• 0

Hoe verandert waarde van een BTW voertuig nà verkoop aan particulier?

Goedenavond,

Na uren speuren op het internet stel ik ten einde raad deze vraag hier in de hoop dat iemand het Juiste antwoord kan geven....

 

Al jaren stel ik mij op het standpunt dat een Nieuwe auto welke  een nieuwprijs heeft van 

€ 120.000,- inclusief € 20.000,- BPM en inclusief € 21.000,- BTW na aflevering aan een particulier een Marge-auto is geworden en de betaalde BTW en BPM vervolgens  “verdwenen” is want deze BTW en BPM worden door de dealer afgedragen aan de schatkist.

 

De BTW is mijns inziens ècht weg en de BPM schrijft vervolgens langzamerhand af en zit dus nog wel lange tijd in de waarde van het voertuig verwerkt.

 

Maar vervolgens gaat deze particuliere eigenaar 1 maand later terug naar de dealer en zegt dat hi/zij de auto weer wilt terug verkopen ( dus niet inruilen of in bemiddeling laten verkopen maar ècht terugkopen )

 

Wat is dan “gebeurd” met de waarde van dit voertuig?

Mijns inziens is die € 21.000,- aan BTW welke is afgedragen aan de schatkist sowiezo al  “weg” en zal de dealer deze dan vervolgens direct laten afschrijven door de klant want weg=weg lijkt mij?

 

Als het een ondernemer is dan kan deze weer een BTW factuur uitschrijven en kan de dealer deze er ook weer bijgeven maar bij particulier is dit onmogelijk.

Ik vergelijk het zelf met een bij wijze van spreken afgeleverde auto met voor € 21.000,- aan luxe extras welke van het voertuig gestolen zijn en dus bij terugverkopen na 1 maand niet meer “aanwezig” zijn?

 

Ook lijkt mij dat als een dealer een voertuig heeft verkocht welke ex BTW en ex BPM bijvoorbeeld € 75.000,- inkoop gekost zou hebben niet een 1 maand gebruikte auto waar gèèn BTW meer van toepassing is zal inkopen voor meer dan hij in 1e instantie gekost heeft toen de dealer hem inkocht van de fabriek.

 

Hij zal hem dan denk ik willen terugkopen voor het bedrag Ex BTW maar inclusief BPM en zal de particulier hooguit een bedrag van

€ 90.000,- terug kunnen betalen terwijl dit als de koper een ondernemer was dit dan plus 21% BTW zou zijn lijkt mij?

 

Ik hoop dat er een lezer is die begrijpt wat ik bedoel ( misschien zelfs werkzaam is bij een Auto-dealer ) en een juist antwoord kan geven op deze vraag?

 

Alvast heel erg bedankt voor de te nemen moeite.

 

Mvg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Jij begrijpt het goed. Als die dealer die auto terug koopt, is het een marge auto geworden. Echter kan de dealer dan de margeregeling toepassen, dus die 21k btw is niet ineens 'weg'. Uiteraard heb je wel met afschrijving te maken en - bijzondere situaties daar gelaten - zal dat op een auto van 120k na een maand al snel in de orde van grootte van 25k liggen. Dus dealer zegt tegen klant: 'ik geef 95k'. De dealer verkoopt hem daarna voor pak 'm beet 110k en draagt dan de btw die in die 15k winst zit  af en vermeldt geen btw op de verkoopfactuur. 

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor uw vlotte antwoord!

 

Dat de dealer de auto kan en zal terugkopen en vervolgens de marge-regeling moet toepassen en BTW betaald over de winstmarge dat begrijp ik volkomen.

 

Maar waar is de oorspronkelijke BTW dan “gebleven” want deze is toch afgedragen aan de Fiscus?

Dan zal de afschrijving toch ook vele malen groter moeten zijn dan wanneer het een BTW-auto gebleven was en deze BTW nog steeds  in de prijs is inbegrepen?

 

Of is die 25K afschrijving juist hoofdzakelijk gekomen door de verloren gegane BTW?

Maar dan zou dit weer inhouden dat als het wèl nog een BTW auto zou zijn het bedrijf wat de auto zal terugverkopen slechts iets van 5K zal gaan verliezen?

 

Dit in tegenstelling tot de BPM die langzaam minder word maar ook na een paar jaar nog terug ontvangen kan worden bij bijvoorbeeld export van het voertuig en dus nog wèl lange tijd in de waarde van de auto inbegrepen is.

 

 

ik breek hier al jaren mijn hoofd over.....

Ik bedank u in ieder geval hartelijk voor het met mij meedenken!

