• 0

Wel of geen beroepsaansprakelijkheidsverzekering communicatie zzp’er

Beste HL-leden,

 

Ik heb een vraag over het wel of niet afsluiten van een beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Drie maanden geleden ben ik mijn bedrijf gestart in de communicatie. Ik help ondernemers die hun communicatie flexibel willen uitbesteden met diverse communicatiewerkzaamheden, zoals tekstschrijven, grafische vormgeving, websites maken en communicatiematerialen bestellen/ontwikkelen. Mijn klanten zijn vooral lokale eenmanszaken en andere kleine bedrijven en ik werk uitsluitend vanuit huis op basis van offertes per opdracht. 

 

Nu ik een poosje bezig ben met mijn bedrijf, vraag ik mij af of een beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor mij echt noodzakelijk is. Ik heb goede algemene voorwaarden opgesteld waarin ik in principe een groot deel van mijn aansprakelijk afdek en naar mijn idee zijn de risico’s niet zo groot. De kans dat ik bijvoorbeeld merk- of reputatieschade met grote kosten tot gevolg veroorzaak, is niet zo groot aangezien ik vooral voor kleine lokale bedrijven werk. Ik wil echter toch graag zeker weten dat mijn privé spaargeld veilig is. Kunnen alleen algemene voorwaarden dat voldoende beschermen of raden jullie toch een beroepsaansprakelijkheidsverzekering aan? Alvast dank voor jullie reactie. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

 Beste Anna,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

49 minuten geleden, Anna80 zei:

Kunnen alleen algemene voorwaarden dat voldoende beschermen

 

"Voldoende" is een rekbaar begrip. Het antwoord is uiteindelijk nee: alleen algemene voorwaarden kunnen je  privé vermogen niet altijd beschermen. 

 

52 minuten geleden, Anna80 zei:

of raden jullie toch een beroepsaansprakelijkheidsverzekering aan?

 

Mede gelet op de kosten (voor jouw beroep vanaf € 250,- per jaar) zou ik het zeker overwegen.

 

( Voor mij heeft de wetgever de keuze makkelijk gemaakt: bij mij is een beroepsaansprakelijkheidsverzekering een  wettelijk verplichting:winking-face:

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Het ligt denk ik mede aan de schades die je verwacht, de soort klanten die je bedient en het tarief dat je hanteert.

 

Als jij voor 30 euro per uur werkt, dan snapt de klant ook wel (of had dat horen te snappen) dat jij meer aan de DTP- dan aan de vormgevingskant zit en dat hij die folder zelf nog eens had moeten controleren.

 

En als jij alleen voor de bakker op de hoek werkt, en je maakt van 2,- euro voor 10 bruine bolletjes, 0,2 euro, dan lijkt de schade me beperkt tot de bakker redelijkerwijs had kunnen zeggen dat de voorraad op was.

 

Grote klanten waar je grote fouten kunt maken, leggen jou hun inkoopvoorwaarden op in plaats van dat jij hen je AV oplegt, en daarin wordt vaak een groot deel van de aansprakelijkheid naar jou verschoven.

 

Het ligt er misschien ook aan hoe je in de opdracht staat; dat vind ik zelf het lastigst te bepalen. Als jij pro-actief in de opdracht staat en de klant op fouten en valkuilen wijst, zou je denken dat je je indekt voor als het misgaat, maar als je in die houding fouten maakt, dan ben jij de expert die verkeerd geadviseerd heeft.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.