• 0

Ondernemer voor de inkomstenbelasting met langlopende opdrachten?

Ik werk als freelance software engineer en werk op dit moment voor een opdrachtgever met een grote klus. 

Ik werk op dit moment met contracten van 3 maanden waarbij ik zojuist voor de 2e keer heb verlengd. Het project (groot software pakket dat geleverd wordt aan meerdere gemeenten) is voorlopig nog niet klaar en zijn diverse fundamentele modules die nog ontwikkeld moet worden voordat het "klaar" is. Als het aan mijn opdrachtgever ligt, dan teken ik voor het grootste gedeelte van 2021. Financieel gezien is dit voor mij de meest aantrekkelijke optie, maar ik wil graag voorkomen dat ik in de problemen kom met de Belastingdienst.

Mijn vraag: is het wel verstandig om voor een dergelijk lange periode te verlengen bij één opdrachtgever? Ik wil namelijk graag voorkomen dat ik wél als ondernemer voor de btw, maar niét als ondernemer voor inkomstenbelasting wordt gezien.

Wanneer ik de online check uitvoer, dan komt hieruit dat ik mogelijk geen ondernemer voor de IB ben, omdat als ik zo doorga ik geen 3 verschillende opdrachtgevers heb en/of 70% van mijn tijd voor dezelfde opdrachtgever werk.

Het valt mij op dat heel veel langlopende (12 maanden of meer) freelance opdrachten worden aangeboden door recruiters. Grote organisaties zoals de NS, maar ook de KvK werken ook veel met freelancers die langer dan een jaar blijven plakken. 

 

Het voelt vreemd om midden in een project uit te stappen, omdat ik het liefst het project tot een goed einde breng, maar als het me financieel in de problemen brengt, dan zie ik geen andere optie.

Lang verhaal kort: wat is verstandig? Moet ik "halverwege" mijn project uitstappen omdat ik anders geen ondernemer voor de IB ben, of is dit iets dat geen probleem oplevert?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0
3 uur geleden, dadada zei:

Het voelt vreemd om midden in een project uit te stappen, omdat ik het liefst het project tot een goed einde breng, maar als het me financieel in de problemen brengt, dan zie ik geen andere optie.

 

Het brengt je financieel niet in de problemen. Je hebt alleen geen recht op ondernemersfaciliteiten, dus je hebt geen recht op ondernemersaftrek of mkb-winstkorting.

 

Je voldoet simpelweg niet aan de voorwaarden voor het ondernemerschap voor de inkomstenbelasting. Je geeft dan simpelweg je omzet aan onder "Resultaat overige werkzaamheden", waarbij je ook al je kosten gewoon mag aftrekken van die omzet. Op zich ook niet zo gek, omdat je werkzaamheden redelijk in de buurt komen van wat iemand in loondienst zou doen. Je betaalt dan ook niet meer belasting dan iemand in loondienst, maar gewoon hetzelfde.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

In de praktijk is dat niet per se waar. Dan zijn 80% van alle zzpers geen ondernemers. Feit is dat dit in de IT vrijwel altijd de norm is, tenzij je wordpress websites bouwt oid. Vooral als het om complexe projecten gaat duurt het vaak een paar maanden voordat je een beetje de grip hebt over hoe alles werkt en daadwerkelijk iets bij kan dragen. Bedrijf heeft  dan niks aan iemand die na 3 maanden weg gaat. Ik kan me niet voorstellen dat het bij professionals in andere fields niet hetzelfde is.

 

Persoonlijk ken ik ook niemand die hier problemen mee heeft gehad, en mijn boekhouder ook niet. Contract van 6-12 maanden ontneemt niet automatisch je ondernemerschap. Je moet het alleen natuurlijk niet te bot maken. Natuurlijk ben ik geen expert hierin en werk ik niet bij de bd. Ik ken genoeg mensen die 1 jaar+ ergens zitten en van wat ik hoor komt dit ook bij de bd voor.

 

Ik ben ook heel benieuwd wat de experts die hier in de praktijk ervaring mee hebben gehad (na een boekenonderzoek bijv) kunnen vertellen.

