• 0

BTW afdragen buiten EU als freelancer via Fiverr/Upwork

(aangepast)

Hi!

 

Ik ben al heel de dag het internet af aan het speuren, maar ik word er toch niet helemaal wijzer van. Uiteraard ga ik contact opnemen met de Belastingdienst hierover, maar ik ben alvast even heel benieuwd naar jullie antwoorden. Momenteel bied ik vertaaldiensten aan op freelance basis. In eerste instantie om te kijken of dit lukt/iets oplevert, en nu dat zo blijkt te zijn wil ik me inschrijven bij de KVK en deelnemen aan de KOR. 

Ik wil diensten gaan leveren via platforms zoals Fiverr en Upwork. Op internet zie ik veel discussie over hoe je aangifte moet doen over je inkomsten/btw m.b.t. zulke 'marktplaatsen'. Bijvoorbeeld, de één zegt dat je Fiverr als klant moet zien, de ander zegt dat het om de individuele klanten gaat waar je de opdracht voor doet. Dit is een mix van ondernemers en particulieren. Met welke je te maken hebt is niet altijd duidelijk. Via Fiverr heb ik geen gegevens van de klant. Klanten krijgen een factuur van Fiverr, niet van mij. Hier wordt als het goed is de btw/vat/gst op gerekend. Fiverr zegt zelf dit: "Fiverr does not issue invoices for sellers, nor sellers have the buyer's billing information to issue invoices for the purchases made from their Gig.  However, you as a Fiverr Seller can issue invoices to Fiverr to report your earned revenues to the tax authorities." Dit klinkt alsof ik in principe Fiverr als mijn opdrachtgever zou moeten zien, en facturen uit zou moeten schrijven naar Fiverr, in Israël, en niet naar de uiteindelijke ontvanger van de vertaling. Hoe draag je btw af als het gaat om een land buiten de EU, zoals Israël? Fiverr doet dit niet zelf, dus is het aan mij om dat te doen. Ik kon hier vooral berichten over vinden geschreven door inwoners van de UK, bij hen blijkt dit 'out of scope' te zijn om dat Fiverr een Israëlisch bedrijf is, waardoor zij geen btw, of VAT, rekenen en afdragen. 

 

Een ander scenario is, dat je ondanks dat Fiverr tussen de freelancer en de klant in zit, je als freelancer btw plichtig bent in het land waar de klant woont. Binnen de EU blijkt dit geen probleem te zijn met de KOR zolang je buitenlandse omzet onder de 10.000 euro blijft, en samen met je Nederlandse omzet onder de 20.000 euro jaarlijks. Je berekent dan dus geen btw en geeft geen btw aan. Maar ook hier de vraag, hoe zit dat met het leveren van vertalingen aan klanten buiten de EU, bijvoorbeeld in de VS?

 

Mijn vraag is eigenlijk.. Denken jullie dat ik al mijn facturen uit moet schrijven naar Fiverr, in Israël, en hoe werkt dat met de btw? Of moet dit echt per land waar de vertaling aan geleverd wordt gedaan worden? 

 

Ik ben heel benieuwd!

 

aangepast door sannedv
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0
13 uur geleden, sannedv zei:

Klanten krijgen een factuur van Fiverr, niet van mij. Hier wordt als het goed is de btw/vat/gst op gerekend. Fiverr zegt zelf dit: "Fiverr does not issue invoices for sellers, nor sellers have the buyer's billing information to issue invoices for the purchases made from their Gig.  However, you as a Fiverr Seller can issue invoices to Fiverr to report your earned revenues to the tax authorities."

 

Veel platforms factureren aan de eindklant, omdat dat nu eenmaal het gemakkelijkst is. In het geval van Fiverr lijkt het er echter inderdaad op, dat Fiverr zich als de klant gedraagt.

 

Wat de btw betreft, de belastingdienst heeft online tools waarmee je bepaalt of je wel of niet btw in rekening moet brengen. Het begint hier.

 

Als je in de EU geen btw hoeft af te dragen, kan het zijn dat de in het buitenland wel moet.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.