familieleden en wordt bruto ontvangen

 

 

Ik heb de titel aangepast, uitgebreid met "als informele zorgverlener".

 

Er zijn namelijk vele duizenden Zorgprofessionals die als zelfstandig ondernemer actief zijn vanuit een PGB, maar hier betreft het werkzaamheden als informele zorgverlener voor familie. Dat is geen keuze : ook al ben je zelfstandig zorgprofessional met meerdere klanten, de PGB zorg voor de eigen familie is per definitie informele zorg.

Dat heeft in ieder geval gevolgen voor de tarifering (die is lager dan formele zorg via PGB aan niet-familieleden), maar wellicht zijn er ook nog andere consequenties, zoals het wel of niet mogen meetellen van de uren informele zorg voor het urencriterium 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Op 6-4-2021 om 18:22, prinsrachid zei:

Hebben die 20 uur per week betrekking op werkzaamheden waarvoor je de PGB ontvangt? Of alleen op werkzaamheden waar je 2500 euro inkomsten uit haalt?

 

Hebben die 7000 euro kosten betrekking op het freelancen of het PGB-gedeelte? Of zijn die kosten al afgetrokken van het freelancegedeelte? Is die 2500 euro inkomsten, winst of omzet?

 

Sorry ik had niet in de gaten dat er al was gereageerd.

  • Die 20 uur gemiddeld  zijn freelance werkzaamheden (geen PGB) waarmee op jaarbasis 2500 aan inkomsten behaald.
  • De 7000 kosten heeft betrekking op de freelance werkzaamheden en die zijn er nog niet afgetrokken, wat dus betekent dat ik verlies heb gedraaid.
  • De 2500 euro aan inkomsten is de omzet, geen winst
Link naar reactie
  • 1

Goedemorgen,

 

Je kunt de PGB-hulp ook vanuit een onderneming leveren.

Dan dien je jezelf wel in te schrijven als zorgorganisatie.

 

Dit betekent ook een aanpassing van de PGB-overeenkomsten (Overeenkomst met een instelling).

 

Twee belangrijke punten:

1. Ga na of de kwaliteitseisen voor jou wijzigen wanneer je als ondernemer (formele aanbieder) gaat leveren;

2. Ga na of er extra verplichtingen bij komen kijken (bijvoorbeeld: AGB-code)

3. Wanneer je als familielid betrokken bent bij de zorg voor je cliënt dan kan het zijn dat alsnog het tarief voor informele zorg geldt.

Link naar reactie
  • 0
13 minuten geleden, cp1234 zei:

3. Wanneer je als familielid betrokken bent bij de zorg voor je cliënt dan kan het zijn dat alsnog het tarief voor informele zorg geldt.

 

cp1234 : dank voor je reactie! Maar "kan" het of "is" het zo?

 

En  kun je inderdaad als ondernemer informele zorg verrichten en daarmee dus aanspraak maken/houden op de IB voordelen? Heb jij daar meer kennis van /ervaring mee of weet je wellicht waar vraagsteller die informatie kan vinden? 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
46 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

 

@cp1234 : dank voor je reactie! Maar "kan" het of "is" het zo?

 

En  kun je inderdaad als ondernemer informele zorg verrichten en daarmee dus aanspraak maken/houden op de IB voordelen? Heb jij daar meer kennis van /ervaring mee of weet je wellicht waar vraagsteller die informatie kan vinden? 

 

 

@Norbert Bakkeren @cp1234 ter aanvulling: ik weet wel dat er regels zijn betreft informele zorg en dat dit een maximum tarief heeft van €21,14 per uur in 2021 (formele zorg heeft een max. van €66,60 per uur in 2021). Dus als een familielid betrokken is, is het wel zo dat het informele tarief geldt. Zie ook bericht zorgkantoor: https://www.zorgkantoor-zorgenzekerheid.nl/persoonsgebonden-budget-pgb/zelf-zorg-inkopen-met-een-pgb/hoeveel-mag-u-uw-zorgverlener-betalen/

 

De vraagt blijft dan inderdaad of je als informele zorgverlener aanspraak kan maken op de IB voordelen? Hopelijk heeft iemand hier een antwoord op.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat er een aantal dingen door elkaar lopen.

 

Of de zorg formeel of informeel is heeft volgens mij verder nergens invloed op, behalve dan het maximumtarief dat je in rekening brengt. Zelfs als je ingeschreven bent bij de Kamer van Koophandel als formele zorgverlener, wordt je tóch gezien als informele zorgverlener als dat aan familieleden is. Mijns inziens is het dus zo dat je gewoon op of onder het maximumtarief van een informeel zorgverlener mag factureren. That's it.