 

@prinsrachid Zie dit aub niet aan een aanval maar, pas op wat je zegt als je hier zelf geen ervaring mee heb gehad. In het verleden heb ik persoonlijk echt mentale leed ondervonden door mijnzelf helemaal gek te maken van mensen die zomaar wat riepen op soortgelijke forums zonder inhoudelijke ervaring en kennis van zaken te hebben. Gelukkig heb ik ondertussen een goeie boekhouder en andere experts kunnen spreken die wel kennis van zaken hebben en mij duidelijk hebben gemaakt dat de soep nooit zo heet gegeten wordt, als zij wordt opgediend.

 

Ik zie dat je legend bent, dus ik let op mijn woorden :-).

aangepast door ababababab
Link naar reactie
  • 0

Kun je websites bouwen? Dan maak je een account aan op bijvoorbeeld sitedeals.nl en pak je daar wat opdrachten, zodat je in dit jaar meerdere opdrachtgevers hebt gehad.

 

Koelvest.nl voor mensen die last hebben van de warmte. Denk hierbij aan magazijnmedewerkers, werknemers in de industrie, mensen met MS en motorrijders.

Link naar reactie
  • 0
1 minute ago, jochem8 said:

Kun je websites bouwen? Dan maak je een account aan op bijvoorbeeld sitedeals.nl en pak je daar wat opdrachten, zodat je in dit jaar meerdere opdrachtgevers hebt gehad.

 

Een paar wordpress sites bouwen voor 500 euro zal niet echt een impact hebben. Heb je alsnog 1% bij een andere opdrachtgever binnen gehaald, woohoo. Daarnaast, dat is hetzelfde alsof je tegen een architect zegt dat hij maar een paar muren moet metselen om aan de opdrachtgevers te komen en werk waarvoor hij/zij opgeleid is maar af moet wijzen.

Link naar reactie
  • 0

Daar is geen harde eis voor, lees ik hier. Misschien dat TS met opdrachtgever kan overleggen, omdat het daar voor ook vervelende financiële consequenties kan hebben. Als TS niet fulltime voor deze opdrachtgever werkt is er mogelijk nog plek in de agenda vrij om extra opdrachten aan te nemen.

 

Koelvest.nl voor mensen die last hebben van de warmte. Denk hierbij aan magazijnmedewerkers, werknemers in de industrie, mensen met MS en motorrijders.

Link naar reactie
  • 0
4 minutes ago, jochem8 said:

Daar is geen harde eis voor, lees ik hier. Misschien dat TS met opdrachtgever kan overleggen, omdat het daar voor ook vervelende financiële consequenties kan hebben. Als TS niet fulltime voor deze opdrachtgever werkt is er mogelijk nog plek in de agenda vrij om extra opdrachten aan te nemen.

 

Ik snap wat je zegt. Maar realistisch gezien is dat  moeilijk haalbaar in de IT. Je moet *heel* wat wordpress websites bouwen voordat je 30% haalt. En dan ga ik het geen eens hebben over de hoofdpijn wat dat markt met zich meebrengt. Vrijwel iedereen zit voor een dubbetje op de eerste rang in dat marktsegment.

Link naar reactie
  • 0

 

Ababenz zoekt geen pleisters of lapmiddelen. maar wil weten hoe al die andere zelfstandigen beoordeeld worden die lang voor dezelfde opdrachtgever werken. Geven die hun omzet allemaal aan als 'resultaat uit overige werkzaamheden'?

 

Je collega's bij de NS en KvK werken die niet voor een IT-bedrijf dat ingehuurd is voor de klus?

 

Volg je het nieuws op Zipconomy ook Abababababab?

 

Op dit forum word je vanzelf een legend als je maar lang genoeg meedraait.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
32 minutes ago, TwaBla said:

 

Ababenz zoekt geen pleisters of lapmiddelen. maar wil weten hoe al die andere zelfstandigen beoordeeld worden die lang voor dezelfde opdrachtgever werken. Geven die hun omzet allemaal aan als 'resultaat uit overige werkzaamheden'?

 

Je collega's bij de NS en KvK werken die niet voor een IT-bedrijf dat ingehuurd is voor de klus?

 

Volg je het nieuws op Zipconomy ook Abababababab?

