• 0

Voorraadwaardering incl btw wanneer je meedoet aan de nieuwe KOR?


Ik doe mee aan de nieuwe kleineondernemersregeling, dus ik werk niet meer met btw. Hoe zit dat met de voorraadwaardering op 31-12-2020? Is dat incl btw?
Want de voorraadwaardering op 31-12-2019 was nog excl btw (want die btw was weer verrekend bij de OB aangiftes).
 

Hoe bereken je dan wat je gebruikt hebt aan onderdelen in 2020?

 

Gewoon: ("voorraadwaarde eind 2019 excl btw" plus "aangeschafte onderdelen in 2020 incl btw") minus "voorraadwaarde eind 2020 incl btw"= Gebruikte onderdelen incl btw?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee hoor, dat niet. Waarschijnlijk denk ik te gecompliceerd, ik controleer graag alles voordat ik het opgeef. Ik weet op zich wat ik heb gebruikt.

Maar ik vroeg me af of je een berekening kan maken op basis van bovenstaande, om te zien hoeveel onderdelen je verbruikt zou hebben in 2020?


Het klopt dus sowieso wel dat de voorraadwaarde nu incl btw is toch? Totaalbedrag op de inkoopfacturen is wat je totaal eraan uitgegeven hebt.

Link naar reactie
  • 0

Van 2020 of 2019? Ter verduidelijking misschien: in 2019 heb ik alle btw afgetrokken bij de OB's. In 2020 heb ik alles incl btw betaald, en niks afgetrokken want dat mag immers niet meer bij de nieuwe kor.

 

De onduidelijkheid zit hem in dat de voorraad in 2019 die je meeneemt naar 2020 nog excl was, en de voorraad einde van 2020 incl btw is. Ik zie even door de bomen het bos niet meer :P

Link naar reactie
  • 1

Het is inderdaad wat verwarrend. Een simpele regel is eigenlijk dat je btw mag terugvragen voor kosten die je maakt waarbij je btw-belaste omzet gaat maken. Als dat uiteindelijk niet zo blijkt te zijn, moet je eigenlijk je aftrek herzien.

 

Dus als je btw hebt afgetrokken, dan moet je dat herzien als je door de KOR feitelijk alleen nog btw-ONbelaste leveringen mag doen. De btw had dan bij nader inzien niet teruggevraagd mogen worden. Je moet dat aan het eind van het jaar alsnog aangeven (ja, je moet dan dus gewoon btw-aangifte doen, terwijl daar vanaf dacht te zijn). Nu is het wel zo dat je de correctie achterwege mag laten als het correctiebedrag minder dan 500 euro is.

 

Als het correctiebedrag hoger dan 500 euro, moet je dus gewoon corrigeren en die eerder teruggevraagde btw weer terugbetalen. Die corrigeerde btw tel je dan wél weer bij de inkoopwaarde van je voorraad op, waardoor je dus een hogere voorraadwaarde op de balans krijgt. Op termijn valt die extra btw ook weer in je kosten (je mag dan dus de inkoopwaarde met btw) van je winst aftrekken als je het verkoopt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Oké duidelijk verhaal, daar had ik nog nieteens over nagedacht! Ik had 31-12-2019 een voorraadwaarde van 650,- (excl btw dus). dus meer dan 500,-. Ik heb die laatste btw-aangifte niet gedaan inderdaad.. Dus dat zal wel een suppletie worden.

 

Om het nog ingewikkelder te maken zijn een groot deel (maar niet alles) van die onderdelen uit Duitsland gekomen waarbij de MW ST als afgetrokken was vanwege intracommunautaire belasting (dus op de facturen staat geen enkel btw/mw st bedrag meer). Dat wordt dus wat werk?

 

Als we dan terug gaan naar 2020 heb ik wel een aanzienlijk deel prive gebruikt dat jaar. Sowieso 200,- misschien wel het dubbele. Waarschijnlijk niet alle onderdelen nog uit de voorraad van 2019, maar als ik dat voor elk ringetje moet uitrekenen ben ik nog wel even bezig..

 

Wat is het beste om te doen denk je?

Link naar reactie
  • 1

BTW aangifte gaat toch per tijdvak? Als je op 01.01.2020 overstapt op de KOR sluit je 2019 toch gewoon af met een normale  BTW aangifte en daarna is het toch klaar? Wat Prinsrachid eigenlijk schijft is dat je over de voorraad die je op 01.01.2020 hebt liggen en waar je de betaalde BTW met de aangifte Q4 2019 hebt terug gekregen alsnog BTW moet gaan afdragen. Lijkt me niet de bedoeling, sowieso omdat je met de KOR niet eens aangifte hoeft te doen.

