• 0

Concurrentiebeding in Modelovereenkomst?

Goedemiddag,

 

Momenteel heb ik een opdracht via een derde partij bij een eindklant waarbij ik mijzelf verhuur en aldaar werkzaamheden verricht. Ik heb het erg naar m'n zin,  echter ben ik niet erg tevreden met de tussenpersoon om verschillende redenen.

Nu heeft de eindklant gevraagd om mezelf direct te verhuren tenzij er natuurlijk geen concurrentiebeding is.

Onderstaande is opgenomen in de modelovereenkomst:

 

Artikel x: In ieder geval afspraken heeft gemaakt over:

- Aansprakelijkheid van ondernemer jegens de derde

- Een concurrentiebeding en/of relatiebeding dat de ondernemer niet onredelijk beperkt in het verwerven of uitvoeren van opdrachten voor andere opdrachtgevers.

- Het risico van non-betaling door de Derde.

 

Naast bovengenoemde hebben we verder geen afspraken gemaakt over concurrentiebeding.  Mijn inziens heb ik GEEN concurrentiebeding met ze en gaat dit puur over andere opdrachten , naast deze opdracht omdat ik ondernemer ben.

Zien jullie dit ook zo, is dit juridisch juist? en kan ik dus zonder risico eventueel direct onder contract bij de eindklant?

 

Graag verneem ik jullie reactie.

Alvast bedankt.

 

Mvg,

Wendy

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Maar eerst even helder hebben wat een concurrentiebeding eigenlijk is.

 

Volgens mij is dat een afspraak die je maakt met je eindklant dat je niet na afloop of tijdens dat je voor hun werkt ook bij een directe concurrent van hen aan de slag gaat. Zo'n beding moet trouwens ook redelijk specifiek worden omschreven.

 

Maar als ik je verhaal nu goed lees, dan wil je gewoon af van de 'middle man'. In feite zoiets als direct voor KPN werken, terwijl je daarvoor altijd via TempoTeam bij KPN werd gedetacheerd. Of interpreteer ik het verkeerd?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, prinsrachid zei:

Volgens mij is dat een afspraak die je maakt met je eindklant dat je niet na afloop of tijdens dat je voor hun werkt ook bij een directe concurrent van hen aan de slag gaat. Zo'n beding moet trouwens ook redelijk specifiek worden omschreven.

 

 

Misschien dat het zo van toepassing is bij werkzaamheden die je speciaal voor deze klant ontwikkeld hebt, maar in mijn werk waarbij we 'standaard' pakketten installeren gaat dit niet op. Hetzelfde pakket wordt bij meerdere bedrijven gekocht, dus zal ik na 'go live' direct doorgaan naar de volgende implementatie. Wanneer wij over een concurrentie beding spreken is het exact de situatie waar Wendy over schrijft. Wanneer ik een contractor inhuur, zal deze niet rechtstreeks deze klant mogen benaderen om dezelfde werkzaamheden te blijven doen.

 

Een tip van mijn kant, probeer altijd ervoor te zorgen dat het niet nodig is dat een jurist naar de contracten kijkt, wanneer je in onderling overleg tot een oplossing kunt komen is dat altijd veel beter. De wereld is te klein om je schepen achter je te verbranden.

Link naar reactie
  • 1

 

Ook zonder relatiebeding kunnen jij en opdrachtgever bij rechtstreekse voortzetting zonder voorafgaand overleg met en toestemming van de tussenpartij (meestal een kwestie van een afkoopsom) schadeplichtig zijn richting de tussenpartij. Dat is vooral het geval als jij dankzij deze tussenpartij terecht bent gekomen bij deze opdrachtgever: in dat geval kan rechtstreeks zaken gaan doen inbreuk maken op het bedrijfsdebiet. 

Zeker als de markt waarin je opereert een kleine wereldje is, zou ik overwegen om met tussenpartij tot overeenstemming te komen. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert,

Bedankt voor je reactie.

Ik ben inderdaad via deze tussenpartij daar terecht gekomen, alhoewel ze zelf ook veel mensen rechtstreeks aannemen.

De tussenpartij voegt verder 0,0% toegevoegde waarde wat erg jammer is.

Er staat niets over in de modelovereenkomst dus vandaar dat ik dit wilde delen.

Het laatste wat ik wil is dat de opdrachtgever, tussenpartij en ik in een juridische zaak gewikkeld zijn. De tussenpartij is vrij klein en de opdrachtgever vrij groot (overheid), ik acht de kans dus zeer klein dat men zal aantonen dat het inbreuk maakt op bedrijfsdebiet maar dan zit er natuurlijk een gevoelsaspect bij en morele verantwoordelijkheid.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.