 

mvg

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp het misschien niet helemaal goed wat je bedoeld maar zoals ik je verhaal lees denk ik dat je een denkfout maakt.

Nadat de ondernemer de auto heeft gekocht krijgt deze de betaalde BTW terug.

De auto heeft dan de waarde incl. BPM en staat voor dat bedrag "in de boeken".

 

Daarna ga je afschrijven op de auto. Op het moment dat je de auto verkoopt, als ondernemer, breng je op het verkoopbedrag BTW inrekening.

Die BTW betaal je weer aan de Belasting.

 

Als de particulier de auto verkoopt, aan de garage, kan deze niet verkopen als ondernemer en brengt dus bij de dealer geen btw inrekening.

De dealer kan op deze inkoop geen btw afdragen maar moet, zoals eerder is uitgelegd, over de "winst" bij verkoop wel btw afdragen.

 

In de boekhouding wordt de waarde van de auto incl. BPM  afgeschreven.  In werkelijkheid zal de waarde bij verkoop anders zijn dan waarvoor de auto in de boeken staat.

Dat kan, afhankelijk van de auto en de staat waarin deze verkeert, hoger of lager zijn dan de boekwaarde.

 

De BPM wordt op basis van een ander berekening afgeschreven. Na 7 jaar is de BPM 0,-. Actuele BPM waarde van de auto kan je berekenen op Bereken de BPM bij export | VWE

Administratief is het niet handig om in de boekhouding de waarde van de auto te splitsen in waarde en BPM en op deze bedragen verschillend af te schrijven.

Aan de hand van de rekenmethodes (4) die mogelijk zijn om de afschrijving van de BTW te bepalen. ( je mag van de 4 beschikbare methodes de voor jou gunstigste nemen)

Dit is alleen verstandig om te doen als je een groot aantal auto's hebt aangeschaft met een hoog bedrag aan BPM. (= Milieu belastende -hoge fijnstof uitstoot- grote diesel voertuigen)

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
19 uur geleden, Lebo-66 zei:

Hartelijk dank voor uw vlotte antwoord!

Maar waar is de oorspronkelijke BTW dan “gebleven” want deze is toch afgedragen aan de Fiscus?

Dan zal de afschrijving toch ook vele malen groter moeten zijn dan wanneer het een BTW-auto gebleven was en deze BTW nog steeds  in de prijs is inbegrepen?

 

Nee, die BTW is onderdeel van de kostprijs geworden op het moment dat de dealer die auto inkoopt. 

 

Je moet niet uit het oog verliezen dat waar de BPM een speciaal deel is dat 'blijft bestaan', de BTW dat niet is. BTW is puur een heffing van een belasting door een verkoper. Die verkoper draagt die belasting af. Als de koper die BTW niet kan verrekenen, vormt die afgedragen BTW gewoon een onderdeel van de kostprijs voor die koper. 

 

Eigenlijk is het met BTW heel simpel: BTW kan alleen maar een rol spelen als die op een factuur gespecificeerd is (en die factuur ook overigens voldoet aan de wettelijke vereisten voor een BTW factuur)

 

Link naar reactie
  • 0
Op 8-4-2021 om 20:31, Lebo-66 zei:

Maar vervolgens gaat deze particuliere eigenaar 1 maand later terug naar de dealer en zegt dat hi/zij de auto weer wilt terug verkopen ( dus niet inruilen of in bemiddeling laten verkopen maar ècht terugkopen )

 

Zou het in dit geval niet handiger zijn de transactie domweg ongedaan te maken, met wederzijds goedvinden? 

Je zou zoiets kunnen doen als de auto toch niet aan de verwachtingen voldoet, maar ergens is er weinig dat je let om een particuliere klant een langere bedenktermijn te geven, al dan niet met opgaaf van enige reden. En 'enige reden' kan van alles zijn, zoals dat de kleur toch niet zo goed bij de garage past, of dat een lattenbodem er niet-niet in past of whatever onzinnigs je kan bedenken. 

 

De hele transactie ongedaan maken zou m.i. ook het BTW verhaal ongedaan maken, waarna de auto weer als BTW auto verkocht kan worden. 

Link naar reactie
  • 0

Een ieder hèèl hartelijk bedankt voor alle moeite die u neemt om het proberen uitbrengen leggen.

 

Ik denk dus dat zoals reageerder StevenK het probeert uit te leggen het meest in de buurt komt hoe het zit en men de BTW moet zien als bij wijze van een paar “sportvelgen” van

21K ze maken deel uit van de kostprijs.