 

Op dit forum word je vanzelf een legend als je maar lang genoeg meedraait.

 

Ik heb het voorbij zien komen ja. Alles wordt er niet duidelijker van.

 

Enige wat ik weet is dat alle zzpers die ik ken hun aangifte als ondernemer indienen. Hun accountants/boekhouders zeggen daar ook weinig van. Dat zijn ook allemaal mensen die aan langdurige opdrachten werken, vaak via recruiters.

 

Ik ken ook weinig bedrijven die fatsoenlijke tarieven betalen die op zoek zijn naar iemand voor korte termijn of wat aan je hebben als je 2/3 dagen per week voor hun wat doet.  Feit is dat er geen enkel correlatie meer zit tussen wetgeving en de werkelijkheid. Ik zou zelf ook graag meer duidelijkheid willen. Worst case scenario achteraf 5 jaar lang alle ondernemersfaciliteiten terug betalen is best een groot probleem.

 

Enige uitweg voor 100% zekerheid die ik zie is emmigreren. Kun je ook veel betere tarieven hanteren als je een goeie netwerk hebt.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
54 minuten geleden, ababababab zei:

Enige wat ik weet is dat alle zzpers die ik ken hun aangifte als ondernemer indienen. Hun accountants/boekhouders zeggen daar ook weinig van. Dat zijn ook allemaal mensen die aan langdurige opdrachten werken, vaak via recruiters.

 

 

Maar jij gaat niet over de aangifte van "alle zzpers" die je kent. Jij gaat ook niet over de fiscale risico's die zij kennelijk bereid zijn te lopen. Dat hun accountants of boekhouders daar weinig van zeggen (als dat al zo is), zegt mij dan weer weinig. Zij zijn namelijk niet degenen die op de blaren moeten zitten. Bij het claimen van ondernemersfaciliteiten ligt de bewijslast namelijk gewoon bij jou. En de zelfstandigenaftrek ligt onder een vergrootglas bij de fiscus. Ze vragen daarbij gewoon of je even de uitkomst van die online tool kunt laten zien. Bij kwade trouw kunnen ze de boel tot 12 jaar terug controleren. En anders is het 5 jaar. En vinden ze in 1 jaar iets, kun je er gif op in nemen dat ze ook nog even een kijkje naar je andere jaren nemen.

 

Maar bovendien zijn de regels omtrent het ondernemerschap voor de inkomstenbelasting inmiddels aardig uitgekristalliseerd en helemaal niet zo 'vaag' meer. De online tool is er ook niet voor niets. Die is behoorlijk eenduidig. En wees nou even eerlijk. Als je voornamelijk voor één grote opdrachtgever werkt, bovendien met "verlengingen", dan ben je toch gewoon nagenoeg in dienst? Met wat kunst- en vliegwerk kun je het nog 'freelancen' noemen om de werkgever...eh... opdrachtgever te vrijwaren van sociale premies, maar het claimen van ondernemersfaciliteiten zit er gewoon niet in.

 

En zo erg is dat toch ook niet? Ik vond het persoonlijk eigenlijk wel makkelijk. In de eerste jaren van het ondernemerschap voldeed ik ook niet aan de voorwaarden, dus ook geen ondernemersfaciliteiten. Je hebt dan niet eens een boekhouder nodig. En ook geen accountant. De aangifte kun je dan gewoon zelf. Je hoeft geen winst- en verliesrekening op te geven, geen balans in te vullen. Het doen van aangifte was zo makkelijk als wat. Alleen omzet en kosten invullen en klaar is Kees! Je hebt nog steeds recht op kostenaftrek, reiskostenaftrek van 19 cent per kilometer, algemene heffingskorting, arbeidskorting. Net als iedere andere Nederlander die werkt.

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
13 minutes ago, Joost Rietveld said:

Welk antwoord wil je?

1. Aangifte doen als ondernemer en billen knijpen gedurende telkens vijf jaar;

2. Zelf kiezen voor het zeker een geen beroep doen op de faciliteiten als ondernemer?

We kunnen hier nog zo veel ervaringen neerpennen, uiteindelijk wordt je gecontroleerd of niet. Dan spreken de feiten in je nadeel.

