• 0

grootboekclassificatie

Goedemorgen,

 

Om structuur in mijn balans te krijgen ben ik bezig grootboekclassificaties toe te kennen aan mijn balansposten. Ik zit alleen met een aantal posten waarbij ik twijfel waar ik dat moet aan toekennen. Dat zijn ten eerste de btw posten. Ik heb meerdere btw posten (ontvangen btw, voorbelasting 21% en 6%, btw voorheffing binnen EU, buiten EU). Een aantal van deze posten staan aan de debetzijde en een aantal aan de creditzijde. Als ik bestaande grootboekschema's bekijk zijn alle btw posten aan Activa/Vorderingen toegekend. Mijn vraag is of ik zowel aan activa/vorderingen en aan passiva/schulden btw posten moet toekennen? Als ik btw moet terug betalen, dan moet dat bedrag toch aan de passiva zijde staan (en bij het totaal aan Passiva worden opgeteld?) ?

 

De tweede post is 'Betalingen onderweg'. Hier wordt een bankbetaling op geboekt zolang die nog niet is afgeletterd, dit geldt zowel voor uitgaande als inkomende betalingen. Deze post wisselt tussen de activa en passiva kant, afhankelijk van het saldo van de onverwerkte betalingen.

 

Wie kan mij adviseren? Alvast bedankt. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
43 minuten geleden, Mark86 zei:

Mijn vraag is of ik zowel aan activa/vorderingen en aan passiva/schulden btw posten moet toekennen? Als ik btw moet terug betalen, dan moet dat bedrag toch aan de passiva zijde staan (en bij het totaal aan Passiva worden opgeteld?) ?

 

Terug te vorderen omzetbelasting staat debet en Te betalen omzetbelasting credit.

 

Je kunt eens naar het Referentie GrootboekSchema (RGS) kijken. Dat bevat meer dan je ooit nodig hebt, maar is daardoor zeer compleet (en wordt steeds meer gebruikt in software):

 

https://www.referentiegrootboekschema.nl/kbase

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Mark86 zei:

Wie kan mij adviseren? Alvast bedankt. 

 

Het labeltje activa of passiva rekening is weinigzeggend. Het geeft slechts het gebruikelijke saldo voor een rekening aan.

Belangrijker is hoe je het groepeert. De balans heeft tot doel jou op elk moment inzage te geven in je financiele positie.

 

Betalingen onderweg groepeer je dus ofwel bij liquide middelen ofwel bij kortlopende schulden. De keuze laat je afhangen van welk saldo jou belangrijkste betaalrekening normaal heeft, als deze altijd in de min staat vanwege een rekening courant kredietlimiet dan staan je betalingen onderweg ook in de groep kortlopende schulden.

 

Bij BTW net zo je wilt alle BTW rekening in 1 balansrubriek want je wilt in oogopslag kunnen zien of het saldo van te betalen btw en te vorderen btw  tot een BTW afdracht of een btw ontvangst leidt bij de aangifte. Bij de meeste ondernemingen zal BTW onder passiva gegroepeerd staan.

Het zal een beetje afhangen van hoe je boekhoudpakket omgaat met het "labeltje" activa en passiva, sommige pakketten trekken dan toch de saldi uit elkaar ook al staan ze in dezelfde rapportage groep, dan zou ik de rekening te vorderen btw ook gewoon op label passiva zetten. want het is belangrijker dat je in 1 oogopslag kunt zien wat je BTW postitie is dan dat het labeltje overeenkomt met het boekhoudkundig saldo op enig moment.
 

Kortom richt je balans zo in dat jij begrijpt wat er staat, niet op basis van wat je denkt dat boekhoudkundig het meest juist lijkt te zijn maar onlogisch uitpakt. Als jij betalingen onderweg hebt wil je die gewoon meteen salderen met je bankstand zodat je kan inschatten of er nog genoeg geld is om de crediteuren deze week te betalen of dat je nog een weekje moet wachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.