• 0

Nederlands bedrijf en BTW-aangifte in België doen via Intervat

Beste mensen,

 

Vanwege overschreiding van het drempelbedrag moet ik voortaan BTW-aangifte in België doen. Ik heb dus al een Belgisch BTW nummer ontvangen.

Nu wil de BTW-aangifte doen, maar het lukt mij niet om op een eenvoudige manier in te loggen op Intervat. Kan iemand mij advies geven over hoe ik in kan loggen zonder extra apparaten en dergelijke aan te schaffen? En indien ik toch een apparaat moet aanschaffen, welke zou je dan aanraden?

Inloggen dmv ''itsme'' lukt niet want ik krijg de melding dat dit alleen kan met een Belgisch telefoonnummer.
Inlogen met dmv ''Europees erkend inlogmiddel'' is niet beschikbaar voor Nederland.
Het enigste wat overbijft is aanmelden met een eID kaartlezer of commercieel certificaat. Beiden hebben een soort apparaat nodig.

 

Bij voorbaat hartelijk dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Goedenavond,

Wij doen ook aangifte via Intervat en loggen in middels een commercieel certificaat. Dat brengt wel kosten met zich mee en er moet iemand langskomen op kantoor op bepaalde informatie te verifiëren. Nadeel is uiteraard ook dat per 1 juli 2021 de regels omtrent de BTW gaan veranderen en er dan gewoon aangifte in Nederland gedaan kan worden via het One Stop Shop systeem.

Het bedrijf dat wij gebruikten voor commerciële certificaten is marktconcurrent.nl (Global Sign). De kosten waren zo'n 260 euro voor een certificaat van 3 jaar. Je kan ook kiezen voor een certificaat van 1 jaar.

Er is verder geen apparaat nodig om in te loggen middels een commercieel certificaat, maar dit certificaat is wel verbonden aan je computer. Je kan dan alleen inloggen met die specifieke computer.

aangepast door Chris01
aanvulling
Link naar reactie
  • 0

Om wat voor afdrachtbedragen zou het gaan? 

 

Omdat ik het eigenlijk wel vervelend vind dat je nu voor die flauwe aangiftes in Q1 en Q2 een hele operatie op je hals moet halen, terwijl het dus vanaf 1 juli gewoon via het Nederlandse OSS kan. Nu was het EIGENLIJK zo dat die OSS al op 1 januari 2021 zou gaan. Je wordt nu dus eigenlijk opgezadeld met administratieve rompslomp, omdat ze in Brussel hebben bedacht dat er 'uitstel' nodig was.

 

Wat nu als je de aangiftes over Q1 en Q2 uitstelt (dus nihil-aangifte of helemaal niets als dat kan) en vervolgens in Q3 alles via het Nederlandse OSS? Ik denk hier even hardop. Het is natuurlijk op zich niet helemaal correct, al wordt de fiscus (ook de Belgische) uiteindelijk niet benadeeld.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 19-4-2021 om 13:47, prinsrachid zei:

Om wat voor afdrachtbedragen zou het gaan? 

 

Omdat ik het eigenlijk wel vervelend vind dat je nu voor die flauwe aangiftes in Q1 en Q2 een hele operatie op je hals moet halen, terwijl het dus vanaf 1 juli gewoon via het Nederlandse OSS kan. Nu was het EIGENLIJK zo dat die OSS al op 1 januari 2021 zou gaan. Je wordt nu dus eigenlijk opgezadeld met administratieve rompslomp, omdat ze in Brussel hebben bedacht dat er 'uitstel' nodig was.

 

Wat nu als je de aangiftes over Q1 en Q2 uitstelt (dus nihil-aangifte of helemaal niets als dat kan) en vervolgens in Q3 alles via het Nederlandse OSS? Ik denk hier even hardop. Het is natuurlijk op zich niet helemaal correct, al wordt de fiscus (ook de Belgische) uiteindelijk niet benadeeld.

 Het ging om ongeveer twintig duizend  verdeeld over 2 kwartalen.

Is het niet zo dat de OSS alleen geldt voor digitale producten en niet voor bedrijven als e-commerce bedrijven?

Over het betalen van q1 en q2 in q3, volgens mij beantwoord je je eigen vraag al ;) Ik ben het ermee eens hoor, in Duitsland bijvoorbeeld heb je al dat rompslomp niet.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
14 minuten geleden, JacobSX zei:

 Is het niet zo dat de OSS alleen geldt voor digitale producten en niet voor bedrijven als e-commerce bedrijven?

 

Tot 1 juli heet het MOSS (Mini one stop shop) en is dat inderdaad zo.

 

Maar vanaf 1 juli heet het OSS (one stop shop) en valt alles er onder. Dus diensten én goederen. En de drempels per land verdwijnen dan ook. Als je meer dan 10.000 euro naar de EU 'exporteert' moet je dan al OSS'en.

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.