• 0

Afwikkeling maatschap loopt stroef mag ik andere boekhouder inhuren

Ik zit in een maatschap en had 1.5 jaar geleden al aan mijn mede-maat aangegeven te willen ontbinden. Hij bleek afspraken met mij, klanten en derden niet na te komen. De mede-maat was verantwoordelijk voor de financiën en nu blijken er allemaal financiele lijken in de kast te zitten.  Ook kosten voor zakenreis niet kunnen verantwoorden, creditnota's uitsturen zonder mijn toestemming, mails van cliënten en hun advocaten niet beantwoorden en niet reageren op vragen van incassobureau over uitstaande vorderingen etc.

 

De financiële afwikkeling loopt al meer dan een jaar zeer moeizaam en is helemaal tot stilstand gekomen omdat mijn medemaat niet reageert op mails van mij en ons administratiekantoor. Het administratiekantoor (dat al een andere zakelijke relatie met mijn medemaat heeft) komt afspraken inmiddels ook niet meer na en leest mijn mails met vragen niet eens meer. Hij wil dat alleen nog doen voor 100 euro ex btw, wat ik belachelijk vindt. Wel stuurt hij een factuur voor 1500 euro waarover ik vragen heb, maar die hij niet specifiek kan beantwoorden. Ik zit in een impasse omdat ik zo snel mogelijk van de maatschap af wil en van het administratiekantoor. Wil zo snel mogelijk een ander administratiekantoor die van wanten weet. 

1. Kan ik beter eerst naar de rechter om ontbinding van de maatschap aan te vragen en gelijktijdig veroordeling van mijn medemaat tot schadevergoeding aan onze maatschap en aan mij als medemaat plus medewerking aan de spoedige ontbinding van de maatschap?

2. Kan ik de rechter gelijk vragen om het administratiekantoor te veroordelen tot snelle afhandeling van de administratie of beter; overdracht van dossier aan een door mij aan te wijzen administratiekantoor? 

3. Kan hier iemand een goed administratiekantoor adviseren met veel ervaring met vereffenen maatschap?

 

Aangezien mijn maat al maanden niet meer reageert op welke mail dan ook, (van mij en het administratiekantoor) zie ik mij als enige verantwoordelijk voor de maatschap en vind ik mijzelf in het recht staan om een nieuw administratiekantoor te zoeken namens de maatschap. Hiervoor hoef ik zijn toestemming m.i. niet meer te vragen. 

 

Graag jullie input. Deze situatie sloopt mij financieel en mentaal. Dank! 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom naar de Rechtbank stappen?

 

De wet geeft aan dat een maatschap wordt ontbonden als:

  1. Door tijdsverloop (als de maatschap voor bepaalde tijd is aangegaan).
  2. Door het tenietgaan van een goed of volbrenging van een doel.
  3. Door opzegging van een van de maten.
  4. Door overlijden, curatele, faillissement of WSNP van een van de maten.
  5. Door ontbinding door de rechter (als het voorgaande niet van toepassing is of niet lukt).

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb mondeling en via app aangegeven dat ik de maatschap wil ontbinden maar de financiele afwikkeling loopt dus stroef/geen voortgang. 

Mijn medemaat laat niks van zich horen. Reageert niet meer op berichten van klanten, ons administratie kantoor of mij. Door financieel wanbeheer loop ik veel inkomsten mis. We moeten de vereffening en ook jaarrekeningen voortvarend afronden. Ik denk dat alleen een rechterlijke uitspraak hem kan dwingen dit snel op te pakken maar ook te veroordelen voor schadevergoeding aan de maatschap en hopelijk ook aan mij persoonlijk ivm gederfde inkomsten en reputatie schade.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Het is niet onlogisch een kort geding te starten om hem te dwingen mee te werken aan de afwikkeling. Het is wel zaak een advocaat daarvoor in te schakelen die goed weet hij hoe die vorderingen moet verwoorden, omdat juist in een kort geding over een kwestie als deze dat van groot belang is om werkelijk vooruit te komen. 

 

Het nadeel van een kort geding is dat je daarin geen vaststelling van een situatie kunt vragen zoals 'spreek de ontbinding uit' of 'verklaar voor recht dat er ontbonden is'.

 

Wat zegt de maatschapsovereenkomst over hoe er ontbonden en/of voortgezet wordt?

Link naar reactie
  • 0

Ja, wil graag ontbinding laten uitspreken door de rechter met een deadline en vergoeding van geleden verliezen door de medemaat veroorzaakt (is te bewijzen) of door declaraties die niet zijn onderbouwd.

Is het mogelijk de rechter ook te vragen om de boekhouder te dwingen open kaart te spelen, bijv. ik vind het raar dat de boekhouder ons dwingt een factuur te betalen (onder opschorting van werkzaamheden en dreiging dat we uit het boekhoudsysteem worden gegooid) waarover hij de vragen die ik daarover heb, niet beantwoordt. 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
1 minuut geleden, Mimi1742 zei:

Ja, wil graag ontbinding laten uitspreken door de rechter met een deadline en vergoeding van geleden verliezen door de medemaat veroorzaakt (is te bewijzen) of door declaraties die niet zijn onderbouwd.

Maar juist dat kan dus niet in een kort geding en betekent dat je zomaar anderhalf jaar aan het procederen bent.

1 minuut geleden, Mimi1742 zei:

Is het mogelijk de rechter ook te vragen om de boekhouder te dwingen open kaart te spelen, bijv. ik vind het raar dat de boekhouder ons dwingt een factuur te betalen (onder opschorting van werkzaamheden en dreiging dat we uit het boekhoudsysteem worden gegooid) waarover hij de vragen die ik daarover heb, niet beantwoordt. 

Ja, mogelijk wel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.