• 0

Hoe om te gaan met activa (auto) bij beëindigen BTW plicht

Hallo allemaal,

 

Na vele jaren meegelezen te hebben is het tijd om toch ook eens zelf een vraag te stellen. Ik heb mijn best gedaan om mij vraag (en misschien zelfs het antwoord om mijn vraag) hier terug te vinden maar zonder succes. Misschien zoek ik met de verkeerde steekwoorden.

 

Ik heb een BV. Vanuit die BV verrichtte ik BTW belaste diensten. Ik heb een auto aangeschaft en de BTW over de aanschaf terug gevraagd. Nu, 2 jaar later, stop ik wellicht met het verrichten van BTW belaste diensten. Ik mag dan geen BTW meer terug vragen over de kosten die ik nog maak. Mijn gevoel zegt mij dat ik dan ook een deel van de BTW die ik indertijd over de aanschaf van mijn auto heb teruggevraagd alsnog weer af moet dragen.

 

Mijn vraag is: moet ik herbij uitgaan van de BTW over de huidige markt waarde van de auto? Of mag ik uitgaan van de BTW over de huidige boekwaarde van de auto?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur terug, Fargas zei:

Mijn vraag is: moet ik herbij uitgaan van de BTW over de huidige markt waarde van de auto? Of mag ik uitgaan van de BTW over de huidige boekwaarde van de auto?

Van de oorspronkelijke btw op de aankoopfactuur.

 

Als van een bedrijfsmiddel de verhouding tussen vrijgestelde en belaste opbrengsten wijzigt, dan moet u de aanvankelijk teruggevorderde omzetbelasting herberekenen gedurende de jaren van afschrijving. Dat kan dus elk jaar verschillende zijn, al naargelang de belaste en vrijgestelde diensten.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
26 minuten geleden, Cosara zei:

Van de oorspronkelijke btw op de aankoopfactuur.

 

Ja, dat deel begrijp ik.

 

26 minuten geleden, Cosara zei:

Van de oorspronkelijke btw op de aankoopfactuur.

 

Als van een bedrijfsmiddel de verhouding tussen vrijgestelde en belaste opbrengsten wijzigt, dan moet u de aanvankelijk teruggevorderde omzetbelasting herberekenen gedurende de jaren van afschrijving. Dat kan dus elk jaar verschillende zijn, al naargelang de belaste en vrijgestelde diensten.

 

Ik heb in de voorgaande jaren alleen maar belaste diensten geleverd. Dus dat is vrij simpel.  Maar moet ik dan, uitgaande van twee jaar gebruik,  uitgaan van 3/5de keer de oorspronkelijke aanschafwaarde, waarover ik dan nog BTW moet afdragen? Of moet ik nog rekening houden met een boekhoudkundige restwaarde?

 

Bijkomende vraag: mag ik de alsnog afgedragen BTW simpel bij de waarde van mijn activa optellen?

aangepast door Fargas
Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Fargas zei:

... moet ik dan, uitgaande van twee jaar gebruik,  uitgaan van 3/5de keer de oorspronkelijke aanschafwaarde, waarover ik dan nog BTW moet afdragen?

Het gaat jaarlijks om een correctie van de BTW-waarde naar ratio op basis van belaste in onbelaste diensten in het desbetreffende boekjaar.

 

2 uur geleden, Fargas zei:

Of moet ik nog rekening houden met een boekhoudkundige restwaarde?

De BTW over de restwaarde komt pas ter sprake bij verkoop van de auto.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur geleden, Cosara zei:

Het gaat jaarlijks om een correctie van de BTW-waarde naar ratio op basis van belaste in onbelaste diensten in het desbetreffende boekjaar.

 

Dank je wel. Al weet ik niet zeker of ik het snap. Dus laat ik het heel concreet stellen:

 

Ik koop op 1 januari 2020 een auto en vraag de BTW over de aanschafwaarde terug.

Heel 2020 en 2021 verricht ik enkel BTW belaste diensten.

Op 1 januari 2022 stop ik met het verrichten van BTW belaste diensten.

 

Over welk deel van de aanschafwaarde moet ik dan op 1 januari 2022 alsnog BTW afdragen? 

 

Quote

De BTW over de restwaarde komt pas ter sprake bij verkoop van de auto.

