• 0

Ukraïnse clickbait op Facebook met foto van Dragons Den

 

Op Facebook kwam een foto (screenshot 1) van Dragons Den voorbij met de kopregel Snelste deal ooit in Dragons'. Ik was er bijna aan voorbij gegaan, toen ik alsnog benieuwd werd. Er zat een luchtje aan van die Jort Kelder- en John de Mol-klikbeetkoppen die dan naar een nepnieuwssite leiden waar bitcointraders klanten vangen. De afzender was in dit geval GraphicAri.

 

Ik klikte toch.

 

En belandde op een website (screenshot 2) met een heel verhaal in goed-lopend Nederlands over 'je droom realiseren' en andere coaching-blabla. Er werd niet actief verkocht en er was ook geen andere call-to-action, alleen een plekje waar je desgewenst je mailadres kon invullen. Ik besloot de Facebook-ad aan te melden als NEP en mogelijk een scam. Al was me niet duidelijk wat die scam dan zou kunnen zijn. Via de meldpagina van Facebook kon ik vervolgens nagaan (screenshot 3) dat de advertentie uit de Ukraïne afkomstig was. Terug naar de site van die gasten klikte ik op alle tabs en ontdekte dat die nergens naar leidden. Het doel was klaarblijkelijk alleen maar om traffic van Facebook naar die website te leiden.

 

Waarom zou iemand vanuit de Ukraïne verkeer van Facebook naar een loze site willen leiden?

 

Ik weet het niet, maar het gevoel bekruipt me dat dit niet in de haak is. Zijn ze op zoek naar profielen? Krijgen ze mailadressen mee? Wat kan daar gaande zijn?

 

Schermafbeelding 2021-04-20 om 11.35.22.png

Schermafbeelding 2021-04-20 om 11.52.12.png

Schermafbeelding 2021-04-20 om 11.37.33.png

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Verrek. Ik klik nog eens op een link bij die Graphicari, kom op een lege pagina terecht, klik terug en beland ineens op het AD (nepnieuws uiteraard)...

 

Is het dus inderdaad toch zo'n bitcoin-beduvelaar. QuantumAI of zoiets.

 

 

Schermafbeelding 2021-04-20 om 12.14.35.png

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

De tweede is een blog van een coach.

 

Hier komt de tekst vandaan. Het lijkt gewoon een kwestie van copy-paste, want dit blog is in februari 2020 gepubliceerd. De coach is al sinds 2018 actief. Er is dus niets dat nadere aanwijzingen geeft over de herkomst uit de Ukraïne. 

 

Schermafbeelding 2021-04-20 om 21.54.31.png

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt sterk op de BN'er bitcoin scam inderdaad - ik zag ze ook langskomen, en van verschillende adverteerders met verder nagenoeg gelijke reclame. 

 

Wellicht doen ze iets nadat je klikt, een of andere vorm van cloaking? 

 

Het zou natuurlijk kunnen dat ze op basis van IP, browser, accept-language en dergelijke proberen medewerkers van facebook naar een onschuldige site door te loodsen, maar andere gevallen naar de scam site. 

 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Het zou natuurlijk kunnen dat ze op basis van IP, browser, accept-language en dergelijke proberen medewerkers van facebook naar een onschuldige site door te loodsen, maar andere gevallen naar de scam site. 

 

 

Tot die conclusie kwam ik ook nadat ik alsnog op de nep-pagina van het AD terecht kwam toen ik terug-klikte. Was dat eerder gebeurd, dan had ik dit hele topic niet geopend. Het geeft waarschijnlijk een kijkje in de keuken van de affiliates die werken voor QuantumAI. Ze copy-pasten tekst van een coach, maken fake sites zoals GraphicAri of Gardenwrite en gebruiken die om bonafide te lijken, terwijl het meeste verkeer vanaf Facebook naar de nep-nieuwspagina's gaat.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dat zou kunnen - ik zag er toevallig weer eentje en heb erop geklikt. 

 

Het resultaat was voor mij dat ik direct naar een (best goede) kloon van het AD ging met een artikel over dat quantumAI gebeuren waarin je minstens 250 euro aan bitcoins moet investeren.

 

Overigens staat die pagina onder theinvest-news.com  waar op dit moment een turkse versie van dezelfde onzin staat, zonder stylesheet. Dit domein lijkt in Rusland geregistreerd te zijn, maar de huidige serverlocatie is lastig te achterhalen gezien ze cloudflare gebruiken. 

 

Zo te zien is het dus toch gewoon de bekende bitcoin-BN'er scam in een iets ander jasje, en facebook die het wel best vindt zolang ze betalen voor de reclame. Wellicht kan het AD gaan zeuren om inbreuk op hun rechten?

 

Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, R.I.P. - Benm zei:

Zo te zien is het dus toch gewoon de bekende bitcoin-BN'er scam in een iets ander jasje, en facebook die het wel best vindt zolang ze betalen voor de reclame. Wellicht kan het AD gaan zeuren om inbreuk op hun rechten?

 

Dat is nooit gestopt, deze nep-advertenties. Ze zaten bij Facebook en in het Google Banner Network. De varianten met bekende Nederlanders zie ik niet meer, maar er is er ook eentje van Gates en Zuckerberg die nog steeds regelmatig opduikt. Daar kijk ik niet meer van op, maar bij deze zag je ineens de achterliggend mechanisme van veranderende content.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.