 

Dat klopt. Mij hoef je niet te overtuigen van de risicos.

 

Mooiste zou ervaringen zijn van mensen die gecontroleerd zijn. Heb er eentje gesproken IRL en bij hem was het een non issue. En volgens mijn boekhouder die meerdere controles heeft mee gemaakt ook. Kijk, je moet het niet te bot maken natuurlijk. Maar hoe kunnen al die recruitersbedrijven blijven bestaan en hoe kan de belastingdienst zelf mensen op lange termijn mensen aannemen als dit problemen veroorzaakt?

 

Ik snap wat de wetgeving zelf, maar wat is de praktijk? Als de regels echt zo gehandhaafd worden zou bijna geen enkel bedrijf meer zzpers kunnen aan nemen met alle gevolgen vandien.

aangepast door ababababab
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
18 minutes ago, prinsrachid said:

 

 

Maar jij gaat niet over de aangifte van "alle zzpers" die je kent. Jij gaat ook niet over de fiscale risico's die zij kennelijk bereid zijn te lopen. Dat hun accountants of boekhouders daar weinig van zeggen (als dat al zo is), zegt mij dan weer weinig. Zij zijn namelijk niet degenen die op de blaren moeten zitten. Bij het claimen van ondernemersfaciliteiten ligt de bewijslast namelijk gewoon bij jou. En de zelfstandigenaftrek ligt onder een vergrootglas bij de fiscus. Ze vragen daarbij gewoon of je even de uitkomst van die online tool kunt laten zien. Bij kwade trouw kunnen ze de boel tot 12 jaar terug controleren. En anders is het 5 jaar. En vinden ze in 1 jaar iets, kun je er gif op in nemen dat ze ook nog even een kijkje naar je andere jaren kijken.

 

Maar bovendien zijn de regels omtrent het ondernemerschap voor de inkomstenbelasting is inmiddels aardig uitgekristalliseerd en helemaal niet zo 'vaag'. De online tool is er ook niet voor niets. En wees nou even eerlijk. Als je voornamelijk voor één grote opdrachtgever werkt, bovendien met "verlengingen", dan ben je toch gewoon nagenoeg in dienst? Met wat kunst- en vliegwerk kun je het nog 'freelancen' noemen om de werkgever...eh... opdrachtgever te vrijwaren van sociale premies, maar het claimen van ondernemersfaciliteiten zit er gewoon niet in.

 

En zo erg is dat toch ook niet? Ik vond het persoonlijk eigenlijk wel makkelijk. In de eerste jaren van het ondernemerschap voldeed ik ook niet aan de voorwaarden, dus ook geen ondernemersfaciliteiten. Je hebt dan niet eens een boekhouder nodig. En ook geen accountant. De aangifte kun je dan gewoon zelf. Je hoeft geen winst- en verliesrekening op te geven, geen balans in te vullen. Het doen van aangifte was zo makkelijk als wat. Alleen omzet en kosten invullen en klaar is Kees! e hebt nog steeds recht op kostenaftrek, reiskostenaftrek van 19 cent per kilometer, algemene heffingskorting, arbeidskorting. Net als iedere andere Nederlander die werkt.

 

 

Spreek je nu uit eigen ervaring? Heb echt nog nooit gehoord dat ze tot 12 jaar terug controleren, helemaal raar omdat je je administratie (met enkele uitzonderingen) maar 7 jaar hoef te bewaren.

 

En het spijt me, maar de regels zijn en blijven vaag. Daarbij kun je ook vragen, wat is lang? 3 maanden? 6 maanden? Wat als je 1 opdracht van 3 maanden aan neemt en de rest van het jaar daarmee rond komt. Hoe kan het zijn dat niet iedereen die bij PostNL werkt gezamelijk een naheffing krijgt? Daar is het echt duidelijk dat om een werkgever/werknemer relatie gaat. Wat als je elk jaar verschillende opdrachtgevers hebt en een jaar toevallig niet.

 

Ik ben het wel met je eens dat er gevallen zijn waar het duidelijk om een werkgever / werknemer relatie gaat. Baas bepaalt wanneer je begint & wanneer je naaar huis mag. Je moet laptop van de zaak gebruiken enz.

