• 0

BTW regels voor ecommerce Europa miv 1 juli

Beste mede-ondernemers,

 

Vandaag kreeg ik de nieuwe EU BTW-regels mbt ecommerce leveringen aan EU landen onder ogen :

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/e-commerce-en-diensten-in-de-eu-kijk-wat-er-verandert-voor-de-btw-x

 

https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/internationaal-ondernemen/e-commerce/btw-regels-voor-e-commerce-in-de-eu/

 

Mijn vraag is deze : hoe is dit in godsnaam in goede orde bij te houden, te admisitreren en te controleren?

 

Moet ik nu per weborder gaan bijhouden naar welk land het gaat en per land BTW aangifte doen apart en mij bij elk europees land gaan aanmelden om elk jaar of kwartaal bij elk land waar ik aan geleverd heb een btw aangifte te doen?

 

Dit is toch complete waanzin?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1
11 minuten geleden, Japmans_009 zei:

Moet ik nu per weborder gaan bijhouden naar welk land het gaat en per land BTW aangifte doen apart en mij bij elk europees land gaan aanmelden om elk jaar of kwartaal bij elk land waar ik aan geleverd heb een btw aangifte te doen?

 

Dit is toch complete waanzin?

 

Wat dacht je er van om je eigen links te lezen voordat je ons tracteert op je hysterische conclusies?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Nou, nou, onaardig doen is ook een vak blijkbaar.

 

Ik heb beide links natuurlijk gelezen en wat jij een hysterische conclusie noemt, is een voorzet om een gesprek op gang te krijgen.

 

Wanneer je niet de one stop aangifte doet in nederland ben je dus verplicht om je bij elk land waar je aan levert een btw nummer aan te vragen en aangifte te doen?

 

Hoeveel landen telt de EU inmiddels en wie heeft daar tijd voor?

Link naar reactie
  • 0

Nou het word gesteld alsof je een keuze hebt, maar dat is blijkbaar dus niet zo?

 

Bovendien moet je per betaalde weborder uit het buitenland dan in je boekhoudprogramma gaan bijhouden dat je de BTW in dat land waar het naartoe gaat moet afdragen dus.

 

Nogmaals, wie heeft daar tijd voor? Allemaal extra werk sowieso. En een hoop rompslomp om te integreren in je verschillende software pakketten.

 

Heb jij een idee waarom het bedrag van 100.000 euro naar particulieren geleverd in de EU naar 10.000 gegaan is? Wat is daar de argumentatie van geweest?

 

Link naar reactie
  • 0
48 minuten geleden, Japmans_009 zei:

Hoeveel landen telt de EU inmiddels en wie heeft daar tijd voor?

27 inclusief Nederland. "Wie heeft daar tijd voor" is niet echt een voorzet om een discussie op te starten.

 

42 minuten geleden, Japmans_009 zei:

Nou het word gesteld alsof je een keuze hebt, maar dat is blijkbaar dus niet zo?

 

Ja hoor, je hebt wel een keuze, je bent niet verplicht om aan de One-stop-shop mee te doen. Alternatief is dat je je in alle lidstaten waar je klanten zitten je bedrijf voor de BTW moet registreren en BTW aangiftes moet gaan doen. Dat is niets nieuws maar is al jaren zo.  Er zit dus wel een voordeel aan het meedoen met de One-stop-shop.

 

44 minuten geleden, Japmans_009 zei:

Heb jij een idee waarom het bedrag van 100.000 euro naar particulieren geleverd in de EU naar 10.000 gegaan is? Wat is daar de argumentatie van geweest?

Argumentatie is eerlijke competitie voor EU bedrijven, de juiste BTW afdracht in de juiste lidstaat en het tegengaan van BTW fraude,

 

47 minuten geleden, Japmans_009 zei:

Bovendien moet je per betaalde weborder uit het buitenland dan in je boekhoudprogramma gaan bijhouden dat je de BTW in dat land waar het naartoe gaat moet afdragen dus.

