• 0

Verkoop Digitale Games via Shopify

2 jaar geleden ben ik met mijn webshop begonnen in de verkoop van Digitale Games. Ik ben begonnen bij een kleinere (goedkopere) host en het werkte allemaal best goed alleen merkte ik dat het platform iets te beperkt was in mogelijkheden om de website aan te kleden.  Vorig jaar heb ik een cursus gedaan waarin Shopify als host gebruikt werd. Het platform is te vergelijken met een telefoon, je kan allerlei apps downloaden en thema's zodat je de website kan aankleden zoals jij het voor ogen hebt.

Afgelopen september heb ik mijn website overgeheveld naar Shopify en zijn zij de Host.  Nu kreeg ik een aantal weken geleden een mail van Shopify waarin gevraagd werd een "Attestation for the sale of branded or trademarked products" in te vullen/te ondertekenen. En helemaal onderaan het formulier moest ik 1 van de volgende punten aan vinken:
1. I own the rights to the products available on my Shopify store. 
2. I am an authorized reseller of the branded or trademarked products available on my Shopify store.
3. The branded or trademarked products available on my Shopify store are authentic used products.

4. I removed the products that i dont own the rights for.

De producten koop ik op een soort marktplaats voor digitale games. Ik koop de game en verkoop deze met een kleine winst op mijn eigen website. Ik heb contact gehad met de website na aanleiding van bovenstaande met de vraag of ze een officiële verkoper zijn van de games die ze aanbieden. Waarop ik al antwoord kreeg dat ze een marktplaats zijn, de verkopers op hun platform een onderneming moeten hebben om op hun platform te mogen verkopen. En dat ze ervan uitgaan dat zij de games bij bijvoorbeeld een EA inkopen.

Nu vraag ik mij het volgende af: Heb je een licentie nodig voor het verkopen van (digitale) games? 

Ik heb al een gespeurd op dit forum maar heb nog niet helemaal antwoord op mijn vraag gevonden. Ik wil uiteraard voorkomen dat ik een claim krijg van een partij zoals EA of Microsoft.

Alvast bedankt voor jullie reactie(s).

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

In 2012 had je het beroemde Usedsoft-arrest, waarin het Europese Hof bepaalde dat ook downloadbare software 'uitgeput' kan raken.

 

Uitputting is een begrip dat voor meerdere vormen van intellectueel eigendom wordt gebruikt. Het betekent dat als een werk eenmaal legaal op de markt is gebracht, de rechtenhouder verdere handel niet meer kan tegenhouden. (Hier zitten wel wat uitzonderingen op, maar het zou te ver gaan daar hier verder op in te gaan.)

 

Sindsdien zijn uitgevers wel druk bezig geweest aan de randen van het Usedsoft-arrest te knabbelen. Helaas gebeurt dat allemaal stapsgewijs, zodat ik niet echt een beeld heb van wat nu wel of niet mag. In 2019 is de Nederlandse ebookverkoper Tom Kabinet nog kapotgeprocedeerd. Daarbij bepaalde het Europese Hof dat ebooks niet onder de paraplu van het Usedsoftarrest vallen, want (hou je vast) pbooks verouderen (vergelen, scheuren in) en het contrast tussen de markt voor tweedehands ebooks en pbooks is daardoor niet te vergelijken met die van (zakelijke) software.

 

Daar zie je al wat mogelijke struikelblokken voor jou in.

 

Ik weet niet of dit een antwoord op je vraag is, maar het geeft je mogelijk wat handvatten.

 

 

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.