• 0

Bedrijfsbeeindiging en arbeidskorting

Hallo,

 

Ik wil mijn onderneming  beëindigen in een fiscaal jaar waarin ik verder niet van plan ben om arbeid te gaan verrichten. De zelfstandigenaftrek zal in dat jaar niet van toepassing zijn omdat ik niet aan het urencriterium voldoe.

De verkoop van mijn onderneming echter, levert boekwinst op. Deze boekwinst valt onder winst uit onderneming.

Is op deze winst uit onderneming - lees: boekwinst - de arbeidskorting van toepassing?

 

Hetzelfde geldt voor de vrijval van de Fiscale Oudedagsreserve. Deze valt ook onder de winst uit onderneming, maar ook hier verricht ik geen daadwerkelijke arbeid voor.

Ik ben al een poosje aan het zoeken, maar op deze vragen kan ik geen antwoord vinden. Hopelijk kunt u mij helpen.

 

Met vriendelijke groet, Jelle

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur geleden, Jelle vd L. zei:

Is op deze winst uit onderneming de arbeidskorting van toepassing?

De arbeidskorting is de heffingskorting die u krijgt als u werkt. De arbeidskorting wordt berekend over het arbeidsinkomen. 
Onder het arbeidsinkomen valt ook winst uit onderneming vóór ondernemersaftrek en mkb-winstvrijstelling, als ook resultaat uit overig werk

 

2 uur geleden, Jelle vd L. zei:

 - lees: boekwinst -

Winst = winst

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Jelle vd L. zei:

Hetzelfde geldt voor de vrijval van de Fiscale Oudedagsreserve. Deze valt ook onder de winst uit onderneming, maar ook hier verricht ik geen daadwerkelijke arbeid voor.

Bij staking van de onderneming valt deze reserve weer vrij en behoort de afname geheel tot uw winst.

Daar hoeft u geen arbeid voor de verrichten.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dus bij een fictieve vrijval Fiscale Oudedagsreserve van 25000 zou het plaatje er zo uit gaan zien? Uitgaande van de tarieven en kortingen 2021?

 

Winst uit onderneming                       0

Vrijval FOR                                       25000

Stakingsaftrek                                  3630-

MKB-aftrek                                     2992-    

                                                              18378 

IB/PVV                                                  6818

Algemene heffingskorting       2837-

Arbeidskorting                                3921-

Betalen IB/PVV                                     60

 

Sorry voor het gesmijt met cijfertjes.

aangepast door Jelle vd L.
Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Cosara zei:

Bij staking van de onderneming valt deze reserve weer vrij en behoort de afname geheel tot uw winst.

Daar hoeft u geen arbeid voor de verrichten.

Haha, ik ben nieuw hier. Moet ik in reactie op uw bericht op "quote" klikken? Ik heb het via "antwoorden" gedaan. niet goed, volgens mij.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.