Je zult ook op  je website de prijzen met het juiste nationale BTW tarief moeten gaan vermelden.

 

Of je daar al of niet tijd voor hebt is geen argument.  Je kunt er ook voor kiezen om alleen binnen NL te leveren.

Link naar reactie
  • 0
47 minuten geleden, Japmans_009 zei:

Heb jij een idee waarom het bedrag van 100.000 euro naar particulieren geleverd in de EU naar 10.000 gegaan is? Wat is daar de argumentatie van geweest?

 

Omdat de lidstaten willen dat zij over alle omzet voor leveringen in hun land BTW willen heffen. De enige reden dat de 35.000 en 100.000 grenzen bestonden is omdat het EP ooit jaartje of 15 geleden heeft gesteld dat alleen de lokale BTW mag worden geheven als ondernemers niet gedwongen werden om in 28 landen aangifte te doen. Sindsdoen wordt er gewerkt aan een aangifte systeem waarbij een ondernemer alleen in eigen land bij eigen belastingdienst aangifte doet voor alle landen en dat die belastingdiensten het dan weer doorsluizen naar de juiste landen.

 

Boekhoudtechtnisch is het allemaal niet zo spannend. Veel boekhoudpakketten zijn er al jaren op voorbereid waarbij de de btw code die de heffing regelt kan koppelen aan het land van de debiteur. Deze wetgeving zou 1,5 jaar geleden al ingevoerd worden en is 2 of 3 keer uitgesteld, tijd genoeg om je gedegen voor te bereiden op de nieuwe situatie. En zelfs nu nog heb je nog 2 maanden om de boel in te richten..

Link naar reactie
  • 0

Ik ben zeer blij met deze regeling dat die er komt, echter ik doe al enkele jaren btw afdracht in België, deze regeling betekend dus dat ik dat Belgische btw nummer na 1 juli moet opzeggen als ik via deze regeling  btw ga afdragen?

Link naar reactie
  • 0
Quote

Beste deelnemer,

Op dinsdag, 20 april 2021 vond het webinar Btw e-commerce voor webshop ondernemers plaats.

U kunt het webinar terugkijken via de volgende link:
https://channel.royalcast.com/landingpage/belastingdienst/20210420_1/

De sheets van de presentatie kunt u downloaden via:  https://bdcommunicatie.pleio.nl/file/download/57979631/2021-04-20-presentatie-webinar-btw-e-commerce-ondernemers.pdf

Met vriendelijke groet,

Belastingdienst


Ik raad je sterk aan om de replay van deze webinar te volgen, dan wordt er veel duidelijk.

 

Koelvest.nl voor mensen die last hebben van de warmte. Denk hierbij aan magazijnmedewerkers, werknemers in de industrie, mensen met MS en motorrijders.

Link naar reactie
  • 0

Het is zeker aan te raden om de presentatie nogmaals te bekijken en de sheets door te nemen. Er wordt inderdaad, zoals door meerdere al aangegeven, veel duidelijk. De presentatie heb ik bijgevoegd voor het gemak. 

 

Ik kan de frustratie van TS wel enigszins begrijpen. Er komt een extra administratieve last. Aan de andere kant proberen ze het wel eenvoudiger te maken door het one-stop systeem. Dat kan bedrijven wel fors schelen in het doen van losse aangiftes.

 

Diverse boekhoudpakketten zijn er inderdaad al op ingericht. Wij zelf maken gebruik van Moneybird en zij helaas nog niet. Via een omweg is het overigens wel inzichtelijk in hun systeem hoe de BTW zich verhoudt per land door het aanmaken van nieuwe BTW codes per land. 

 

Voor webshops zijn er al diverse mogelijkheden. Zowel Magento als Woocommerce hebben al diverse plugins.

2021-04-20 Presentatie Webinar btw e-commerce Ondernemers.pdf

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.