 

Duidelijkheid is er helaas niet.

aangepast door ababababab
Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, ababababab zei:

Heb echt nog nooit gehoord dat ze tot 12 jaar terug controleren, helemaal raar omdat je je administratie (met enkele uitzonderingen) maar 7 jaar hoef te bewaren.

 

Als de vragensteller niet voldoet aan de voorwaarden voor ondernemerschap, dan is hij voor de fiscus dus een gewone particulier. En voor particulieren geldt helemaal geen bewaarplicht. Alleen voor ondernemers geldt de bewaarplicht van 7 (of 10 jaar). En uiteraard staat de duur van de bewaarplicht van een ondernemer (artikel 52 AWR) los van de duur van de naheffingstermijn van de fiscus (artikel 16 AWR). Maar zoals gezegd, mag je als privaat persoon al je stukken meteen weggooien. Als er echter een controle komt, is het alleen lastig om je te verweren. Persoonlijk zou ik daarom alles gewoon 12 jaar gewaren.

 

13 minuten geleden, ababababab zei:

En het spijt me, maar de regels zijn en blijven vaag. Daarbij kun je ook vragen, wat is lang? 3 maanden? 6 maanden? Wat als je 1 opdracht van 3 maanden aan neemt en de rest van het jaar daarmee rond komt.

 

Ja, wat dan? Buiten het feit dat niemand, inclusief de fiscus, niet vraagt wat lang is (maar je KUNT het uiteraard in het luchtledige vragen), ben je dan net zo min ondernemer als in de situatie van vragensteller. 

 

20 minuten geleden, ababababab zei:

Hoe kan het zijn dat niet iedereen die bij PostNL werkt gezamelijk een naheffing krijgt? Daar is het echt duidelijk dat om een werkgever/werknemer relatie gaat.


Ah, het "ja maar"-argument. Denk je dat dat bij een eventuele controle veel indruk maakt? Vragensteller gaat niet over welke fiscale risico's PostNL neemt. Bovendien haal je nu twee dingen door elkaar. Namelijk de voorwaarden voor de werkgever om mensen niet in dienst te hebben (voor de loonbelasting) en de voorwaarden voor ondernemers om als ondernemer te worden gezien (voor de inkomstenbelasting). Bovendien heeft voor zover ik weet bij PostNL iedereen het aanbod gekregen om volledig in dienst te komen en worden volgens mij al vijf jaar lang nieuwe bezorgers alleen in loondienst aangenomen. Maar goed, ook deze zijstraat zal vragensteller niet helpen.

 

21 minuten geleden, ababababab zei:

Wat als je elk jaar verschillende opdrachtgevers hebt en een jaar toevallig niet.

 

Tja, dat ligt aan de omstandigheden van de desbetreffende ondernemer. Het ligt ook aan de omzet per opdrachtgever. En het aandeel in de omzet die de grootste opdrachtgever heeft. Het kan zijn dat je nog steeds ondenemer bent, omdat de fiscus ook kijkt naar je intentie en je handelen (doe je actief je best om meer opdrachtgevers te werven?) en voor omzet ook kijkt naar een langere periode (3 jaar). Maar wederom, dit helpt de vragensteller allemaal niet.

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

 

Er zijn regels en die worden schijnbaar niet strikt gehandhaafd, waardoor er een tweedeling ontstaat. De Belastingdienst zou duidelijkheid kunnen scheppen (daar waren ze ook mee bezig), maar die pakt niet door. Misschien omdat er nieuwe regels zouden komen, maar die blijven uit. Dus handhaven ze alvast een beetje.

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
7 uur geleden, TwaBla zei:

 

Er zijn regels en die worden schijnbaar niet strikt gehandhaafd, waardoor er een tweedeling ontstaat. De Belastingdienst zou duidelijkheid kunnen scheppen (daar waren ze ook mee bezig), maar die pakt niet door. Misschien omdat er nieuwe regels zouden komen, maar die blijven uit. Dus handhaven ze alvast een beetje.

