• 0

BTW Prive gebruik auto, hoe te boeken

Goedemorgen,

 

Ik betaal voor mijn auto de 2,7% voor de BTW Privé gebruik auto van de zaak.


Ik geef het bedrag netjes op in mijn Q4 BTW aangifte die ik dus in Q1 van het nieuwe jaar betaal.

Komt in mijn balans Q4-2020, dus een nog te betalen bedrag (creditzijde balans), wat vervolgens in het nieuwe jaar op de openingsbalans komt en wanneer  betaling per bank van de BTW aangifte een 0 saldi geeft in mijn balans.

 

Nu mag echter dit bedrag echter ook in mijn W&V worden verwerkt. Hoe moet ik dit rubriceren, als "onkosten privé"? Ik ontvang er immers geen factuur over en betaal dit niet 2x (enkel met BTW aangifte, niet met factuur). Als ik het onder "auto- en transportkosten" rubriceer wordt een een betaling in de bank verwacht, die is er niet. Hierdoor is mijn banksaldi te hoog, dit moet ik crediteren in de balans en debiteren op de kosten.

 

Alvast bedankt.


Groet,

 

Mark

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Die bijtelling is onderdeel van je btw-aangifte en staat dus op dezelfde datum, namelijk 31 december 2020.

 

Die btw is een correctie op bepaalde kosten. Die btw wordt dan onderdeel van die kosten en moeten dus daar geboekt worden waar ze betrekking op hebben. Ze zullen dus ergens onder "autokosten" of iets dergelijks moeten worden geboekt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ja daar staan ze ook (auto en transportkosten).

 

Maar ze staan ook als volgt in de balans.

 

Nog te betalen BTW (creditzijde balans).

In het nieuwe jaar wordt dit dan betaald waardoor bank op de debetzijde verminderd.

 

Nog te betalen BTW
aan bank

Maar dan staan er nog steeds kosten in de P&L waar geen factuur voor is. Ofwel volgens het bedrag in de P&L zou er ook nog een betaling daarvoor moeten plaatsvinden.

Link naar reactie
  • 1
Op 5-5-2021 om 18:15, mark_a zei:

Maar dan staan er nog steeds kosten in de P&L waar geen factuur voor is. Ofwel volgens het bedrag in de P&L zou er ook nog een betaling daarvoor moeten plaatsvinden.

 

Beste Mark, nee hoor die kosten staan er prima en er wordt geen betaling 'verwacht'. Het opvoeren van de Btw bijtelling leidt tot een schuld (credit) en tot een kostenpost (debet). Vervolgens betaal je de Btw en dit levert ook weer een debet (nog te betalen Btw) en credit (bank) boeking op. De boekhouding is in orde. Er is geen factuur nodig voor het Btw privé gebruik, het is een forfait op basis van een vast percentage en de cataloguswaarde dus volledig te verklaren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.