• 0

BV failleren of zijn er toch alternatieven?

(aangepast)

Via dit forum zou ik graag de volgende informatie willen inwinnen.

 

Ik ben via mijn Holding BV aandeelhouder in een andere BV, samen met 2 andere aandeelhouders. De BV is opgericht in 2014 betreft een start-up met een duurzaam en innovatief businessmodel. De start-up is nog niet winstgevend maar er is wel duidelijk tractie sinds de start in 2014. 

De afgelopen 1,5 jaar is geprobeerd om op te schalen en hiervoor is gezocht naar financiering, maar dit heeft tot nu toe niets concreets opgeleverd. Langer wachten en maar blijven doorgaan wordt financieel onverantwoord; de tijd zit niet mee. 

 

De BV staat er momenteel niet goed voor; de BV draaide in 2019 verlies, in 2020 net breakeven. Op dit moment zijn er geen inkomsten doordat een deel van de omzet is weggevallen door de Coronamaatregelen. Er was zicht op een aantal opdrachten later dit jaar, maar deze zijn onlangs door de opdrachtgevers onhold gezet, ook door de Coronacrisis. 

 

De situatie is nu als volgt:

- Verlies draaiende BV

- Weggevallen inkomsten

- Geen concreet zicht op meer inkomsten ná Coronacrisis

- Alle mogelijke kostenposten geëlimineerd, dit om kosten te besparen, maar waardoor er nu stilstand is in de bedrijfsactiviteiten

- Al 3 jaar geen salaris kunnen uitbetalen aan de aandeelhouders

- De boekhouding is op orde, jaarrekening over 2019 is gedeponeerd; 2020 is in proces. 

 

- In de BV zit een converteerbare lening van 50k 

- In de BV zit een lening van 80k (geen bancaire lening, maar vanuit een Fonds (zonder onderpand of andere garantstellingen)

- In de BV zit een flitslening van 13k waarvoor ieder van de aandeelhouders persoonlijk borg staat.

- De BV heeft een sinds Q4 2020 onbetaalde inkoopfacturen: in totaal 40k / inc. BTW

 

Onze conclusie is dat op basis van deze punten en geen concreet zicht op toekomstige inkomsten de BV niet levensvatbaar is. Daarnaast zijn alle aandeelhouders akkoord om de onderneming te stoppen.

 

Vraag:

- Is failleren in dit geval de beste optie?

- Is er een alternatief?

 

Er zijn nauwelijks financiële middelen om een curator en om de schuldeisers te betalen. Dat is een grote zorg want hierdoor worden de schuldeisers benadeeld. Dat willen we voorkomen.

 

Vraag:

- Is in dat geval een faillissement haalbaar?

- Zo niet, wat is dan het scenario?

- Wat is de beste optie om de schuldeisers zo min mogelijk te benadelen? 

 

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast hartelijk dank.

aangepast door FWLvB
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou zeker ook even naar de mogelijkheden van het Time Out Arrangement (TAO) corona kijken.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-financiele-regelingen/overzicht-financiele-regelingen/time-out-arrangement-toa

 

Die lijkt te kunnen helpen bij het tijdelijk stilleggen van de onderneming ivm corona. De schulden lijken te overzien.

Behalve de 40K schuld aan leveranciers lijken de andere leningen niet direct problematisch?

 

Wat breder bezien. op onderstaande link staat ook veel informatie over corona gerelateerde maatregelen

https://ondernemersplein.kvk.nl/coronavirus-en-ondernemerschap/

 

mogelijk kan er via de regelingen onder het Kopje "Geld lenen" een deel van de schulden ge-herfinancierd worden.


Faillissement moet je echt alleen doen dat je zeker weet dat er geen andere uitweg.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Roel,

Hartelijk dank voor je reactie en informatie. Zie onder mijn reactie weer daarop. 

1 uur terug, Roel J zei:

Ik zou zeker ook even naar de mogelijkheden van het Time Out Arrangement (TAO) corona kijken.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-financiele-regelingen/overzicht-financiele-regelingen/time-out-arrangement-toa 

Die lijkt te kunnen helpen bij het tijdelijk stilleggen van de onderneming ivm corona.

Dit zal ik gaan bestuderen. 

1 uur terug, Roel J zei:

De schulden lijken te overzien.

Behalve de 40K schuld aan leveranciers lijken de andere leningen niet direct problematisch?

Klopt; deze zijn niet problematisch; maar ik wil voorkomen dat straks alsnog blijkt dat we niet kunnen aflossen. De 40k schuld aan leveranciers is wel accuut; dwz: hier moet een oplossing voor worden gevonden. 

1 uur terug, Roel J zei:

Wat breder bezien. op onderstaande link staat ook veel informatie over corona gerelateerde maatregelen

https://ondernemersplein.kvk.nl/coronavirus-en-ondernemerschap/

 

mogelijk kan er via de regelingen onder het Kopje "Geld lenen" een deel van de schulden ge-herfinancierd worden.


Faillissement moet je echt alleen doen dat je zeker weet dat er geen andere uitweg.

 

Ik heb op Ondernemersplein reeds het e.e.a. aan info bestudeerd. Ik ga nogmaals onderzoeken of her-financiering van een deel van de schulden tot een concrete mogelijkheid behoort. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.