Dit betreft de Wet DBA. Hoewel het hier ook over het thema ZZP-er's met langlopende opdrachten gaat, is het niet handhaven van de Wet DBA toch iets heel anders dan wel/niet aangemerkt worden als ondernemer voor de inkomstenbelasting?

 

9 uur geleden, prinsrachid zei:

 

Als de vragensteller niet voldoet aan de voorwaarden voor ondernemerschap, dan is hij voor de fiscus dus een gewone particulier. En voor particulieren geldt helemaal geen bewaarplicht. Alleen voor ondernemers geldt de bewaarplicht van 7 (of 10 jaar). En uiteraard staat de duur van de bewaarplicht van een ondernemer (artikel 52 AWR) los van de duur van de naheffingstermijn van de fiscus (artikel 16 AWR). Maar zoals gezegd, mag je als privaat persoon al je stukken meteen weggooien. Als er echter een controle komt, is het alleen lastig om je te verweren. Persoonlijk zou ik daarom alles gewoon 12 jaar gewaren.

 

Ik houd inderdaad een volledige administratie bij (in Moneybird). Al mijn kosten & verdiensten staan hierin en worden gecontroleerd door mijn boekhouder. Ik houd liever alles goed bij dan dat ik later te weinig blijk te hebben gedaan. Persoonlijk vind ik dit ook een onderdeel van het ondernemerschap (dat dus ter discussie staat).

 

Quote

Tja, dat ligt aan de omstandigheden van de desbetreffende ondernemer. Het ligt ook aan de omzet per opdrachtgever. En het aandeel in de omzet die de grootste opdrachtgever heeft. Het kan zijn dat je nog steeds ondenemer bent, omdat de fiscus ook kijkt naar je intentie en je handelen (doe je actief je best om meer opdrachtgevers te werven?) en voor omzet ook kijkt naar een langere periode (3 jaar). Maar wederom, dit helpt de vragensteller allemaal niet.

 

Op dit moment is het niet meer dan 70% van de omzet, maar uiteraard zou dit veranderen als ik voor een heel jaar lang aan de slag ga. Het is absoluut mijn intentie om meer opdrachtgevers te werven, maar tegelijkertijd vind ik het als startend ondernemer ook heel relevant dat je continuïteit hebt en een buffer kunt opbouwen. Als er dan een grote opdracht langs komt, is het jammer dat het aannemen daarvan ervoor zorgt dat je opeens geen "ondernemer" meer bent.

Voor de duidelijkheid: ik ben pas in 2020 voor mezelf begonnen dus kan nog geen historie over 3 jaar tonen.

Qua intentie & handelen: ik heb een eigen website waarop ik mijn diensten promoot en ben actief op LinkedIn. Maar of dit genoeg is om de intentie te tonen dat ik niet in loondienst wil zijn?

 

12 uur geleden, ababababab zei:

 

Ik snap wat je zegt. Maar realistisch gezien is dat  moeilijk haalbaar in de IT. Je moet *heel* wat wordpress websites bouwen voordat je 30% haalt. En dan ga ik het geen eens hebben over de hoofdpijn wat dat markt met zich meebrengt. Vrijwel iedereen zit voor een dubbetje op de eerste rang in dat marktsegment.

 

Dit inderdaad. Voor de beeldvorming: ik heb in 2020 meer dan €100.000 omgezet. Met het bouwen van WordPress websites ga ik dat niet redden; dat is niet waar mensen mij voor aannemen.

aangepast door dadada
Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, dadada zei:

Hoewel het hier ook over het thema ZZP-er's met langlopende opdrachten gaat, is het niet handhaven van de Wet DBA toch iets heel anders dan wel/niet aangemerkt worden als ondernemer voor de inkomstenbelasting?

Klopt helemaal. Ik heb geen verstand van dit onderwerp. Ik snap ook dat bij een letterlijke interpretatie van de regels zelfstandigen die lang (of in aaneensluitende opdrachten) werkzaam zijn voor dezelfde opdrachtgever waarschijnlijk sprake is van werknemerschap. Waardoor je geen ondernemersaftrek kan aanvragen. Maar ik zie dat in de zorg, in de distributie en in diverse dienstverlenende sectoren talloze werk-nemers als zelfstandigen actief zijn. En vraag me af waarom daar niet een simpele duidelijke regeling voor gemaakt kan worden. Je kan toch ook tijdelijk werknemer zijn?

