Jump to content
Yassone
Verberg

Investeerder hulpvraag; financiering en vragen mbt bedrijf starten

vraag

Hallo allemaal,

 

Ik zou graag een zaalverhuur willen starten voor een bepaalde doelgroep. Ik weet dat hier veel vraag voor is en de rendement is hoog. Volgens mijn berekening heb ik in het meest ongunstige geval binnen 2 jaar het startkapitaal terug. Alleen is de startkapitaal voor mezelf alleen ook hoog. Wetende dat Corona alles On Hold is gezet; betekent het dat wanneer alles gaat starten er meer vraag voor zal zijn. 
 

Ik kan 3 vrienden motiveren om hiermee te starten. Alleen hoor ik vaak dat hoe meer partijen mee doen. Hoe minder groter de kans van slagen. Mooiste zou natuurlijk zijn; wanneer je iemand kent dat een kan met geld opentrekt en met je in zee gaat. Alleen ken ik dat soort investeerders niet.
 

- Zijn er andere manieren van financiering? 
- Is het verstandig met vrienden te gaan ondernemen? 
- Zijn er andere dingen waar ik op moet gaan letten? 
- Bij een verbouwing gaat tijd overheen. Is het gebruikelijk om de verhuurder van het pand te vragen van uitstel, totdat je onderneming gaat starten?

- Andere tips and tools? 
- Of kan ik beter zo klein mogelijk beginnen en dan gaan opbouwen?

 

Edited by Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link to post
Share on other sites

6 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Welkom op HL 

 

48 minuten geleden, Yassone zei:

- Zijn er andere manieren van financiering? 

Legio, zoals banken, crowdfunding, Family, friends & fools, etc...

50 minuten geleden, Yassone zei:

- Is het verstandig met vrienden te gaan ondernemen? 

Lastig te zeggen, als er goede afspraken kunnen worden vastgelegd en ondertekend, hoeft het geen belemmering te zijn, maar leg alles goed vast voor het geval dat het misgaat. 

51 minuten geleden, Yassone zei:

- Zijn er andere dingen waar ik op moet gaan letten? 

- Andere tips and tools? 

Altijd,  maak dus en sluitend en uitvoerbaar plan en bepaal op basis daarvan of en hoe jouw idee haalbaar is. 

52 minuten geleden, Yassone zei:

- Bij een verbouwing gaat tijd overheen. Is het gebruikelijk om de verhuurder van het pand te vragen van uitstel, totdat je onderneming gaat starten?

Vragen staat vrij, soms gaan verhuurders daarin mee of ze willen en ingroeihuur afspreken.

54 minuten geleden, Yassone zei:

- Of kan ik beter zo klein mogelijk beginnen en dan gaan opbouwen?

Kan een hele goede optie zijn, neem die vraag mee in jouw plan wat beter haalbaar is. 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
46 minuten geleden, Yassone zei:

 Volgens mijn berekening heb ik in het meest ongunstige geval binnen 2 jaar het startkapitaal terug.

 

Daar ga je al meteen mis. Je geeft zelf al aan dat Corona roet in het eten gooit, dus met jouw "ongunstige geval" vergeet je voor het gemak de lockdown alvast.

 

Het meest ongunstige geval verdien je je startkapitaal helemaal niet terug. Ondernemen gaat gepaard met onzekerheid. Als mensen een terugverdientijd van 2 jaar zouden hebben, zou je niet eens de tijd hebben om deze vraag te stellen, want dan was je zaal al verhuurd of verkocht.

 

Huur je de zaal zakelijk? Dan heb je al gauw te maken met huurtermijn van 5 jaar, waar je soms moeilijk afkomt. Ook als je tussentijds opzegt of als het toch niet zo goed loopt. Koop je de zaal zakelijk, dan zul je wellicht met overdrachtsbelasting te maken krijgen. De 8% is dan al in de put. En je mag waarschijnlijk niet afschrijven op het pand. En wat zijn de doorlopende kosten? Hoeveel electriciteit, gas, water gaat er gebruikt worden bij leegstand (nee, dat is niet nul euro). Hoeveel ga je reserveren voor klein en groot onderhoud? Wat ga je doen bij eventuele schade? Hoe duur zijn de verzekeringen? Wat gebeurt er bij brand of waterschade? Veroorzaakt door iemand anders, een huurder, of misschien jezelf? Houd je rekening met gemeentelijke belastingen? Bereken je al die kosten door aan de klant of neem je die zelf voor je rekening?

 

Verder heb je dus ook nog een tekort aan kapitaal en cashflow. Dat betekent dat je dus geld zou moeten lenen. Banken zijn sowieso niet happig op plannen van ondernemers waar de ondernemer geen risico (mee) loopt. Het is dus niet zoals bij een privéhypotheek waar je 100% kunt lenen.

 

Eerst even van die roze wolk af komen voordat je jezelf (en je vrienden) het financiële, fiscale en juridische moeras intrekt.

 

 

 


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Aanvullend op bovenstaande wat achergrondinformatie :

 

  • Andere manieren van financiering? 

Verdiep je eens in crowdfunding. Informatie hierover kun je hier vinden >>>

Ook kun je de crowdfunding scan doen om te kijken of deze vorm van financiering bij de plannen past. 

Daarna kun je je verdiepen in hoe je crowdfunding opstart >>>

 

  • Is het verstandig met vrienden te gaan ondernemen?