 

Het correctiebedrag van 500 gaat overigens over het BTW bedrag, niet over de voorraadwaarde. Met een voorraadwaarde van 650 zit je dus ruim onder 500 Euro BTW.

Link naar reactie
  • 1
1 uur terug, Bert. zei:

BTW aangifte gaat toch per tijdvak?

 

BTW-aangifte gaat per tijdvak, als je btw-plichtig bent. Als je in de KOR zit, moet je gewoon nog steeds aangifte doen, als de omstandigheden daarom vragen.

 

1 uur terug, Bert. zei:

Als je op 01.01.2020 overstapt op de KOR sluit je 2019 toch gewoon af met een normale  BTW aangifte en daarna is het toch klaar? Wat Prinsrachid eigenlijk schijft is dat je over de voorraad die je op 01.01.2020 hebt liggen en waar je de betaalde BTW met de aangifte Q4 2019 hebt terug gekregen alsnog BTW moet gaan afdragen. Lijkt me niet de bedoeling, sowieso omdat je met de KOR niet eens aangifte hoeft te doen.

 

Wederom, het is een misverstand dat je in de KOR geen aangiftes meer hoeft te doen.

 

En wat me niet de bedoeling lijkt, is dat je op je inkopen wél btw terugvraagt, omdat ze vervolgens zónder btw te verkopen. Dat is de reden waarom je moet herzien. Normaal gesproken vraag je namelijk gedurende het jaar alle btw terug en moet je die achteraf corrigeren voor zover dat onterecht was. De fiscus geeft zelf aan dat je dat in je laatste btw-aangifte van het jaar mag doen.

 

3 uur geleden, NathanV zei:

Oké duidelijk verhaal, daar had ik nog nieteens over nagedacht! Ik had 31-12-2019 een voorraadwaarde van 650,- (excl btw dus). dus meer dan 500,-. Ik heb die laatste btw-aangifte niet gedaan inderdaad.. Dus dat zal wel een suppletie worden.

 

Zoals Bert aangaf, gaat het om de hoogte van de btw-correctie, dus niet de voorraadwaarde zelf. Dus als de voorraadwaarde 650 euro, dan zou in een normale situatie de herziening 136 euro bedragen (21% x 650 euro). Je blijft daarmee onder de 500 euro, dus is alles gewoon goed gegaan. Je hoeft dan niet te herzien. Je oude voorraad blijft dus gewoon voor het oude bedrag in de boeken staan exclusief btw.

 

 

Als je uit het buitenland blijft inkopen, moet je overigens JUIST btw-aangiftes (gaan) doen, zelfs in de KOR. Als je namelijk iets koopt in bijvoorbeeld Duitsland, zullen ze vragen naar je btw-nummer (die heb je namelijk gewoon) en zal er misschien alsnog met verlegde btw (0%) worden geleverd. Omdat je gebruik maakt van de KOR moet je dan echter zélf een aangifte doen om 21% btw over die intracommunautaire verwerving af te dragen via de incidentele aangifte. Die 21% wordt dan overigens wel onderdeel van je inkoopprijs. De inkoopwaarde zet je dan inclusief btw op de balans. Je kunt wellicht ook géén btw-nummer doorgeven. In dat geval zal de leverancier de factuur met btw sturen. In dat geval hoef je geen btw-aangifte te doen.

 

De OVOB (nieuwe naam voor de nieuwe KOR) blijft apart. :face-with-hand-over-mouth:

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Gelukkig, ik dacht inderdaad dat de genoemde 500,- betrekking had op de voorraadwaarde. Die 650 euro is trouwens excl verzendkosten, dus er komt nog 159,- bij maar dat is nog goed. Hoef ik daar niks mee te doen.
 

Dank voor alle informatie, het wordt langzaamaan weer helder in mijn hoofd :P
 

Ik had gelijk begin 2020 de intracommunautaire belasting stop gezet bij bedrijven in Duitsland, dus betaal nu gewoon weer alles incl de mw st (16% nu!). Ben gewoon weer een prive afnemer feitelijk.
 

Voorraadwaardering is altijd incl verzendkosten want kostprijzen toch?

Ik zit nog steeds na te denken of ik de berekening kan maken zoals in in de opening van het topic, over het aantal gebruikte onderdelen. Ik dacht dat ik in mijn (reparatie)business van gebruikte apparaten globaal mag rekenen dus niet per onderdeeltje bij hoef te houden wat ik gebruik. Dat heb ik wel gedaan grotendeels. Maar het is makkelijk om gewoon te berekenen wat je gebruikt heb a.d.v. bestellingen en voorraden begin en einde van het jaar.
 

