• 0

Youngtimer | Help!

Hallo allemaal,

 

Ik ben nieuw op dit forum dus ik zal mij eerst even voorstellen. Ik ben Dennis, (muziek)docent en heb een kleine onderneming waaruit ik kleine inkomsten haal. Gemiddeld zo'n €800,- per maand. Deze inkomsten zijn gedeeltelijk vrijgesteld van btw (want onderwijs <21 jaar) en voor een deel belast met óf 9% (podiumkunsten) of 21% (onderwijs >21 jaar).

Daarnaast werk ik in loondienst en wil ik graag een youngtimer aanschaffen om het fiscaal voordeel.

 

Nou loop ik tegen een aantal dingen aan waar ik maar geen antwoord op kan vinden. Om jullie een beetje inzicht te geven in de warboel in mijn hoofd; een overzicht van hoe het volgens mij zit. Graag zou ik bevestiging willen van mijn begrip tot dusver..

 

Ik koop een youngtimer (aanschaf €4000,-). Deze youngtimer gebruik ik veel voor privé, namelijk woon- werkverkeer naar mijn loondienst baan. Ik ben dus enkel op zoek naar het fiscaal voordeel dat ik kan halen uit mijn ZZP'er-schap. Daarnaast kan ik de auto gebruiken voor ritten naar optredens, klanten e.d.. Dit behoort tot mijn onderneming.

  1. Wat ik begrijp uit alle verhalen en info op internet kan ik alle kosten (benzine, onderhoud, wegenbelasting, parkeervergunning, verzekering en ANWB) aftrekken op mijn jaaromzet, zodat ik daardoor minder omzetbelasting hoef te betalen. Hier zit dan deel van het fiscaal voordeel. (Klopt dit?)
  2. Om mijn privégebruik te compenseren, moet ik 35% bijtelling betalen over de dagwaarde van de auto. In mijn geval dus zo'n €1.200 per jaar. Dit bedrag dien ik bij mijn omzet op te tellen, hierover betaal je dus de normale inkomstenbelasting. (Klopt dit?)
  3. Btw-correctie vind plaats middels het btw-forfait van 1,5% over de cataloguswaarde van de auto. Ik heb echter maar weinig omzet waar ik btw over betaal. Het aftrekken van btw is voor mij weinig aantrekkelijk omdat ik weinig inkomsten genereer die met btw belast zijn. Dus ook weinig af kan trekken. (Hoewel ik alles wat ik af kán trekken, wel toepas natuurlijk) (Zo'n €100,- á €200,- per kwartaal aan btw) Ik snap van het forfait verhaal vrij weinig en kan dus moeilijk inzichtelijk krijgen wat dit voor mijn situatie betekent. Iemand advies?
  4. Kan ik de youngtimervoordelen ook nog toepassen als ik gebruik ga maken van de KOR? Immers heeft punt 1 alleen te maken met mijn omzet en niet met de btw. Het btw-deel zou dan wel afvallen. Klopt dat?

 

Voor de volledigheid nog een proefberekening zoals ik hem zou maken;

 

Omzet

€10.000 per jaar

 

Kosten youngtimer per jaar:   (Mag ik al mijn kosten in zijn volledigheid aftrekken van mijn omzet? Met inbegrip van btw-vrijgestelde omzet?

Verzekering €540,-

Onderhoud €500,-

Benzine €3.000,- (Het aftrekbare deel is dan excl. btw toch?)

Wegenbelasting €632,-

Afschrijving €300,-

Totaal: €4.972,-

 

Omzet met aftrek van bovengenoemde

€5028,-

 

Bijtelling

35% per jaar €1.200,-

 

Omzet + bijtelling

€6.228,-

 

Btw-forfait

Nieuwwaarde auto €21.000  x 1,5% = €315,- (Dit moet ik opvoeren als btw-correctie, toch?)

 

Conclusie

Uiteindelijk heeft het rijden van een youngtimer dan flink gedrukt op mijn jaaromzet, waardoor ik minder inkomstenbelasting en zorgpremiewet hoef te betalen.

Ik vergeet vast iets..

 

 

Heel erg bedankt voor éénieder die mij wil helpen!


 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 282 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.