Waarom niet? MAAR, denk goed na over de rechtsvorm van jullie bedrijf én zorg dat je alle afspraken juridisch goed vastlegt.

 

  • Zijn er andere dingen waar ik op moet gaan letten?

Zoals Hans zojuist meldt:  schrijf in het kort je bedrijfsplan op. Van daaruit kun je zien/bepalen waar je allemaal aan moet denken.

Is het langdurige zaalhuur? Houdt rekening met duur van het huurcontract

Is het tijdelijke zaalhuur (bijv. vergaderlocatie) en/of zaalhuur voor feesten en partijen?

 

Let  ook op:

- Bestemmingsplan: de gemeente moet toestemming geven dat je een zalenverhuur vestigt op die locatie. Lees hier meer informatie >>>  

- Vergunningen: dit hangt af waarvoor je de zaal verhuurt. Voor feesten en partijen zal je met diverse horeca-vergunningen rekening moeten houden>>>

- Verzekeringen: standaard brand- en inbraakverzekering, aansprakelijkheidsverzekering. Ook dit is afhankelijk van je bedrijfsplan en welke vorm van zaalverhuur je gaat doen, en zullen daar aanvullende verzekeringen bij komen kijken. 

 

 

 

 

 

 


Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
5 minuten geleden, prinsrachid zei:

 

Daar ga je al meteen mis. Je geeft zelf al aan dat Corona roet in het eten gooit, dus met jouw "ongunstige geval" vergeet je voor het gemak de lockdown alvast.

 

Het meest ongunstige geval verdien je je startkapitaal helemaal niet terug. Ondernemen gaat gepaard met onzekerheid. Als mensen een terugverdientijd van 2 jaar zouden hebben, zou je niet eens de tijd hebben om deze vraag te stellen, want dan was je zaal al verhuurd of verkocht.

 

Huur je de zaal zakelijk? Dan heb je al gauw te maken met huurtermijn van 5 jaar, waar je soms moeilijk afkomt. Ook als je tussentijds opzegt of als het toch niet zo goed loopt. Koop je de zaal zakelijk, dan zul je wellicht met overdrachtsbelasting te maken krijgen. De 8% is dan al in de put. En je mag waarschijnlijk niet afschrijven op het pand. En wat zijn de doorlopende kosten? Hoeveel electriciteit, gas, water gaat er gebruikt worden bij leegstand (nee, dat is niet nul euro). Hoeveel ga je reserveren voor klein en groot onderhoud? Wat ga je doen bij eventuele schade? Hoe duur zijn de verzekeringen? Wat gebeurt er bij brand of waterschade? Veroorzaakt door iemand anders, een huurder, of misschien jezelf? Houd je rekening met gemeentelijke belastingen? Bereken je al die kosten door aan de klant of neem je die zelf voor je rekening?

 

Verder heb je dus ook nog een tekort aan kapitaal en cashflow. Dat betekent dat je dus geld zou moeten lenen. Banken zijn sowieso niet happig op plannen van ondernemers waar de ondernemer geen risico (mee) loopt. Het is dus niet zoals bij een privéhypotheek waar je 100% kunt lenen.

 

Eerst even van die roze wolk af komen voordat je jezelf (en je vrienden) het financiële, fiscale en juridische moeras intrekt.

 

 

 

In het eerste stuk geef ik je zeker gelijk in. Risico in het ondernemen is er altijd. 
 

Eventuele kosten zijn wel doorberekend door een accountant (familielid). 
 

Reden dat ik hier ben is ook om andere geluiden te horen. Graag zou ik willen horen wat ik wel kan doen? Een verkeerde uitgangspunt in de eerste alinea betekent niet dat er niks doordacht aanwezig is. 
 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
3 minuten geleden, Mikky Vrolijk zei:

Aanvullend op bovenstaande wat achergrondinformatie :

 

  • Andere manieren van financiering? 

Verdiep je eens in crowdfunding. Informatie hierover kun je hier vinden >>>

Ook kun je de crowdfunding scan doen om te kijken of deze vorm van financiering bij de plannen past. 

Daarna kun je je verdiepen in hoe je crowdfunding opstart >>>

 

  • Is het verstandig met vrienden te gaan ondernemen?

Waarom niet? MAAR, denk goed na over de rechtsvorm van jullie bedrijf én zorg dat je alle afspraken juridisch goed vastlegt.

 

  • Zijn er andere dingen waar ik op moet gaan letten?

Zoals Hans zojuist meldt:  schrijf in het kort je bedrijfsplan op. Van daaruit kun je zien/bepalen waar je allemaal aan moet denken.

Is het langdurige zaalhuur? Houdt rekening met duur van het huurcontract

Is het tijdelijke zaalhuur (bijv. vergaderlocatie) en/of zaalhuur voor feesten en partijen?

 

Let  ook op:

- Bestemmingsplan: de gemeente moet toestemming geven dat je een zalenverhuur vestigt op die locatie. Lees hier meer informatie >>>  

- Vergunningen: dit hangt af waarvoor je de zaal verhuurt. Voor feesten en partijen zal je met diverse horeca-vergunningen rekening moeten houden>>>

- Verzekeringen: standaard brand- en inbraakverzekering, aansprakelijkheidsverzekering. Ook dit is afhankelijk van je bedrijfsplan en welke vorm van zaalverhuur je gaat doen, en zullen daar aanvullende verzekeringen bij komen kijken. 

 

 

 

 

 

 

Dank u.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 5 leden online en 256 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept