• 0

Aankoop bedrijfspand eenmanszaak

Beste mede forumleden,

 

Ik ben met mijn eenmanszaak aan het uitbreiden en heb een overeenkomst bereikt om een bedrijfspand te kopen voor €100.000.

De overdracht van het bedrijfspand zal begin juni plaatsvinden en de koopacte wordt z.s.m. opgemaakt. 

Om mijn jaarwinst te drukken wil ik het pand op de naam van mijn vader laten zetten, zodat ik hem € 2.500 per maand aan huurpenningen kan overmaken die bij hem in box 3 vallen.

De huur kan ik dus als kosten in mijn bedrijf aanvoeren die vervolgens van de winst afgaan alsmede de verbouwingskosten en vaste lasten.

 

Kan dit zoals ik boven heb beschreven? 

 

Alvast bedankt voor jullie reactie. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als de verhuurvoorwaarden en prijs zakelijk zijn, valt het inderdaad in box 3 bij je vader (dus geen TBS in box 1). Daarbij neem ik aan dat je meerderjarig bent.

2.500 huur per maand (30k per jaar) lijkt mij voor een pand van 100k evenwel veel te veel van het goede. Dan zou het bij je vader dus wel in box 1 terecht komen (inkomen uit (ongebruikelijke) terbeschikkingstelling TBS) en valt je plan in het water.

 

Wat natuurlijk ook een vraagteken doet ontstaan, is waarom je dit zo wilt doen? Je vader wordt bevoordeeld terwijl in de toekomst jij waarschijnlijk van hem vermogen gaat erven waaraan jij via je EMZ zelf hebt bijgedragen. 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Maar, ho, wacht. Er wordt hier volgens mij een stapje overgeslagen. JIJ koopt een pand van 100.000 euro en wil het daarna "op naam van je pa zetten". Hoe wilde je dat fiscaal en administratief precies doen?

 

Betaal jij of je eenmanszaak de 100.000 euro aan de vorige eigenaar? Of koopt je vader het voor 100.000 euro? Oftewel: wiens 100.000 euro wordt er overgemaakt? Als het jouw 100.000 euro is en het pand vervolgens op naam van je vader staat, dan heb je dus daarmee al een schenking van 100.000 euro aan je vader gedaan. Ik  neem niet aan dat dat de bedoeling is. Of leen je je vader 100.000 euro en koopt hij daarmee het pand? In dat geval: is er een zakelijke leningovereenkomst? En binnen welke termijn gaat hij dat bedrag terugbetalen en met welke rente?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.