• 0

Administratie: zakendoen buiten de EU

Hallo allemaal,

Ik doe sinds kort zaken buiten de EU. Ik verkoop soms goederen of repareer ik goederen voor klanten buiten de EU. Het gaat om een paar zendingen per maand.

 

Ik heb allemaal gelezen wat voor documenten ik moet bewaren, echter loop ik bij het document "invoerbewijs van het land van bestemming" vast.

Ik gebruik UPS om zendingen naar het buitenland te versturen en zij bieden geen mogelijkheid om een invoerbewijs te downloaden/ontvangen. Ik heb meerderen keren contact opgenomen met de klantenservice maar zo'n document hebben zij niet. Wat ik wel heb en bewaar is de door mij ingevulde "Commerical Invoice" waarop de waarde en de omschrijving van de goederen staat (en uiteraard de facturen van UPS). 

 

Mijn vraag is: is zo'n invoerbewijs vereist of zijn de commercial invoice en factuur genoeg? Ik wil liever niet in de problemen komen bij een controle en ik wil mijn administratie zo compleet mogelijk houden. 

Hebben jullie tips?

Bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het invoerbewijs bewijst daadwerkelijk dat het in betreffend land is ingevoerd. Het gaat gewoonlijk weer om de BTW natuurlijk, en het invoerend persoon heeft alleen dit bewijs als de customer clearance rond is bij de douane.

De belastingdienst met zijn bekende reputatie van het doorspekte systeem waar niemand uitkomt, kan u dus om dit document vragen.

 

Oplossing maar wat ik niet klantvriendelijk vind, de BTW laten betalen en bij bewijs van invoer het BTW bedrag terug betalen. Zo blijf je uit de gevarenzone bij controle, en als jij en jouw klanten elkaar betrouwbaar vinden zal het dus ook geen probleem zijn.

 

Het onlogische van dit verhaal vind ik ook als importeur buiten de EU, dat je vrijwel nergens BTW vrij kan kopen in Nederland, terwijl je middels een load of bill (BL)  van verscheper je goederen fysiek op de boot liggen in een container. Dat is toch het indirecte bewijs dat het uit Nederland vertrekt naar een niet EU land. De belasting weet wel te verzinnen wat er allemaal mis kan gaan, en dat is meteen het heikele punt.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, slimmeorder zei:

Ik heb allemaal gelezen wat voor documenten ik moet bewaren, echter loop ik bij het document "invoerbewijs van het land van bestemming" vast.

Voor de hand liggende vraag is dus waar je dat gelezen hebt. Dat UPS hier geen antwoord op kan/wil geven lijkt me logisch, je bent waarschijnlijk niet eens een partij bij de invoer in het derde land, de mogelijkheid bestaat ook dat UPS er ook niets mee te maken heeft. Voor de NL belastingdienst moet je voor het aantonen van het 0-tarief BTW kunnen bewijzen dat de goederen geëxporteerd zijn.

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Bert. zei:

kunnen bewijzen dat de goederen geëxporteerd zijn.

En dat kan dus alleen als het voltooid is, het moet in het land liggen van bestemming liggen met het vrijgegeven douane document.   Dat bewijs stelt de belasting dienst gerust, al het overige zien ze als schijnbewegingen en ontlopen van af  te dragen belasting gelden.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie antwoorden. Voor de duidelijkheid hieronder de tekst van de Belastingdienst:
 

Quote

Bij uitvoer naar niet-EU-landen moet u kunnen aantonen dat de goederen de EU hebben verlaten. Bewaar daarom ook de volgende documenten:

alle douanedocumenten die u van de douane ontvangt op de plaats waar de goederen de EU verlaten

  • kopie van de vrachtbrief
  • factuur van de vervoerder
  • invoerbewijs van het land van bestemming
  • correspondentie met uw buitenlandse klant
  • bewijs van de transportverzekering
  • eventueel een kopiefactuur die voor uitvoer is getekend door de Douane
  • eventueel andere documenten die op de uitvoer betrekking hebben

 

Het is duidelijk dat de Belastingdienst bij een controle naar de bovengenoemde documenten mag vragen om te controleren of de goederen daadwerkelijk geëxporteerd zijn, echter, UPS (de vervoerder) kan de "invoerbewijs van het land van bestemming" niet leveren. Dit is ook het geval bij PostNL.