 

Tenslotte snap ik ook dat een aantal adviseurs zegt: "Het mag strikt genomen niet. Als je geen risico wil nemen, los je het zus of zo op..." :smiling-face-with-sunglasses: (daar wil ik geen ruzie mee maken)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
9 minutes ago, TwaBla said:

Klopt helemaal. Ik heb geen verstand van dit onderwerp. Ik snap ook dat bij een letterlijke interpretatie van de regels zelfstandigen die lang (of in aaneensluitende opdrachten) werkzaam zijn voor dezelfde opdrachtgever waarschijnlijk sprake is van werknemerschap. Waardoor je geen ondernemersaftrek kan aanvragen. Maar ik zie dat in de zorg, in de distributie en in diverse dienstverlenende sectoren talloze werk-nemers als zelfstandigen actief zijn. En vraag me af waarom daar niet een simpele duidelijke regeling voor gemaakt kan worden. Je kan toch ook tijdelijk werknemer zijn?

 

Tenslotte snap ik ook dat een aantal adviseurs zegt: "Het mag strikt genomen niet. Als je geen risico wil nemen, los je het zus of zo op..." :smiling-face-with-sunglasses: (daar wil ik geen ruzie mee maken)

 

Kijk, als het echt alleen een kwestie is van zelfstandigheidsaftrek intleveren, lekker boeiend. Dat kan gewoon opzij gezet worden op een ander rekening en na 5 jaar vrijgemaakt worden. Maar ben je dan niet ook je MKB winstvrijstelling kwijt?

 

Dat andere scenario (wij besluiten achteraf dat jij 5 jaar lang werknemer was), dat is wel een issue. Heeft ook gevolgen voor BTW, afschrijvingen enz.

 

Zitten hier geen boekhouders die dit bij hun clienten persoonlijk hebben meegemaakt?

Link naar reactie
  • 1
4 uur geleden, dadada zei:

Dit betreft de Wet DBA. Hoewel het hier ook over het thema ZZP-er's met langlopende opdrachten gaat, is het niet handhaven van de Wet DBA toch iets heel anders dan wel/niet aangemerkt worden als ondernemer voor de inkomstenbelasting?

 

Klopt. De discussie werd enigszins vertroebeld en er werden daarbij zaken verward. Wet DBA heeft voornamelijk gevolgen voor de 'werkgever' en of die loonheffingen moet inhouden. Het aangemerkt worden als ondernemer heeft gevolgen voor de aangifte inkomstenbelasting van degene  die de opdracht uitvoert. In jouw geval is het zaak om simpelweg te kijken of je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent of zult worden.

 

4 uur geleden, dadada zei:

Ik houd inderdaad een volledige administratie bij (in Moneybird). Al mijn kosten & verdiensten staan hierin en worden gecontroleerd door mijn boekhouder. Ik houd liever alles goed bij dan dat ik later te weinig blijk te hebben gedaan. Persoonlijk vind ik dit ook een onderdeel van het ondernemerschap (dat dus ter discussie staat).

 

Klopt, omdat het helaas andersom werkt. Je moet de volledige administratie bijhouden ALS je als ondernemer voor de inkomstenbelasting bent aangemerkt. Het is helaas niet zo dat je ondernemer wordt door de administratie te bij te houden en te bewaren ALSOF je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent aangemerkt. Nu is het trouwens nog steeds niet verkeerd om alles goed bij te houden.

 

4 uur geleden, dadada zei:

Op dit moment is het niet meer dan 70% van de omzet, maar uiteraard zou dit veranderen als ik voor een heel jaar lang aan de slag ga. Het is absoluut mijn intentie om meer opdrachtgevers te werven, maar tegelijkertijd vind ik het als startend ondernemer ook heel relevant dat je continuïteit hebt en een buffer kunt opbouwen. Als er dan een grote opdracht langs komt, is het jammer dat het aannemen daarvan ervoor zorgt dat je opeens geen "ondernemer" meer bent. Voor de duidelijkheid: ik ben pas in 2020 voor mezelf begonnen dus kan nog geen historie over 3 jaar tonen. Qua intentie & handelen: ik heb een eigen website waarop ik mijn diensten promoot en ben actief op LinkedIn. Maar of dit genoeg is om de intentie te tonen dat ik niet in loondienst wil zijn?