Die afkorting is idd wat dubbelzinnig ja, dat niemand dat afkeurt daar oO

 

Link naar reactie
  • 0
51 minuten geleden, prinsrachid zei:

En wat me niet de bedoeling lijkt, is dat je op je inkopen wél btw terugvraagt, omdat ze vervolgens zónder btw te verkopen. Dat is de reden waarom je moet herzien. Normaal gesproken vraag je namelijk gedurende het jaar alle btw terug en moet je die achteraf corrigeren voor zover dat onterecht was. De fiscus geeft zelf aan dat je dat in je laatste btw-aangifte van het jaar mag doen.

Thx, die had ik nog niet gezien. Klinkt logisch.

Link naar reactie
  • 0

Na een nachtje slapen is het weer een stukje helderder geworden...

 

20 uur geleden, NathanV zei:

Ik zit nog steeds na te denken of ik de berekening kan maken zoals in in de opening van het topic, over het aantal gebruikte onderdelen. Ik dacht dat ik in mijn (reparatie)business van gebruikte apparaten globaal mag rekenen dus niet per onderdeeltje bij hoef te houden wat ik gebruik. Dat heb ik wel gedaan grotendeels. Maar het is makkelijk om gewoon te berekenen wat je gebruikt heb a.d.v. bestellingen en voorraden begin en einde van het jaar.

 

Dit was wat verwarring van mijn kant, natuurlijk moet je de eindvoorraad eerst tellen om het gebruikte aantal onderdelen te berekenen. Het werd even wat teveel voor 1 dag :P


Wat ik me nog wel afvroeg bij het bijhouden van de voorraad: Hoe belangrijk is de historische kostprijs van een onderdeel, als je later bij besteld en het onderdeel iets duurder is geworden? Ik hanteer meestal het principe "last in, first out", maar vaak weet je nieteens welke het is omdat ze identiek zijn in een bakje.

 

Kan je niet gewoon de totale kosten van je bestellingen bijhouden in een excelbestand, en daarna een onderdelenlijst met het aantal stuks over per onderdeel einde van het jaar? Waarbij je de prijs van de meest recentste bestelling van het onderdeel aanhoudt? Of is dat te simpel gedacht? Het totaal van de kostprijs van oude en nieuwe onderdelen blijft gelijk, ook al blijven er oude liggen.

 

Link naar reactie
  • 2
1 uur terug, NathanV zei:

Wat ik me nog wel afvroeg bij het bijhouden van de voorraad: Hoe belangrijk is de historische kostprijs van een onderdeel, als je later bij besteld en het onderdeel iets duurder is geworden? Ik hanteer meestal het principe "last in, first out", maar vaak weet je nieteens welke het is omdat ze identiek zijn in een bakje.

 

Kan je niet gewoon de totale kosten van je bestellingen bijhouden in een excelbestand, en daarna een onderdelenlijst met het aantal stuks over per onderdeel einde van het jaar? Waarbij je de prijs van de meest recentste bestelling van het onderdeel aanhoudt? Of is dat te simpel gedacht? Het totaal van de kostprijs van oude en nieuwe onderdelen blijft gelijk, ook al blijven er oude liggen.

 

Ja, je mag op zich helemaal zelf kiezen wat je aanhoudt voor waarderingsstelsel. Je mag dus kiezen voor LIFO, zoals je hebt gedaan. Maar je mag ook kiezen voor FIFO. Je kan ook de voorraad telkens herwaarderen naar de meest recente waarde, of uitgaan van gemiddelde aanschafkosten. Maar je moet wel een "bestendige gedragslijn" laten zien, oftewel: eenmaal gekozen voor een systeem, dan moet je dat systeem blijven aanhouden. Dus als je LIFO toepast, moet je dat gewoon blijven toepassen. Niets mis mee.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Oké dat is ook weer duidelijk, dank voor alle informatie! N

 

Veel geleerd om de administratie beter in te delen afgelopen dagen. Ik ben net begonnen. Wat doen de meeste kleine zelfstandigen / reparateurs zoals ik? Een systeem waarbij je telkens herwaardeert en dus na elke bestelling de gemiddelde aanschafkosten per onderdeel berekend? Of zoals ik deed, de meest recentste waarde telkens invoeren na een bestelling?