Ik wil best wel aan de regels voldoen, maar als de vervoerder dat document niet heeft en/of niet kan leveren, ik kan als ondernemer weinig aan doen; daarom de vraag of er andere mensen zijn die hetzelfde probleem hebben en hoe ze dat hebben opgelost. Ik vraag me dus af of de factuur van de vervoerder samen met de ingevulde douaneformulier (of handelsfactuur in het geval van UPS) genoeg bewijs is. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur geleden, atlas1302 zei:

En dat kan dus alleen als het voltooid is, het moet in het land liggen van bestemming liggen met het vrijgegeven douane document.   Dat bewijs stelt de belasting dienst gerust, al het overige zien ze als schijnbewegingen en ontlopen van af  te dragen belasting gelden.

Dat klopt niet. Je hoeft alleen aan te tonen dat de goederen de EU verlaten hebben, wat er verder gebeurt is niet van belang.  Als ze op de boot gaan naar Verweggistan en de boot zinkt onderweg dan zijn de goederen nog steeds uitgevoerd, en dus niet ingevoerd in het derde land. Aantonen van uitvoer gebeurt volgens de wet via "boeken en bescheiden". Een invoeraangifte in een derde land kan als bewijs dienen maar er is geen harde eis om die te overleggen. 

 

Track&trace gegevens van PostNL zijn overigens prima te gebruiken als bewijs voor de uitvoer. Een invoeraangifte bij PostNL opvragen is bij voorbaat zinloos.  PostNL draagt de zending immers over aan de (nationale) postbezorger in het derde land en heeft niets te maken met de invoer aangifte.

 

aangepast door Bert.
Link naar reactie
  • 0
21 minuten geleden, Bert. zei:

Als ze op de boot gaan naar Verweggistan en de boot zinkt onderweg dan zijn de goederen nog steeds uitgevoerd

Precies, uitgevoerd maar geen bewijs van aankomen/inklaren/btw afdracht en invoerrechten. Dat pakketje kan net zo goed in Portugal van de boot zijn gevallen, dus binnen Europa en de cliënt van TS is particulier.

54 minuten geleden, Bert. zei:

Een invoeraangifte in een derde land kan als bewijs dienen maar er is geen harde eis om die te overleggen. 

Het is gewoon hard bewijs dat het pakket is ingevoerd buiten de EU, daar kan je niet omheen.

Link naar reactie
  • 0

Zie punt 1.4.6 van het Voorschrift inzake de bij de Wet op de omzetbelasting 1968 behorende tabel II https://wetten.overheid.nl/BWBR0027800/2019-01-01.

 

Daar wordt ook de invoeraangifte in genoemd, als voorbeeld van een document dat als bewijs kan dienen, maar het is zeker niet het enigste bewijsstuk. Ik heb jarenlang bij de douane achteraf bewijs van uitvoer moeten aanleveren als ECS weer eens een storing had gehad en nog nooit een invoeraangifte uit een derde land hoeven te gebruiken.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik exporteer al jaren naar zowel zakelijke als prive afnemers binnen en buiten EU. Ik heb nog nooit een invoerbewijs hoeven overleggen. Dat is maar goed ook, want zo'n bewijs heb ik niet. Hoogstens als de afnemer een factuur voor inklaring krijgt van de transporteur zou je dat kunnen overleggen. Echter, de afnemer of transporteur hoeft mij dat document niet te geven, en de eis van de belastingdienst is dan ook totaal onrealistisch. Maarr... oplossing: als jij naar Konijnië exporteert, en de factuur specificeert ook de afnemer aldaar, en vervolgens komt de betaling op die factuur ook van de Bank van Konijnië, dat zit je volgens mij okee. Dus: zending, factuuradres en oorsprong van betaling komen overeen. Maar geen idee of hier jurisprudentie over is.

succes! Maarten

Flutelab

De Fluitstudio dwarsfluiten, reparaties aanpassingen en ergonomie

http://www.fluitstudio.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik importeer al jaren (16jr.) buiten de EU en de BTW moet ik vaak voorschieten, welke ik later terug krijg als ik dat kan aantonen met een bewijs van invoer. Dat is leuk als de verkopende partij failliet gaat! dan zie je de BTW ook nooit meer terug. Sommige doen helemaal niet moeilijk en vinden het al OK als het wordt geleverd aan het expeditie kntr. met het factuur adres buiten EU.

Buitengewone service als laatstgenoemde. :face-blowing-a-kiss:

 

Ik los het op door gewoon in andere landen in te kopen, die stellen.. factuuradres = afleveradres . Simpel zat, en zo zou het ook moeten en kunnen in Nederland.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.