 

Uh, dat denk ik niet, want op het moment dat ik de auto ooit verkoop zal ik geen BTW ondernemer meer zijn. En dat is nu precies mijn punt.

 

Stel ik koop een auto voor 50.000 excl. BTW

Na 2 jaar is de auto nog 40.000 excl. BTW waard en staat de auto nog voor 30.000 excl. BTW in de boeken (bijvoorbeeld).

Ik zou dan 21% over de marktwaarde af kunnen dragen, oftewel 8.400

Ik zou ook 21% over boekwaarde af kunnen dragen, oftewel 6.300.

 

Scheelt 2100,- an afdracht. Normaal gesproken zou je kunnen zeggen dat het niet heel veel uit maakt, omdat er toch een eindafrekening volgt, maar op het moment van die eindafrekening doet de BTW niet meer mee.

 

Plus dat bij het bepalen van de boekwaarde op dit moment ook al rekening is gehouden met een bepaalde restwaarde.

 

aangepast door Fargas
Link naar reactie
  • 0

Ik ben nog steeds op zoek naar het antwoord op deze concrete vraag:

Quote

 

Ik koop op 1 januari 2020 een auto en vraag de BTW over de aanschafwaarde terug.

Heel 2020 en 2021 verricht ik enkel BTW belaste diensten.

Op 1 januari 2022 stop ik met het verrichten van BTW belaste diensten.

 

Over welk deel van de aanschafwaarde moet ik dan op 1 januari 2022 alsnog BTW afdragen? 

 

 

Nu zag ik op https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/btw_en_de_auto/privegebruik_auto_van_de_zaak/ het volgende:

 

Quote

Berekenen van de maximale jaarlijkse correctie voor privégebruik

Valt uw afgetrokken btw voor de auto gedurende de 4 jaren na het jaar van aankoop van de auto lager uit dan het bedrag dat u zou moeten betalen voor privégebruik? Dan mag de correctie voor privégebruik niet hoger zijn dan de in dat jaar afgetrokken btw voor onderhoud en gebruik plus 1/5 van de afgetrokken btw bij aankoop.

 

Nu weet ik dat dit eigenlijk over een heel ander onderwerp gaat, maar het lijkt wel aan te geven dat de belastingdienst er van uit gaat dat de BTW over de aanschafwaarde in 5 jaar 'afschrijft'. En dat ik dus inderdaad 3/5de over de afgetrokken BTW over de aanschafwaarde alsnog af zou moeten dragen.  Hoe zien jullie dit?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
Op 8-4-2021 om 15:12, Fargas zei:

Stel ik koop een auto voor 50.000 excl. BTW

Na 2 jaar is de auto nog 40.000 excl. BTW waard en staat de auto nog voor 30.000 excl. BTW in de boeken (bijvoorbeeld).

Ik zou dan 21% over de marktwaarde af kunnen dragen, oftewel 8.400

Ik zou ook 21% over boekwaarde af kunnen dragen, oftewel 6.300.

Over de marktwaarde. Boekwaarde is een theoretische waarde, maar juist in een situatie als deze zit je vast aan de waarde in net economisch verkeer. 

 

Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, prinsrachid zei:

Even voor m'n beeldvorming, hoeveel is 20% van de btw over de aanschafwaarde?

Dat hangt een beetje van de auto af. Als we uit gaan van een elektrische auto van 50.000 excl. BTW (dus zonder BPM), dan is het 20% * 21% * 50.000 = 2100.

Link naar reactie
  • 0
27 minuten geleden, StevenK zei:

Over de marktwaarde. Boekwaarde is een theoretische waarde, maar juist in een situatie als deze zit je vast aan de waarde in net economisch verkeer. 