 

Dat laatste sowieso niet. Meestal gebruik je een modelovereenkomst om aan te geven dat je niet in loondienst wil zijn. Maar dat is alleen om te voorkomen dat de opdrachtgever loonheffingen moet inhouden. Wat de rest betreft, kan het inderdaad zo zijn dat je in een jaar gewoon ondernemer bent (dus meerdere opdrachtgevers) en het jaar erna maar één opdrachtgever. Ook dán kun je nog steeds gewoon ondernemer zijn. Ook het hebben van een website waarop je aan werving doen helpt om je intentie tot het krijgen van meerdere opdrachtgevers. Zeker als het maar een jaartje is waarin je die ene opdrachtgever had.

 

Als je dus in 2020 wél ondernemer bent, maar in 2021 volgens de check geen ondernemer, kan het zijn dat je voor 2021 tóch gewoon aangifte als ondernemer kunt doen. Er was een rechtzaak waarbij de fiscus een ondernemer niet wilde aanmerken als ondernemer, omdat deze niet aan de voorwaarden (meer) voldeed - hij had maar 1 opdrachtgever gehad. De rechtbank was het daar mee oneens. Zeker in het begin van een onderneming kan het nodig zijn om 'vet op de botten' te krijgen door een grote opdracht aan te nemen. Moraal van het verhaal was wel dat het moet gaan om een tijdelijke situatie. Als je dus jaar na jaar 1 opdrachtgever hebt, dan verlies je je ondernemerstatus sowieso. Als het om een enkel tussenjaar gaat, dan niet. Je kunt dus je ondernemerstatus in 2021 onderbouwen met het aantal klanten dat je hebt in 2022 en/of 2023. 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
16 uur geleden, ababababab zei:

Worst case scenario achteraf 5 jaar lang alle ondernemersfaciliteiten terug betalen is best een groot probleem.

 

Dat het heel vervelend is kan ik begrijpen, maar waarvoor moet dat een groot probleem zijn?

 

TS heeft 100k winst per jaar.

Persoonlijke aftrekposten en Zvw even buiten beschouwing gelaten, betaal je onder de streep dan ongeveer 32k IB als ondernemer, en zou het 41k geweest zijn als je in loondienst was geweest.

 

9k per jaar opzij zetten en je bent er.

Link naar reactie
  • 0

Ik zit in een soortgelijke situatie, ben net voor mijzelf begonnen en heb nu al een 12 maanden contract. Volgens mijn accountant is dat niet zo'n probleem omdat het binnen ICT gangbaar is om lange termijn contracten te hebben. Scheelt wellicht dat ik het in een BV vorm heb gegoten en daardoor een aantal zzp aftrekposten toch al niet geniet en een DGA salaris heb wat iets meer dan 70% van een gelijkwaardig salaris in loondienst. Mijn accountant zag het probleem niet.

Link naar reactie
  • 0
7 minutes ago, Maxn said:

 

Dat het heel vervelend is kan ik begrijpen, maar waarvoor moet dat een groot probleem zijn?

 

TS heeft 100k winst per jaar.

Persoonlijke aftrekposten en Zvw even buiten beschouwing gelaten, betaal je onder de streep dan ongeveer 32k IB als ondernemer, en zou het 41k geweest zijn als je in loondienst was geweest.

 

9k per jaar opzij zetten en je bent er.

 

Dat is als je inkomen achteraf als ROW gezien wordt. Maar als dat loondienst is komen er meer complicaties bij kijken. Heb je ook te maken met BTW die je hebt afgetrokken, afschrijvingen enz. Laat staan dat je technisch gezien een boete daar bovenop kan krijgen. Is nog steeds beter dan de oude VAR dagen waar je ook nog eens verantwoordelijk was voor werkgevers premies.

 

Wat ik eerder aangaf, ROW is te overzien. Elk jaar dat geld opzij zetten en je bent er.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.