• 0

partner krijgt gebruikelijk loonsalaris i.p.v. aandeelhouder, kan dat?

Ik heb een vraag over de toekenning van het "gebruikelijk loon" in de BV.

Ik lees overal dat behalve degene die werkelijk de enige aandeelhouder in een BV is (en dan dus DGA is), óók de partner van deze DGA en alle andere familieleden in de rechte lijn allemaal automatisch als DGA worden beschouwd, ook al hebben zij géén aandelen in deze BV, als zij werkzaamheden gaan verrichten in die BV. Dit betekent dat als deze familieleden werkzaamheden verrichten in de BV, ook hun een "gebruikelijk loon" moet worden toegekend.

Maar hoe moet ik dit nu lezen. Betekent dit nu dat, als er werkzaamheden worden verricht in de BV, NAAST de enige aandeelhouder (die zelf bijvoorbeeld géén werkzaamheden verricht in de BV) een ander familielid die dan de werkzaamheden wél verricht OOK een "gebruikelijk loon" moet verkrijgen, of mag ook dit familielid IN DE PLAATS VAN de enige aandeelhouder het "gebruikelijk loon" verdienen, vermits dit familielid dan ook de enige is die de feitelijke werkzaamheden verricht, en waarbij dan dus de feitelijke aandeelhouder GEEN "gebruikelijk loon" verdient (omdat die ook geen werkzaamheden verricht)?

Concreet: kan ik de uitbetaling van het gebruikelijke loon doorschuiven naar mijn echtgenote, en zelf geen gebruikelijk loon genieten (mijn echtgenote heeft nul procent van de aandelen, en ik 100%)? Volgens mij benadeel ik daar de fiscus niet mee. Het maakt voor de fiscus toch niet uit wie er nu dit loon verdient?

En waarom zou ik dat nou willen doen? Dat is omdat ik mijn persoonlijke box 1 inkomen zo laag mogelijk wil houden ivm een claim in het kader van alimentatie-verplichtingen. Dat het box 1 inkomen van mijn huidige vrouw dan hoger wordt en dat voor haar fiscale nadelen heeft trekken we wel weer recht tijdens het verdelen van de inkomens bij de gezamenlijke aangifte in de IB sfeer.

 

En dan heb ik nog een vraag wat nu onder "werkzaamheden"wordt verstaan.

De economische activiteiten van de BV bestaan uit handel: in- en verkoop en het verschil minus de bedrijfskosten wordt dan de winst. 

Uiteraard vormen het daadwerkelijk aankopen en verkopen van de goederen dan de "werkzaamheden" (die dan door  mijn vrouw moeten worden verricht). Maar het tekenen van het huurcontract van het bedrijfspand, valt dat ook onder "werkzaamheden", of het aanschaffen van de benodigde ICT apparatuur, of het afsluiten van een telefooncontract? Moet ik dat dan ook door de werknemer laten doen, of mag ik dat weer zelf doen? Ik ga er vanuit dat dat niet onder "werkzaamheden" valt en dat ik dat dan allemaal zelf mag doen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je familie meer dan 5% van de aandelen heeft, dan krijgt degene die daadwerkelijk wérkt ten minste het gebruikelijk loon. Het is dus volgens mij niet omgekeerd dat iedereen die aandelen heeft ook het gebruikelijk loon krijgt...tenzij ze voor de onderneming werken.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

werkzaamheden moet je in deze definitie heel breed uitleggen: zowel bestuurlijke taken (zelfs het tekenen van de jaarrekening) als gewone dagelijkse werkzaamheden vallen daaronder. Een escape daarbij is dat voor louter beperkt bestuurlijk werk vaak onder de 5k grens voor het DGA-loon valt, op voorwaarde dat diezelfde persoon geen andere werkzaamheden verricht binnen de BV-structuur.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank Joost voor je reaktie. 

Betekent dit dan dat inderdaad mijn vrouw de dagelijkse werkzaamheden mag verrichten onder toekenning van een "gebruikelijk loon" (ondanks dat zij nul procent van de aandelen bezit) en ik vervolgens de bestuurlijke taken, waarbij ik zorg dat die werkzaamheden onder de 5k grens vallen? En dat ik mijzelf dan géén gebruikelijk loon hoef toe te kennen (ondanks dat ik 100 procent van de aandelen bezit)? Dit zou betekenen dat wat ik wil, ook echt kan.

Op dit moment moet de betreffende werkmaatschappij nog worden opgericht. De toekomstige holding BV is nu een al jaren bestaande Stamrecht BV. Daaruit ontvang ik nu ook géén "gebruikelijk loon". Ik denk dat de juridische onderbouwing hiervan is het feit dat ik voor deze Stamrecht BV wel werkzaamheden verricht, maar deze zijn alleen bestuurlijk van aard. Aldus blijf ik onder de 5k. Maar dit heb ik nooit met de fiscus afgestemd, maar het levert ook al jaren geen problemen op.

Ik hoor het grag!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb hier toch nog een follow-up vraag over. Betekent bovenstaande dat mijn vrouw dan op de payroll van de werkBV moet komen en in dit geval niét op de payroll van de holding BV? Ik heb begrepen dat het wel gebruikelijk is om jezelf als DGA op de loonlijst van de holding BV te zetten als je een holdingstuctuur hebt, maar dit is niet verplicht heb ik begrepen; dit dit geval is belastingtechnisch mijn vrouw ook een DGA (want familielid van de werkelijke aandeelhouder). Maakt dit nu nog uit? 

Waarom werk je trouwens in het algemeen in een holdingstructuur met een DGA op de payroll van de holding BV en een management fee richting de werk BV, in plaats van jezelf meteen op de payroll van de werkBV te zetten? Wat is daar het voordeel van?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.