• 0

Juiste openingsbalans, Verlies en Winst en eindbalans opstellen

Al jaren doe ik voor mijn man de belasting aangifte en elk jaar krijg ik het bericht dat er een verschil zit tussen de activa en passiva. Ik los dit altijd op door te spelen met het eigen vermogen, maar ik weet dat dit natuurlijk niet juist is. Dit jaar wil ik het graag goed doen.

 

Dit zijn onze cijfers:

openingsbalans          
activa   passiva      
huisvesting 0 eigen vermogen 1621,11    
voorraad 0 nog te betalen BTW 641,77    
debiteuren 305 privé stortingen 0    
privé opname 0 crediteuren 0    
liquide middelen 1957,88        
           
totaal 2262,88   2262,88    
           
Verlies en winst          
kosten   opbrengsten      
auto en transportkosten 0 omzet 11655    
huisvestingskosten 750        
verkoopkosten 141,11        
algemene kosten 2687,30        
           
totaal kosten 3584,41 totaal opbrengsten 11655    
           
netto winst 8070,59        
           
Eindbalans 2020          
activa   passiva      
huisvesting 0 eigen vermogen 636,70    
voorraad 0 nog te betalen BTW 168    
debiteuren 511,23 privé stortingen 0    
privé opname 9055 crediteuren 0    
liquide middelen 1781,49        
           
totaal 11347,72   9859,70    
           
           

 

Bij de openingbalans heb ik Eigen vermogen berekent middels: totaal activa - nog te betalen BTW

 

Bij de eindbalans heb ik eigen vermogen berekent via eigen vermogen begin balans + behaalde winst - privé opname + privé stortingen.

 

Mijn activa en passiva zijn ongelijk nu op de eindbalans, maar ik weet niet hoe ik dit nu goed moet krijgen? 

En als ik deze gegevens invoer belasting krijg ik dus ook een verschil en kan ik niet verder.

 

Heeft er iemand advies?

 

vr. groet Irene 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
5 minuten geleden, IreneM zei:

Bij de openingbalans heb ik Eigen vermogen berekent middels: totaal activa - nog te betalen BTW

Welkom op HigherLevel.

 

Zelf je begin EV berekenen is sowieso niet goed. Je begin EV moet altijd gelijk zijn aan je eind EV van het voorgaande jaar.

 

Ps. Heel je openingsbalans zou ook gelijk moeten zijn aan de eindbalans van vorig jaar. Daar moet je niet mee gaan 'spelen'.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Rik · zei:

Heel je openingsbalans zou ook gelijk moeten zijn aan de eindbalans van vorig jaar. Daar moet je niet mee gaan 'spelen'.

 

Vragensteller gaf al aan op de hoogte te zijn dat dit onjuist was. Heeft geen zin om dan nog eens in de vlek te gaan wrijven.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
14 minuten geleden, prinsrachid zei:

 

Vragensteller gaf al aan op de hoogte te zijn dat dit onjuist was. Heeft geen zin om dan nog eens in de vlek te gaan wrijven.

Dat was niet om in te wrijven. Je begin EV moet gewoon gelijk zijn aan je eind EV van vorig jaar. Ga dan spelen met je verlies en winstrekening. Dat lijkt me veel handiger als je toch iets wilt doen.

 

Wat stel jij anders voor?

 

Overigens, TS geeft aan het dit jaar goed te willen doen. Ik geef alleen maar aan wat goed dan is. Ik begrijp echt niet waarom jij denkt dat dat 'inwrijven' is.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, IreneM zei:

Mijn eindbalans van vorig jaar klopte niet. Dat is volgens mij waar het o.a. fout in gaat. 

Hoe kan ik eigen vermogen van toen bepalen?

De berekening die je deed voor eind EV is goed. Maar dat kon je dan ook vorig jaar toepassen, en het jaar daarvoor etc.

 

eind EV = begin EV + winst - opname + storting

Daar is ook de berekening van de IB aangifte op gebaseerd.

 

Je zegt dat je begin EV 1621,11 is (zelf berekend a.d.h.v. activa - nog te betalen btw). Maar wat was je eind EV vorig jaar? Klopte de berekening toen wel?

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

nee, klopte vorig jaar ook niet, heb het toen bij de belasting kloppend gemaakt, maar dat is natuurlijk niet juist. 

Moet ik bij storting hetzelfde bedrag neerzetten als privé opname? Want anders is er volgens mij altijd een verschil tussen activa en passiva?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
28 minuten geleden, IreneM zei:

Moet ik bij storting hetzelfde bedrag neerzetten als privé opname?

