• 0

Webshop in de grensstreek/KvK

Hallo,

Mijn minderjarige dochter wil zich inschrijven bij de KvK met een webshop. Wij wonen vlak over de grens in Duitsland. Gisteren hadden wij een afspraak bij de KvK om haar in te schrijven als eenmanszaak. Mijn dochter doet haar inkoop bijna volledig in Nederland (incl. levering) en zij doet de bestellingen in Nederland op de post voor uitsluitend de Nederlandse markt met een Nederlandstalige website. Helaas bleek de inschrijving op dit moment nog niet mogelijk te zijn omdat haar werkzaamheden niet als 'ondernemersactiviteiten in Nederland' gezien kunnen worden. 

Er blijken nu vier mogelijkheden voor haar te zijn:

-Een VOF oprichten met haar in Nederland woonachtige nichtje die ook wil gaan ondernemen.

-Een bezoekadres van opa & oma opgeven waar ze nu doorgaans al haar inkopen laat bezorgen.

-Ondernemersactiviteiten ontplooien in Nederland door bijv. regelmatig op een markt te gaan staan of direct bij klanten leveren.

-Inschrijven IHK in Duitsland.

 

Mijn vraag is of er nog andere mogelijkheden zijn en vooral of het opgeven van een bezoekadres (van opa & oma) verdere gevolgen kan hebben en dan in het bijzonder fiscale gevolgen (zorgtoeslag), maar ook aow, etc. Ik heb deze vraag ook aan de belastingtelefoon gesteld, maar dat leverde helaas (na 25 min in de wacht om intern navraag te doen) geen deskundig antwoord op.

Ik hoop dat iemand hier wel een duidelijk antwoord op mijn vraag kan geven. Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het probleem zit in het inkopen en verkopen van goederen en de locatie (land) waar dat gebeurt.

Zou je in Duitsland wonend en alleen diensten leveren in Nederland dan is een inschrijving geen enkel probleem.

 

Voor een bedrag van E 50 -80,- per maand kan je een "virtueel" kantoor huren wat je als bezoek en vestigingsadres kan gebruiken.

Let er wel op dat je bedrijf daar kan worden ingeschreven en niet alleen als postbus  kan worden gebruikt.

Vaak hebben deze verhuurders een goede doorzendservice van post.

Dan is het hebben van een privéadres in Duitsland, geen enkel probleem.

 

Verder kan je veel informatie over grensoverschrijdend wonen en werken via de onderstaande websites krijgen.

 

Start NL - EUREGIO (grenzinfo.eu)  en  Home (euregio.org)

 

Succes.

Link naar reactie
  • 0
20 uur geleden, Sinaia zei:

Mijn vraag is of er nog andere mogelijkheden zijn en vooral of het opgeven van een bezoekadres (van opa & oma) verdere gevolgen kan hebben en dan in het bijzonder fiscale gevolgen (zorgtoeslag), maar ook aow, etc.

 

als er niet wordt betaald voor het gebruik van het adres zijn er in principe geen fiscale gevolgen voor toeslagen, immers is er geen extra inkomen. Als er wel extra inkomen ontstaat omdat je dochter huur betaald dan kan dat inkomen zijn voor opa en oma en meer inkomen = minder toeslagen.

AOW is een vast recht waarvoor de belangrijkste eis is dat ouder dan 66 jaar en 4 maanden moet zijn. Al verdien je een miljoen per maand bij dan krijg je nog steeds AOW.

Het feit dat er een onderneming staat ingeschreven op een adres betekent niet dat ze medeverantwoordelijk zijn voor dat bedrijf dus daar zit geen risico.

 

Vanuit de verhuurder, gemeente of hypotheekverstrekker kunnen er wel beperkingen zijn aan wat je op dat (woon)adres aan activiteiten mag uitvoeren.

Ander ding om rekening mee te houden. Het privé adres van opa en oma komt in een openbaar register en kan dus door iedereen die zoekt op het bedrijf van je dochter gevonden worden. Dat betekent bijvoorbeeld dat als er iets mis gaat in de onderneming dan komen de aanmaningen en eventueel deurwaarders op dat adres.

Bij een webshop kan het soms ook gebeuren dat klanten naar het bezoekadres komen, dat gebeurt niet wekelijks maar het kan wel voorkomen.

 

20 uur geleden, Sinaia zei:

Ik heb deze vraag ook aan de belastingtelefoon gesteld, maar dat leverde helaas (na 25 min in de wacht om intern navraag te doen) geen deskundig antwoord op.

 

De belastingdienst beantwoord vragen diverse soorten belastingen, ze geven geen (ondernemers)advies, daarvoor moet je bij de Kamer van Koophandel zijn of een boekhouder in de grensstreek (zowel aan Duitse kant of NL kant) die hebben vaker met dit soort "uitdagingen" te maken.

 

- VOF met nichtje moet je alleen doen als beide heel serieus zijn in het willen ondernemen want beide zijn 100% aansprakelijk voor alles wat er in de VOF gebeurd.

- adres in Nederland hoeft niet heel ingewikkeld te zijn, kan bij familie, maar bij twijfel of onprettig gevoel gewoon niet doen.

- Ondernemersactiviteiten zou mijn advies zijn aan een volwassen ondernemer met dit probleem, voor een 16 jarige kan het toch net wat onhandiger zijn de eerste jaren om op die locaties te komen met voorraad e.d.

- inschrijven in Duitsland is gewoon onderwerp van onderzoek.. Dat zou de simpelste oplossing kunnen zijn, geen idee. Dat is weer zo'n onderwerp voor een boekhouder met grensstreek ervaring..

 

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie wel voor de antwoorden.  De gevolgen van een eventueel bezoekadres zijn ons nu duidelijk. Mijn dochter kan zeker met het hierboven gegeven advies. Voor mijn dochter is het in de eerste plaats (op dit moment nog) een bijverdienste. Grote financiële risico's gaat zij nog niet aan. Met een bezoekadres in het achterhoofd zal zij zich gaan inschrijven bij de KvK.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.