• 0

Strengere regels voor online verkopen in mei 2022

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Heb je een webshop, run je een online verkoopplatform of verkoop je via social media? Dan krijg je vanaf mei 2022 te maken met een informatieplicht en nieuwe regels voor onder andere je reviews, prijzen, aanbiedingen en ‘gratis’ digitale diensten.

 

Vincent Romviel, jurist en beleidsadviseur van Thuiswinkel.org, is blij met de nieuwe richtlijn. “De regels uit de richtlijn passen bij de nieuwe, digitale ontwikkelingen en zorgen voor gelijke regels voor ondernemers op de Europese markt. Ze beschermen daarnaast de consument beter en versterken het vertrouwen van consumenten in online kopen.”

Je hoeft dan ook niet tot mei 2022 te wachten om te voldoen aan de aankomende regels. Je kunt je webwinkel of online marktplaats alvast inrichten volgens de nieuwe regels en je zo in positieve zin onderscheiden van je concurrenten. Je klanten hebben immers voordeel bij de nieuwe regelgeving, omdat zij veel meer weten over de manier waarop jij werkt.

 

Veranderingen/voorwaarden die er aan komen:

 

  • Reviews: Laat je op je webshop, social media of platform bij producten reviews en beoordelingen zien? Dan moet je daar vanaf 28 mei 2022 verplicht bij vermelden hoe je aan de referentie komt en of je daar voor betaald.
  • Gepersonaliseerd aanbod: je bent straks verplicht je klant hierover te informeren voordat hij iets koopt.
  • Prijsverminderingen: vanaf volgend jaar mag je geen ‘willekeurige’ prijs meer nemen als uitgangspunt voor het geven van korting.
  • ‘Gratis’ online diensten: consumenten krijgen het recht om binnen 14 dagen zonder reden de gratis digitale dienst op te zeggen.
  • Online marktplaatsen:  om aan de nieuwe richtlijnen te voldoen, moet je consumenten nog voordat zij iets kopen laten weten met wie zij rechtstreeks zakendoen.
  • Vergelijkingssites: je moet van tevoren aan klanten duidelijk maken welke elementen de uitkomst van een zoekopdracht bepalen

 

Zie voor meer informatie en uitleg over bovenstaande veranderingen de website info van KvK >>>

Op die pagina vind je ook informatie over de handhaving en sancties  van de strengere regels.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Die reviews zullen pijnlijk zijn, zeker voor ondernemingen die al lang bestaan en daarmee mogelijke een hele grote hoeveelheid reviews hebben, waarvan nu niet exact meer te achterhalen/bewijzen is hoe die tot stand zijn gekomen. 

 

Overigens begrijp ik dat verhaal rond die "gratis diensten" niet helemaal, bedoelen ze daarmee dat je pakweg een gmail account binnen 14 dagen moet mogen opzeggen?

Link naar reactie
  • 0
Op 7-4-2021 om 12:59, Mikky Vrolijk zei:

Op die pagina vind je ook informatie over de handhaving en sancties  van de strengere regels.

Dat ziet er goed uit en is hard nodig. Hopelijk gaat de ACM ook echt handhaven. Is er ooit wel eens een bedrijf aangepakt door de ACM als het gaat om fake reviews, gekocht of zelf bedachte reviews?

Ik ben zelfstandig allround websitebouwer en webdesigner uit Utrecht - De Meern, eigenaar van WebsiteMet.

Als pianist, singer songwriter, componist en sessie muzikant ben ik actief, zie Pianist Wim Houtman

Link naar reactie
  • 1
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Up-date - voor je het weet is het 28 mei 2022.

 

De KvK heeft een opsomming gemaakt wat de veranderingen per 28 mei a.s. zijn en waar bedrijven zich aan moeten houden! 

  • Je moet op je site duidelijk aangeven wat je review policy is en hoe je nepreviews tegengaat. Bijvoorbeeld door IP-adressen te controleren of door aan te geven dat je gecontroleerd hebt dat de reviewer daadwerkelijk het product gekocht heeft, of de dienst heeft gebruikt.
  • Je mag je niet voordoen als een consument en zelf reviews plaatsen over je eigen producten of diensten.
  • Je mag een reviewer niet betalen of voordeel geven om een review te schrijven zonder dit bij de review aan te geven. Dit moet je uitdrukkelijk erbij vermelden.
  • Je mag geen negatieve reviews verwijderen zonder dit te vermelden en alleen de positieve laten staan. Tenzij je kunt aantonen dat een negatieve review vals en dus onrechtmatig is.
  • Op social media mag je zelf geen likes plaatsen of laten plaatsen om je site of product te promoten.
  • Je mag niet via je eigen website doorlinken naar een andere website die beoordelingen over het betreffende product of de dienst bevat, tenzij je de echtheid van die reviews kunt garanderen.

Op deze infopagina van KvK wordt e.e.a. toegelicht.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 88 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.