 

 

Heb ondertussen nog even verder gezocht en liep hier tegen aan:

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/belaste_en_vrijgestelde_omzet/inschatting_van_het_gebruik2/herziening_aftrek_bij_investeringsgoederen2/

 

Quote

Roerende investeringsgoederen

In de 4 jaar na het jaar van ingebruikname, bepaalt u of u de afgetrokken btw moet herzien. Dat doet u als volgt:

  1. Bereken het percentage belast gebruik in het jaar van ingebruikname (percentage 1), en het percentage belast gebruik in het jaar waarvoor u beoordeelt of u de afgetrokken btw moet herzien (percentage 2).
  2. Bepaal het verschil tussen percentage 1 en 2. Dit is percentage 3.
  3. Is percentage 3 kleiner of gelijk aan 10% van percentage 1, dan hoeft u de btw niet te herzien.
  4. Is percentage 3 groter dan 10% van percentage 1? Ga dan verder met stap 5.
  5. Neem 1/5e deel van het btw-bedrag dat aan u in rekening is gebracht.
  6. Vermenigvuldig dit bedrag met percentage 3 (stap 2).
  7. Tel dit bedrag op (percentage 2 is groter dan percentage 1) of trek het af (percentage 2 is kleiner dan percentage 1) van de btw die u in uw laatste btw-aangifte van het jaar in aftrek brengt.

 

Percentage 1 = 100%

Percentage 2 =  0%

Percentage 3 = 100%

In jaren 3, 4 en 5 moet ik dan steeds 100% * 1/5de van de eerder afgetrokken BTW weer bijtellen, oftewel (in mijn voorbeeld) in totaal 6300,-.

 

Of zie ik het helemaal verkeerd?

Link naar reactie
  • 0

Als ik het verhaal zo lees, dan zie je dat inderdaad goed. Voor de omzetbelasting wordt de auto inderdaad in 5 jaar 'afgeschreven'. Overigens wordt het 1e jaar als heel jaar gezien, ook als je de auto halverwege of pas laat in het jaar hebt gekocht.

 

Verder is het trouwens wel zo dat die btw vervolgens onderdeel van je investering wordt (en dus van je afschrijvingskosten)! De aanschafkosten van de auto worden dus hoger (je voegt de btw toe aan de boekwaarde), en je mag dan ook vervolgens over die toegevoegde btw afschrijven. De btw-correctie zelf mag je trouwens elk kwartaal of aan het eind van het jaar.

 

Ik wilde nog voorstellen om de KOR aan te vragen, maar op zich heeft dat niet zo veel voordelen. Omdat je de btw op de auto moet herzien, zul je ook bij het aanvragen van de KOR deze zelfde btw moeten herzien.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie!

 

8 uur geleden, prinsrachid zei:

Ik wilde nog voorstellen om de KOR aan te vragen, maar op zich heeft dat niet zo veel voordelen. Omdat je de btw op de auto moet herzien, zul je ook bij het aanvragen van de KOR deze zelfde btw moeten herzien.

 

Daar zat ik ondertussen wel aan te denken, ja. De herzieningsregels pakken in ieder geval hetzelfde uit (al moet je ze per jaar toepassen in plaats van ineens).  Met een beetje geluk verkoop ik mijn auto in het 5de jaar voor minder dan 20.000 (waardoor mijn belaste omzet nog steeds onder de 20.000 blijft) en dan hoef ik de BTW over de verkoop ook niet eens af te dragen.

 

 

8 uur geleden, prinsrachid zei:

Verder is het trouwens wel zo dat die btw vervolgens onderdeel van je investering wordt (en dus van je afschrijvingskosten)! De aanschafkosten van de auto worden dus hoger (je voegt de btw toe aan de boekwaarde), en je mag dan ook vervolgens over die toegevoegde btw afschrijven. De btw-correctie zelf mag je trouwens elk kwartaal of aan het eind van het jaar.

 

 

IN geval van toepassen KOR mag je elk jaar de voor dat jaar 'toegevoegde' BTW ook gelijk weer afschrijven . Terwijl de rest van de boekwaarde van de auto over de resterende afschrijvingsjaren afgeschreven moet worden, ook nog eens rekening houdend met een restwaarde.

 

Is het dan niet eenvoudiger (en onder de streep hetzelfde)  om per jaar de voor dat jaar 'toegevoegde' BTW direct als autokosten op te voeren?

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Fargas zei:

Daar zat ik ondertussen wel aan te denken, ja. De herzieningsregels pakken in ieder geval hetzelfde uit (al moet je ze per jaar toepassen in plaats van ineens).  Met een beetje geluk verkoop ik mijn auto in het 5de jaar voor minder dan 20.000 (waardoor mijn belaste omzet nog steeds onder de 20.000 blijft) en dan hoef ik de BTW over de verkoop ook niet eens af te dragen.

