• 0

Kosten, kansen en bedrijfswinst inzichtelijk maken (Shopify/Bol.com)

Beste, 

 

In 2019 zijn wij begonnen met het verkopen van een product op Bol.com en dit bleek een succes. Sindsdien groeien we en groeien we met inmiddels een goedlopende eigen webwinkel welke nu 30% van de totale omzet genereert (Overige 70% komt van Bol.com). Omdat dit is ontstaan uit 'voor de grap eens proberen' is er eigenlijk nooit goed inzichtelijk gemaakt wat nou echt onze brutowinstmarges zijn en hoeveel winst we nou maken en waar de kansen liggen. 

 

Nu heb ik voor elk product de inkoopprijs geregistreerd en op die manier voor de afgelopen maanden een overzicht gemaakt (winst & verliesrekening). Deze ziet er als volgt uit (bedragen excl btw)

 

https://i.gyazo.com/6fe02b1f82b1c84ed59f1f7b215755d7.png

 

Mijn vragen:

 

1. Wat is volgens jullie een goede manier om een goed financieel overzicht te krijgen/maken? En wat mis ik nog aan belangrijke informatie in dit overzicht?

2. De geven maandelijks bedragen uit aan inkopen van producten, verpakkingen etc. Dit hoef ik niet op een winst-verlies te zetten, lijkt mij? Ik heb dit nu onder inpakkosten en inkoopprijs verkochte producten staan bij het kopje 'omzet'

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eens met Joost, cashflow / liquiditeit bewaking is als je groeit belangrijker dan de winst en verliesrekening.

Cashflow moet je wekelijks monitoren, soms dagelijks als je klanten direct betalen en je leveranciers ook directe betaling willen.

 

Je winst en verliesrekening die je laat zien is meer om achteraf vast te stellen of je verkoopprijs en marge berekeningen aan de voorkant een beetje kloppen.

Maar wat je in de winst en verlies rekening niet ziet is hoeveel je voorraad is toegenomen en hoeveel BTW je nog moet afdragen, dat vind je dan weer op de balans. Maar die posten zijn wel van invloed op je cashflow, BTW moet je op tijd gaan reserveren en geld dat in je voorraad zit, zit ook vast.

 

En een liquiditeitsprognose bestaat uit 2 delen

1. korte termijn planning van 6-8 weken vooruit waar je op weekbasis alle noodzakelijke uitgaven plant op basis van de verwachte inkomsten.  Dan heb je tijdig in zicht dat er een tekort dreigt of dat er juist ruimte ontstaat om weer wat extra voorraad te kopen

 

2. is een jaarplan voor de liquiditeit, daarin vertaal je je omzet en kosten naar wanneer ze betaald moeten worden. Als je sterke seizoensfluctuaties hebt kan het best zijn dat je op enig moment geld moet lenen bij de bank om voldoende voorraad te kunnen kopen terwijl je na een seizoenspiek geld over houdt.

Op basis van een dergelijke liquiditeitsprognose kun je zelfs bepalen wat je met een langlopende lening moet financieren en welk flexibel krediet je nodig hebt. (of andersom gedacht, hoeveel cash je op de bank moet houden om tijdig voorraad te kunnen kopen voor een seizoenspiek als je niet wilt lenen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.