Link naar reactie
  • 1
45 minuten geleden, NathanV zei:

Wat doen de meeste kleine zelfstandigen / reparateurs zoals ik? Een systeem waarbij je telkens herwaardeert en dus na elke bestelling de gemiddelde aanschafkosten per onderdeel berekend? Of zoals ik deed, de meest recentste waarde telkens invoeren na een bestelling?

 

Dat ligt echt aan de ondernemer en de specifieke business. En het ligt er aan of je waarderingswinsten en/of -verliezen meteen in je boeken wilt terugzien. Elke keuze heeft namelijk gevolgen in de (onzekere) toekomst. En omdat niemand in de toekomst kan kijken, weet je nooit wat financieel of fiscaal het beste uitkomt. Maar in alle gevallen zul je IETS moeten bijhouden. Voor fiscale doeleinden is een vrij makkelijk systeem het aanhouden van actuele inkoopprijzen per einde boekjaar. Dan hoef je alleen maar te tellen wat je hebt aan het einde van het jaar en dat te waarderen tegen de inkoopprijs van dat moment. Het nadeel daarvan is alleen dat je dan mogelijk steeds winst moet nemen als de inkoopwaarde stijgt, zelfs als je niets verkoopt.

 

Het LIFO systeem heeft als nadeel dat je wel een beetje moet bijhouden wat telkens de inkoopprijs van de "last in" was, maar het reduceert wel de winstneming bij stijgende inkoopkosten. Maar op zich is dat bij de meeste waarderingssystemen het geval dat je per batch zaken moet bijhouden. Dat hoeft overigens niet in je boekhouding, maar mag ook "extracomptabel" (gewoon buiten de boeken om, op een blaadje, Excel-sheet, etc). Als je verwacht dat de inkoopkosten van onderdelen daalt, is het misschien handigere om FIFO te kiezen.

 

Maar het ligt ook aan je persoonlijke voorkeuren, want het kan zijn dat je júist winst naar voren wilt trekken in de tijd in plaats van het uit te stellen.  En zoals gezegd, in grote lijnen geldt dat eens gekozen altijd gekozen blijft. En op zich helemaal niets mis met LIFO, als je het maar consequent aanhoudt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1
20 uur geleden, NathanV zei:

vaak weet je niet eens welke het is omdat ze identiek zijn in een bakje

 

Niet als antwoord, maar ter aanvulling: doorzoek deze site ook eens op de term 'grijpvoorraad' of 'grijpmateriaal', daar is de laatste jaren wel een en ander over geschreven.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

prinsrachid

Wederom bedankt voor je informatie, het is heel duidelijk. Ik ben net begonnen, maar denk dat ik LIFO aanhoud ja. De prijzen gaan soms zo met 50 % omhoog, ook heb ik meerdere leveranciers. De 1e manier die je beschrijft klinkt wel handig maar dat wordt te duur, ik heb nu al een voorraad van 1700,-.. Mocht ik ooit stoppen weet ik de gevolgen niet.
 

Ik heb nu 300 type onderdelen. Van 1 type onderdeel bestel ik soms meerdere batches per jaar, dan verschillen de prijzen soms per batch binnen 1 jaar al.

Bij LIFO heb je wel wat werk denk ik? Einde van jaar eerst inventariseren van je voorraad hoeveel je per onderdeel over hebt. Dan weet je hoeveel je gebruikt hebt op basis van de begin voorraad.
Maar dan moet je wel per onderdeel weer kijken hoeveel van de oudere batches je over hebt, en dan per batch berekenen hoeveel dat waard is beginnen bij de oudste. Of andersom: Kijken hoeveel je van de meest recentste batches je gebruikt hebt, beginnen met de meest recente.
 

Of denk ik te ingewikkeld?

Link naar reactie
  • 0

Branko CollinJa ook, over de fysieke voorraad en dat je op elke factuur een vast percentage "klein materiaal" kan zetten. Ik zag dat niet echt zitten toen, in mijn geval krijg je daar vragen over denk ik omdat het soms duidelijk is dat er niks is gebruikt. Bijv bij het programmeren.
Tenzij daar toch goede voordelen aan zitten?

 

Ward van der Put
Het meeste wat ik gebruik is klein materiaal kosten van 10 cent tot 25,-. Maar soms ook onderdelen van 115,- zoals printplaten. Maar dat is zelden, meeste zijn schroefjes, rubbertjes, soldeertin, smeermiddel, ventielen enz. Tiewraps betaal ik zelfs prive.

 

Opvoeren als kosten, los van wat je ervan gebruikt hebt?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.