 

En als men ondernemer  is dan heeft men dan “de mazzel” om deze ten tijde van het bezit van het voertuig de waarde  hiervan ( 21K  in dit geval ) terug te ontvangen van de Fiscus en een particulier heeft dit “voordeel” dan niet en krijgt dus feitelijk de auto zònder deze “sportvelgen van 21K”?

 

Maar wat doet het dan feitelijk met de restwaarde na bijvoorbeeld 1 maand?

 

Is de auto welke van een particulier geweest is en word terugverkocht aan de dealer dan sowiezo die 21K minder waard omdat deze “sportvelgen” er niet meer onder zitten ( lees: BTW is niet meer aftrekbaar) 

Buiten de “normale” waardedaling om bedoel ik.

 

En is de auto dan 21K meer waard als hij van een ondernemer teruggekocht zou worden door de dealer buiten de “normale” waardedaling om?

 

in de praktijk zal het qua waarde niets uitmaken behalve wanneer een ondernemer hem zou gaan kopen want dan is ie 21K “te duur” omdat men die niet kan terug ontvangen.

Maar dit zou toch eigenlijk wel zo moeten zijn lijkt mij?

 

Een dealer die de auto nieuw besteld bij de fabriek betaald toch in 1e instantie veel minder voor de auto dan dat hij zou moeten betalen voor de geworden Marge-auto? ( vanzelfsprekend buiten de normale winstmarge om natuurlijk )

 

Ik hoop natuurlijk ook wel dat men mijn denkwijze begrijpt, het houd mij al jaren bezig en kom er niet uit

 

Harteljk dank!

mvg

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
44 minuten geleden, Lebo-66 zei:

en een particulier heeft dit “voordeel” dan niet en krijgt dus feitelijk de auto zònder deze “sportvelgen van 21K”?

Nee, de particulier krijgt die sportvelgen van 21K ook maar hij kan ze er niet meer afhalen en als de auto verkocht wordt zal die dus altijd met de velgen verkocht moeten worden.

 

Als de auto gekocht wordt door een onderneming kan die de velgen er dus ook niet meer vanaf halen (i.e. Btw terugvragen) 

 

Volgens mij legde StevenK het zich heel duidelijk uit. De btw is onderdeel geworden van de kostprijs. De particulier heeft een prijs incl. Btw betaald en bij terugverkopen zal hij die prijs ook weer willen hebben (afgezien afschrijving). Maar omdat de prijs nu incl. Btw is (en dat vast aan zit) kan de ondernemer bij aankoop van een particulier de btw niet mee terugvragen. Maar bij verkoop hoeft hij ook die btw niet af te dragen. Alleen betaalt hij btw over het gedeelte wat hij extra op die inkoopprijs (incl btw) zet.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
1 uur geleden, Lebo-66 zei:

Een ieder hèèl hartelijk bedankt voor alle moeite die u neemt om het proberen uitbrengen leggen.

 

Ik denk dus dat zoals reageerder StevenK het probeert uit te leggen het meest in de buurt komt hoe het zit en men de BTW moet zien als bij wijze van een paar “sportvelgen” van

21K ze maken deel uit van de kostprijs.

 

En als men ondernemer  is dan heeft men dan “de mazzel” om deze ten tijde van het bezit van het voertuig de waarde  hiervan ( 21K  in dit geval ) terug te ontvangen van de Fiscus en een particulier heeft dit “voordeel” dan niet en krijgt dus feitelijk de auto zònder deze “sportvelgen van 21K”?

 

Nee, dat zie je al helemaal verkeert. De particulier koopt een auto van 121k, de ondernemer koopt diezelfde auto voor 100k (en fungeert daarnaast voor de omzetbelasting als doorgeefluik.). Dat maakt dat in het vervolg die particulier en die ondernemer elk een ander uitgangspunt hebben in hoe ze kijken naar de waarde van de auto op enig moment in de tijd.

 

1 uur geleden, Lebo-66 zei:

Maar wat doet het dan feitelijk met de restwaarde na bijvoorbeeld 1 maand?

 

Dat bepaalt de markt. Gaat het om een auto die ook voor particulieren interessant is, dan zal die invloed niet heel groot zijn, maar gaat het om een auto die feitelijk alleen voor ondernemers interessant is, dan is die invloed groot. En juist dankzij de margeregeling zijn de auto's in beide gevallen redelijk goed te verkopen.

 

Jij zit veel te moeilijk te denken, doordat je uit het oog verliest dat nadat de factuur betaald en verwerkt is, niemand meer naar die oorspronkelijke factuur va de nieuwe auto kijkt. Daarnaast ga je ook nog eens uit van de hypothetische situatie dat iemand na heel korte tijd een auto terug verkoopt aan zijn leverancier. 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.