Nee, storting is privé storting. Die heb je misschien wel op je balans staan maar bij de eind balans en IB aangifte verwerk je die in de eind EV (samen met de winst en privé opnames). Op een andere plaats in de aangifte geef je dan specifiek de privé opname en stortingen op. (Op je eindbalans zou je ze wel apart kunnen vermelden maar uiteindelijk consolideer je ze tot één EV voor de IB en begin balans)

 

Bij het afsluiten van het jaar boek je dus je winst, privé opname en stortingen naar de EV zodat deze weer 0 zijn.

 

Hoe zeker ben je van de 9055 prive opnames en van de begin activa balans?

Als je n.l. begint met 1957,88 bank en dan de mutaties doet +305 deb -641,77 btw +8070,59 winst -511,23 deb +168 btw kom je op 9348,47. Als je huidig banksaldo op 1 jan 1781,49 is dan is het verschil 7566,98. Dat is minder dan die 9055 opname van jou. En dat is even afgezien van de EV stand.

 

Ps. Het verschil tussen 7566,98 en jouw 9055 is 1488,02. Dat is ook het verschil tussen die activa en passiva die je op je eindbalans hebt staan.

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, IreneM zei:

Moet ik bij storting hetzelfde bedrag neerzetten als privé opname? Want anders is er volgens mij altijd een verschil tussen activa en passiva?

Lijkt mij van niet ...

 

Door een privé storting neemt het eigen vermogen toe.

Bij een privé opname neemt het eigen vermogen af.

Uitgangspunt hierbij is het eigen vermogen aan het begin van het boekjaar.

 

Dat beginvermogen is wel te achterhalen door de beginbalans te reconstrueren ... met één variabele (X).

 

In z'n meest simpele vorm:

 

Activa:

Liquide middelen (saldo bankrekening, zie laatste bankafschrift van 2020)

Vorderingen van Debiteuren 2020 (openstaande facturen, ontvangen of nog te ontvangen in 2021) 

Nog te ontvangen Omzetbelasting 2020  (ontvangen of nog te ontvangen in 2021) 

 

Passiva:

Eigen Vermogen begin boekjaar (in uw geval X)

Te betalen Crediteuren 2020 (betaald of nog te betalen in 2021)

Te betalen Omzetbelasting 2020 (betaald of nog te betalen in 2021)

 

In de beginbalans komen Privé Stortingen en Privé Onttrekkingen niet voor.

De winst- en verliesrekening begint met nul.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

moet ik op de balans op de activa kant ook mijn privé onttrekkingen zetten? Zo ja, wat zet je dan aan de passiva kant om het weer gelijk te krijgen?

 

Het verschil van die 1488,02 kan ik nog niet verklaren. Ik ga nogmaals privé opname, kosten en omzet goed controleren, want ik denk dat het daar dan in moet zitten, toch?

Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, IreneM zei:

moet ik op de balans op de activa kant ook mijn privé onttrekkingen zetten? Zo ja, wat zet je dan aan de passiva kant om het weer gelijk te krijgen?

Wel op de tussenbalans gedurende het jaar. Maar op de eindbalans consolideer je de opname en stortingen naar het eindvermogen (je geeft bij de IB aangifte de opname en stortingen ook niet in de balans op maar op een andere plaats). Vandaar dat jouw totalen activa en passiva voor de eindbalans ook niet klopte.

 

Activa zou 2292,72 zijn. En passiva 636,70 + 168 + correctie van 1488,02 verkeerd berekende opname is ook 2292,72.

 

Dus ik denk dat die 636,70 EV en je 9055 opname niet goed zijn. Ik denk dat dat dus 7566,98 opname en 2124,72 EV moet zijn. Maar dan moet je wel uitvogelen waarpm je opname verkeerd was. (Of heb je misschien toevallig een keer 1488,02 uit prive betaald? En dus ook een storting hebt.)

Link naar reactie
  • 0
20 minuten geleden, IreneM zei:

moet ik op de balans op de activa kant ook mijn privé onttrekkingen zetten? Zo ja, wat zet je dan aan de passiva kant om het weer gelijk te krijgen?

Nee ...

Privé-stortingen en privé-opnamen zijn (gedurende het boekjaar) onderdelen van het eigen vermogen.

 

De passiva krijg je (automatisch) gelijk aan de activa door berekening van het eigen vermogen aan het einde van het boekjaar.

Het eigen vermogen is eigenlijk de enigste variabele ... alle andere waarden zijn namelijk bekend ... tenminste, dat behoren zij te zijn.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.