 

Of je vervolgens ondernemersfaciliteiten mag gebruiken in de inkomstenbelasting heeft daar niets mee te maken. Of je aan de criteria voldoet, is simpelweg de uitkomst van de ondernemerscheck. Vul de gegevens in zoals ze daadwerkelijk zijn en houd de uitkomst van de check bij de hand. Als er gecontroleerd wordt, kun je die makkelijk overleggen.

 

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
21 uur geleden, Norbert Bakker zei:

 

cp1234 : dank voor je reactie! Maar "kan" het of "is" het zo?

 

En  kun je inderdaad als ondernemer informele zorg verrichten en daarmee dus aanspraak maken/houden op de IB voordelen? Heb jij daar meer kennis van /ervaring mee of weet je wellicht waar vraagsteller die informatie kan vinden? 

 

 

Dat klopt. Het is zo, maar PGB is in de praktijk minder zuiver dan in theorie (niet in illegale zin, maar in de uitvoering binnen het grijze gebied).

 

Het is toegestaan om informele zorg als ondernemer te leveren, tegen het tarief voor informele zorg. Echter zie /hoor ik vaak dat men denkt dat je als ondernemer alsnog het hogere tarief mag hanteren, maar dat is niet het geval.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 13-4-2021 om 17:15, prinsrachid zei:

Of je vervolgens ondernemersfaciliteiten mag gebruiken in de inkomstenbelasting heeft daar niets mee te maken. Of je aan de criteria voldoet, is simpelweg de uitkomst van de ondernemerscheck. Vul de gegevens in zoals ze daadwerkelijk zijn en houd de uitkomst van de check bij de hand. Als er gecontroleerd wordt, kun je die makkelijk overleggen.

 

 

Die ondernemerscheck heb ik inderdaad gedaan en de enige variabel die in dit geval bepaalt of je wel of geen ondernemer bent is de vraag:

Werkt u meer dan 70% van uw gewerkte uren per jaar voor dezelfde klant of opdrachtgever?

In mijn geval zit ik in een grijs gebied, want een groot deel van de uren gaat naar dezelfde werkgever, terwijl ik wel rond de 20 klanten had.

 

Blijft toch een tricky vraagstuk dit, aangezien de belastingdienst automatisch PGB onder "overig werk" plaats en de andere activiteit daarnaast een te lage omzet heeft.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Tom2021 zei:

Blijft toch een tricky vraagstuk dit, aangezien de belastingdienst automatisch PGB onder "overig werk" plaats en de andere activiteit daarnaast een te lage omzet heeft.

 

Ook hier heeft het één (vooringevuld onder overig werk) niets met het ander (ondernemer zijn voor de inkomstenbelasting) te maken.

 

De Belastingdienst zet het automatisch onder overig werk, omdat de dat op die manier is doorgegeven aan de Belastingdienst. De fiscus en/of de PGB-verlener kan immers niet ruiken of je wel of niet ondernemer bent. Voor de 'zekerheid' zetten ze het dan als "overig werk" in de vooringevulde aangifte. En dat zal in de overgrote meerderheid van de gevallen ook juist zijn. Zo heb je bijvoorbeeld muzikanten die geld ontvangen uit het draaien van hun muziek op de radio. BUMA/Stemra geeft dat vervolgens ook door als "overig werk". Als de muzikant echter een ondernemer voor de inkomstenbelasting is, dan moet hij die regel er dus uit halen, en optellen bij z'n omzet. 

 

Als jij dus wél ondernemer bent, dan haal je die regel er gewoon handmatig uit en tel je het simpelweg bij je omzet uit onderneming aan. Verder niets tricky aan.

 

2 uur geleden, Tom2021 zei:

In mijn geval zit ik in een grijs gebied, want een groot deel van de uren gaat naar dezelfde werkgever, terwijl ik wel rond de 20 klanten had.

 

Maar de vraag is dus inderdaad of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting. Dat kunnen wij niet beantwoorden en dat is inderdaad een beetje een grijs gebied. Het kan zijn dat je 20 of meer klanten hebt. Dat is een teken van zelfstandigheid en dat werkt in je voordeel. Maar het kan ook zijn dat 1 van die klanten zoveel tijd vergt dat je 30 van de 40 uur daarmee bezig bent. Dat werkt weer in je nadeel, omdat je daarmee wellicht té afhankelijk bent van een bepaalde klant. Let trouwens op dat de door jouw aangehaalde vraag spreekt over 70% van je uren, dus niet 70% van je omzet of 70% van je winst.

 

Soms nemen mensen ook een 'voorschot' op de toekomst. Dat betekent dat ze toch als ondernemer aangeven, als ze verwachten dat ze de komende jaren er zeker aan zullen voldoen (bijvoorbeeld kwa tijd of omzet). Daar zit een risico in, omdat je verwachting of voorspelling niet uit komt. Maar ook dat is een afweging die je zelf moet maken. In het slechtste geval heb je ondernemersfaciliteiten geclaimd die terug moeten worden betaald. 

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 277 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.