• 0

Vergrijzing en ondernemers

Last dit bericht net op de site van de Volkskrant.

 

Werkgevers en werknemers zien vergrijzing nog onvoldoende als een dringende kwestie. Dit blijkt uit een nulmeting die het ministerie van Sociale Zaken heeft laten verrichten naar de vraag hoe wordt aangekeken tegen de arbeidsdeelname van ouderen.

 

Voor werknemers hangt de vraag of zij langer door willen werken vooral af van de financiële gevolgen. Ook werkgevers laten zich bij de vraag of zij ouderen in dienst willen nemen of langer in dienst willen houden, vooral leiden door financiële overwegingen. Hun bereidheid is groter wanneer daar premieverlaging of loonkostensubsidie tegenover staat.

 

de rest van het bericht staat hier: http://www.volkskrant.nl/economie/1131429576236.html

 

 

Hoe kijken jullie als ondernemers tegen ouderen (dus niet als doelgroep voor diensten en producten maar als potentiele medewerkers?

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik personeel nodig zou hebben in de toekomst zou dat zeker iets zijn wat ik zou overwegen.

Er zijn veel oudere mensen die niet meer 'hoeven' te werken maar nog wel willen, hoe gemotiveerd kan iemand dan zijn...?

Uiteraard zal het zijn nadelen hebben om werknemers op leeftijd in dienst te nemen, maar dat geldt volgens mij voor elke leeftijd.... Alles heeft zijn voordelen en zijn nadelen!

 

onlangs een gesprek gehad met de directeur van een uitzendbureau voor senioren en veel van de mensen die bij hem staan ingeschreven willen graag aan het werk en voor deze mensen is vooral belangrijk dat ze gewaardeerd worden en plezier beleven aan hun werk, hoogte van salaris is voor de meeste niet belangrijk!

www.hulpplus.nl -groot assortiment hulpmiddelen en comfortproducten!

www.krukkenexpert.nl - kleurrijkste assortiment loopkrukken.

www.flaneerstokken.nl - grootste EN mooiste wandelstokken!

www.slaapvitaal.nl - vitaal wakker worden!

www.1miljoenboeken.nl voor alle schrijvers en boekenliefhebbe

Link naar reactie
  • 0

 

Mijn vader nu 76 kan het nog steeds niet laten om voor een bedrijf als courier te spelen. Rijdt nog steeds met heel veel plezier met de meest waanzige ladingen door het land en daarbuiten zelfs..

 

Vandaag kreeg ik een opdracht van hem om onmiddelijk een laptop te kopen en internet aansluiting te regelen. "Nu begrijp ik het nog en wil dus van het weekend weten hoe dat zit met dat internet", tetterde hij door zijn mobieltje heen. Oké Pa done.... Dell is onderweg.

 

Ik heb heel veel respect voor deze man, jammer dat ik zo weinig rij werk voor hem heb :-)

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Ouderen leveren in mijn onderneming al een belangrijke toegevoegde waarde. Achter de schermen welliswaar. Als klankbord, adviseur, lead generator, etc cetera.

 

Qua kennis en ervaring zou ik er zo een of twee in dienst willen nemen. Ook komen ze over het algemeen betrouwbaarder over dan "een snelle dertiger". Er is echter één grote "maar": een oude vos leer je zn streken niet meer af. De 55-plussers zijn groot gebracht met een bepaalde set normen en waarden. Die passen soms niet meer in deze tijd.

 

Een voorbeeld uit eigen praktijk: al onze klanten worden getutoyeerd. Ook op kantoor is de sfeer redelijk informeel; jasje dasje mag, hoeft niet. Redelijk uniek voor financiele dienstverlening en het is een onderdeel van de "huisstijl". Klanten kunnen ook zonder probleem in de avonduren of in het weekend bellen en desgevraagd zijn we in de avonden of op zondag open.

 

Ouderen hebben hier problemen mee. Het informele sfeertje spreekt zelden aan (bij het type mensen dat ik zoek).

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal, zelf ben ik een vrouw van 50 jaar en heb 30 jaar lang in de horeca gezeten met veel plezier.

doordat mijn baas zijn zaak ging verkopen zit ik nu in de ww en kom echt niet meer aan de slag!!

Ja bij het uitzendbureau als afwas hulp in de catering, nou dat heb ik even gedaan maar heb het wel gezien!!

Maar ook positief is deze ww situatie, eindelijk kan ik voor mezelf gaan beginnen iets wat ik jaren geleden al heb gewild maar door mijn toenmalige man is daar nooit iets van gekomen.

Nu ben ik samen met mijn zus bezig een bedrijfje op te zetten, lekker koffieleuten en geschenkenwinkel erbij, het staat allemaal nog in de kinderschoenen maar we zijn bezig!! ;D en mocht het allemaal niet lukken financieel.... nou dan zijn we toch weer even leuk bezig geweest met plannen maken.

Maar even voor de duidellijkheid wij grijze muizen worden niet meer aangenomen hoor dat kunnne we wel vergeten.

De meeste denken dat als je de 40 bent gepasseerd je oud en grijs bent

nou vergeet het maar deze grijze muis van 50 voeld zich een jonge dame die nog van alles en nog wat kan ondernemen.

groetjes

Link naar reactie
  • 0

Altijd weer interessant om te lezen hoe er wordt gedacht over de "grijze" medewerker, de groep waartoe ik ook behoor. Ik ben een vrouw van 55 en op mijn 45e, na lekker ouderwets mijn kinderen zelf opgevoed te hebben, weer aan de slag gegaan.

 

Tweemaal tegelijkertijd wel te verstaan.

 

Ik ben bij een grote bank begonnen en heb daar inmiddels een leidinggevende functie. Tegelijktertijd heb ik als "hobby" samen met iemand anders een kinderdagverblijf opgestart. Ook dat is me ondanks mijn grijze haren prima gelukt. Inmiddels is dat een bedrijfje met 3 vestigingen en 40 werknemers. Een gezin met 3 pubers, een leidinggevende baan en een midddelgrtoot bedrijf runnen, ik moet toegeven dat het aan de drukke kant is, temeer omdat ik tussendoor ook nog weduwe ben geworden. Ik ga weer een volgende stap nemen, namelijk een overname van de kinderdagverblijvene en daarna even uitblazen en lekker verzinnen wat ik weer zal gaan opstarten.

 

Degenen die denken dat als ik solliciteer of iets opstart dat ik alleen maar belangrijk vind dat ik gewaardeerd word en de hoogte van mijn salaris niet belangrijk vind moet ik teleurstellen.

 

Ook wil ik het vooroordeel dat "ouderen" niet flexibel zijn nuanceren. Bij de bank waar ik werk wordt 24x7 gewerkt. Ik heb alle denkbare diensten gewerkt en met mij veel andere "ouderen". Ook heb ik een flink aantal reorganisaties overleefd waarbij afscheid is genomen van jongere medewerkers die blijkbaar voor de organisatie toch minder toegevoegde waarde hadden.

 

Mijn ervaring tot nu toe is dat de grootste "starre" groep meestal vrouwen zijn(ja, helaas dames) die parttime bijverdienenen de rest van de week hebben ingedeeld met allerlei sociale hebbedingetjes die heilig zijn. Maar ook op deze groep zijn natuurlijk uitzonderingen.

 

Mijn advies is, wees niet bevooroordeeld over welke groep medewerkers dan ook.

The world is a book, and those who do no travel read only a page.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.