• 0

Zakelijke reserves op privéspaarrekening in Box 1 of 3?

Ik ben zelfstandige. Ik heb een vraag over "box 1" belastingaangifte. Ik heb bijvoorbeeld mijn zakelijke geld op mijn persoonlijke bankrekening gespaard, en niet op mijn zakelijke bankrekening. Kan ik dit zakelijke geld aangeven in "box 1"? Dank je wel.

 

TRANSLATION

I am a self employed. I have a question about "box 1" of tax return. For example, I have saved my business money in my personal bank account, and not business bank acccount. Can I declare this business money to "box 1"?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij een eenmanszaak mag je overtollige liquide middelen niet zakelijk aanhouden.

 

dus spaargeld ben je verplicht naar privé te halen en in box 3 op te geven. Je mag het geld wel zakelijk  aanhouden als je kan aantonen van de zakelijke noodzaak in de toekomst. Bijvoorbeeld omdat je het geld niet niet voor dagelijkse bedrijfsvoering nodig hebt maar omdat je zakelijk aan het sparen voor een investering (pand/ bedrijfsmiddel of iets anders ) bent. Je moet wel een concreet plan hebben waar het voor is.

 

Omdat je het al naar privé gehaald hebt wordt het nog lastiger de zakelijke noodzaak aan te tonen.  

 

. Het beste kan je je accountant vragen of er nog wat mogelijk is, maar ik vermoed dat het box 3 wordt. Maar ik ben geen expert op het gebied. 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
56 minuten geleden, Branko Collin zei:

De reservering voor de btw-afdracht van het vierde kwartaal lijkt me een aardig voorbeeld van geld dat je zakelijk kunt sparen.


 

lijkt me gewoon geld dat onder de normale bedrijfsvoering valt. Je geld op de zakelijke rekening hoeft geen 0 te zijn. Je zult altijd een buffer willen aanhouden om lopende kosten te betalen en vanwege het feit dat kosten meestal eerder betaald moet worden dan dat je je geld van klanten ontvangt.  Alleen bij een eenmanszaak overtollige liquide middelen aanhouden mag niet.

aangepast door dinges
Link naar reactie
  • 0

Dank u voor uw antwoord. Ik denk dat mijn vraag u niet duidelijk is.

 

Mijn vraag was deze:

Ik heb bijvoorbeeld geen zakelijke bankrekening. Ik heb alleen een privé-bankrekening. Al mijn zakelijke verkopen worden opgeslagen op mijn privébankrekening. Kan ik dit geld alsnog aangeven in box 1?

 

TRANSLATION

Thank you for your reply. I think my question is not clear to you.

 

My question was this:

For example, I do not have a business bank account. I only have private bank account. All my business sales are saved in my private bank account. Can I still declare this money to 'box 1'?

Link naar reactie
  • 1
22 minuten geleden, Mary ZZP Netherlands zei:
  1. Ik heb bijvoorbeeld geen zakelijke bankrekening.
  2. Ik heb alleen een privé-bankrekening.
  3. Al mijn zakelijke verkopen worden opgeslagen op mijn privébankrekening.
  4. Kan ik dit geld alsnog aangeven in box 1?

Dat kan, maar uit uw boekhouding moet aantoonbaar zijn welk deel van het banksaldo zakelijk is en welk deel privé.

U moet er wel rekening mee houden dat het jaarsaldo van uw privé-rekening bekend is bij de Belastingdienst.

Bij een hoog privé banksaldo zult u vragen van de Belastingdienst kunnen krijgen.

 

34 minuten geleden, dinges zei:

Alleen bij een eenmanszaak overtollige liquide middelen aanhouden mag niet.

Een zeer rekbaar begrip ... en daarom ook niet wettelijk vastgelegd.

... Niet elke eenmanszaak is een schoenenpoetser met een borstel en een krukje.

Een eenmanszaak kan men mag best 20 personeel (M/V) hebben, met een wagen- en machinepark en bedrijfsgebouw(en) en met een bijbehorend (hoog) saldo aan liquide middelen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Even if the bank account is not a business account in the legal sense, you can still declare it as a business bank account for fiscal purposes. If you declare your bank account to be a business account, it will be on your balance sheet. However, in that case you don't have to put it in box 3 anymore (or vice versa).

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.