• 0

ICL levering of Export? BTW?

Ik, een groothandel bedrijf (BTW geregistreerd in slechts NL) factureer Engeland (daar zit mijn klant / een Engelse Webshop / Platform ). Mijn klant in Engeland (de webshop) geef me opdracht dat ik goederen moet leveren naar een bedrijf in Duitsland - Btw geregistreerd). Is dit een ICL levering of Export ? Hoe zit dit met mijn administratie. BTW (of verlegd) want ik verkoop (factureer) naar Engeland maar lever binnen de EU in Duitsland?

Bij voorbaat dank.

    

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
17 minuten geleden, Bert. zei:

Een levering van NL naar DE is per definitie een ICL, er wordt immers niet geëxporteerd. Dat de afnemer buiten de EU is gevestigd verandert daar niets aan. 

Uh???

 

Één van de eisen voor een ICL is dat de afnemer een EU-btw nummer heeft. Dat is in het geval van een Engelse afnemer niet het geval. Ook niet als de goederen binnen de EU blijven. Dus geen ICL.

 

Als er gefactureerd wordt naar het Duitse bedrijf met het Duitse btw-nummer dan kun je wel een ICL doen.

 

Quote

1) U vervoert de goederen naar een ander EU-land. Dit moet u kunnen aantonen aan de hand van uw administratie. Bijvoorbeeld met bestelformulieren, orderbevestigingen, en transportpapieren.

2) Uw afnemer is ondernemer. Hij kan een btw-identificatienummer uit een ander EU-land overleggen.

 

Voldoet u niet aan beide voorwaarden? Bijvoorbeeld omdat uw afnemer een particulier is, of geen btw-identificatienummer heeft? Dan is het 0%-tarief niet van toepassing. In dat geval moet u btw berekenen en de btw aangeven en betalen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/internationaal/btw_voor_buitenlandse_ondernemers/goederen/exporteren_vanuit_nederland_naar_andere_eu_landen/exporteren_vanuit_nederland_naar_andere_eu_landen

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Rik · zei:

Één van de eisen voor een ICL is dat de afnemer een EU-btw nummer heeft. Dat is in het geval van een Engelse afnemer niet het geval. Ook niet als de goederen binnen de EU blijven. Dus geen ICL.

 

Zoals in de andere post al geschreven, de levering aan het Engelse bedrijf in DE is een ICL.  Het Engelse bedrijf moet zich voor de BTW in DE registeren. je kunt dit nooit als export behandelen want de goederen verlaten de EU niet. BTW volgt de goederen, niet de factuuradressen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 288 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.