 

Dat jaarlijks herzien is overigens niet anders bij de KOR. Als je de KOR in gaat, is het niet zo dat je dan ineens moet herzien. Ook dan moet je jaarlijks herzien! Dat klinkt wat vreemd, maar zelfs in de KOR zijn er nog aardig wat situaties waarin de fiscus verwacht dat je "incidenteel" aangifte doet.

 

2 uur geleden, Fargas zei:

Is het dan niet eenvoudiger (en onder de streep hetzelfde)  om per jaar de voor dat jaar 'toegevoegde' BTW direct als autokosten op te voeren?

 

Dat zou inderdaad eenvoudiger zijn, maar minder correct. De btw-herziening (in de omzetbelasting) volgt namelijk niet dezelfde regels (100% afschrijven in 4 tot 5 jaar) als de snelheid van afschrijven in de inkomstenbelasting (100% minus restwaarde afschrijven over de economische levensduur). Je moet het eigenlijk zo zien. Stel dat je van meet af aan in de KOR had gezeten (en dus geen btw had kunnen terugvragen in de omzetbelasting), hoe had je dan afgeschreven op de auto in de inkomstenbelasting? Je moet die situatie door de herziening nu eigenlijk alsnog zien te benaderen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

 

Alweer bedankt!

 

2 uur geleden, prinsrachid zei:

 

Dat jaarlijks herzien is overigens niet anders bij de KOR. Als je de KOR in gaat, is het niet zo dat je dan ineens moet herzien. Ook dan moet je jaarlijks herzien! Dat klinkt wat vreemd, maar zelfs in de KOR zijn er nog aardig wat situaties waarin de fiscus verwacht dat je "incidenteel" aangifte doet.

 

Zoiets had ik begrepen. Volgens mij moet ik elke jaar aan het eind van het jaar zelf een aangifte "aanvragen" en dan de herziening voor dat jaar aangeven? Terwijl je bij "uitschrijven als BTW ondernemer" één keer een herziening doet voor de resterende jaren?

 

2 uur geleden, prinsrachid zei:

Dat zou inderdaad eenvoudiger zijn, maar minder correct. De btw-herziening (in de omzetbelasting) volgt namelijk niet dezelfde regels (100% afschrijven in 4 tot 5 jaar) als de snelheid van afschrijven in de inkomstenbelasting (100% minus restwaarde afschrijven over de economische levensduur). Je moet het eigenlijk zo zien. Stel dat je van meet af aan in de KOR had gezeten (en dus geen btw had kunnen terugvragen in de omzetbelasting), hoe had je dan afgeschreven op de auto in de inkomstenbelasting? Je moet die situatie door de herziening nu eigenlijk alsnog zien te benaderen.

 

snap waar je op doelt. Maar nog niet helemaal hoe dat in de praktijk uit zal werken.

 

Moet het, er van uit gaande dat de economische levensduur op 6 jaar gesteld is (6 gekozen als voorbeeld, om onderscheid te maken tussen de BTW afschrijftermijn en de VPB afschrijftermijn) gekozen ter verduidelijking), zo:

 

De herziene BTW uit jaar 3 afschrijven in jaren 3, 4, 5 en 6

De herziene BTW uit jaar 4 afschrijven in de jaren 4 ,5 en 6

De herziene BTW uit jaar 5 afschrijven in 5 en 6

 

Of zo:

 

De totale herziene BTW voor jaren 3, 4 en 5 afschrijven in jaren 3, 4, 5  en 6?

 

En moet ik dan de restwaarde van de auto, waar ik naar toe werk, ook hoger zetten? 21% erbij? Of 3/5de van 21% er bij?

 

Bedankt nomaals.

Link naar reactie
  • 1

Ja, je moet dus in feite de btw-herziening van enig jaar bij de  balanswaarde optellen. Vervolgens moet je dus ook je restwaarde navenant aanpassen. En je moet dan dus ook je afschrijving voor dát jaar aanpassen. En dat elk jaar doen. Het kan immers zijn dat je in jaar 4 wél weer deels btw-belaste omzet hebt. In dat jaar hoef je dan dus niet te herzien en dus ook geen aanpassing te doen of maar deels. Makkelijker kunnen ze het niet maken, ook niet leuker. 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.