• 0

Overname leasecontract bestelbus

Goedendag,

Via mijn eenmanszaak verhuur ik een bestelbus (in 2020 aangekocht middels financial lease) aan een werkmaatschappij. Middels mijn persoonlijk holding ben ik enig aandeelhouder van deze werkmaatschappij. Nu wil ik de bestelbus middels een contractovername overhevelen naar de werkmaatschappij. De leasemaatschappij gaat hiermee akkoord.

Moet ik de bus nu tegen marktwaarde aan de werkmaatschappij verkopen?

En zo ja, mag ik de reeds betaalde huurtermijnen verrekenen?

Moet ik de BTW-van de aanschaf van de bestelbus dan afdragen aan de belastingdienst?

 

Met vriendelijke groet,

 

Jada

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
7 uur geleden, Jadahigh zei:

Moet ik de bus nu tegen marktwaarde aan de werkmaatschappij verkopen?

Verkopen moet, tegen marktwaarde mag, tegen boekwaarde beter ... 

 

7 uur geleden, Jadahigh zei:

En zo ja, mag ik de reeds betaalde huurtermijnen verrekenen?

Wat valt er te verrekenen ... ze zijn toch betaald? 
 

7 uur geleden, Jadahigh zei:

Moet ik de BTW-van de aanschaf van de bestelbus dan afdragen aan de belastingdienst?

Nee, maar je moet de bestelbus wel met btw verkopen.


ter informatie:  Een investeringsgoed voor de verhuur - zoals een bestelbus - is uitgesloten van investeringsaftrek. Mocht dat zijn toegepast, dan moet dat worden gecorrigeerd.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard moet je tegen waarde economisch verkeer (marktwaarde) verkopen. De BV en jouw eenmanszaak zijn fiscaal en juridisch twee verschillende entiteiten. Die horen op zakelijke grondslag met elkaar om te gaan, niet in de laatste plaats omdat jij twee petten op hebt in deze transactie.

 

De reeds betaalde huurtermijnen kun je niet in mindering brengen. Het was geen huurkoop immers.

 

Groet Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Kan de bv de volledige overnameprijs betalen aan de eenmanszaak? Of blijft die rekening openstaan? Zo ja, om wat voor bedrag gaat het? Loopt dat dan via de rekening courant of via een lening?

 

Wat gebeurt er met de financial lease overenskomst? Blijft de eenmanszaak die betalen? Of wordt die afgelost met de overnameprijs betaald door de bv? Of was het de bedoeling dat die ook wordt overgeheveld?

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.