• 0

Wat is belastbare prestatie btw?

Beste leden,

 

Kan iemand mij vertellen of dit goed, fout en of strafbaar is?

 

Onze onderneming BV heeft inkomsten ontvangen vanuit producten die wij hebben verkocht voor Bedrijf X.

 

 

Wij van onderneming BV hebben daarvoor een factuur verzonden aan Bedrijf X met het bedrag waar wij een factuur voor mochten sturen, deze factuur is ook door Bedrijf X aan ons betaald.

 

Nu zegt de fiscus dat Bedrijf X wellicht geen recht heeft op aftrek van voorbelasting omdat het door ons verzonden factuur niet zichtbaar is wat de belastbare prestatie is?

 

Op de factuur staat:

verkopen maand X en bedrag ex btw.

 

Nu zegt de fiscus toon maar aan wat dit was en welke prestatie er is geleverd?

 

Hebben wij dan iets verkeerds gedaan?

Onze facturen zijn altijd netjes voldaan en nu heeft bedrijf X een probleem met de fiscus hierdoor door onze facturen?

 

Hoop dat iemand ons kan adviseren / uitleggen?

 

dank alvast

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zie het probleem niet zo, waarom kunnen jullie niet gewoon aantonen welke producten jullie voor X verkocht hebben?

 

De reden is overigens carousselfraude, waarbij partij A voorbelasting terugvraagt van de fiscus op een zogenaamde gekochte zending van partij B, terwijl die zending door partij B feitelijk nooit geleverd is en/of partij B de BTW op hun levering aan A niet afgedragen heeft aan de fiscus

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hi Joost,

 

Dank voor jouw reactie.

Even voor de duidelijkheid, er is geen sprake  van een zogenaamd gekochte zending van partij B. 
 

Er is vanuit ons gefactureerd en deze dienst die wij hebben geleverd van de verkoop van producten daar voor zijn wij betaald.

 

Beiden firma’s hebben btw afgedragen.

Nu moeten wij van ficus alle producten specificeren, op zich totaal geen probleem maar hebben wij hier nou iets verkeerds gedaan met onze facturen?

 

Zoals de fiscus nu beweert is dat onze opdrachtgever geen recht heeft op de door zijn betaalde facturen aan mij hij geen recht heeft op aftrek voorbelasting maar de nota is allang vorig jaar netjes betaald.

 

Wij hebben ook tevens onze aangiftes ingediend en opdrachtgever ook.

 

Het gaat er mij nu om of wij iets verkeerds hebben gedaan en klopt dit wat fiscus zegt. De dienst is geleverd, wij zijn betaald, btw etc allemaal ingediend zoals het hoort.

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Atlas,

 

Helder en duidelijk!

Dit punt is voor ons simpel aan te tonen ook met terugwerkende kracht, wij hebben alle specificaties inzichtelijk met rapportages, namen verkopers en de klanten die de producten hebben afgenomen.

 

In onze branche (onze concurrenten +500) daarvan is ons altijd verteld hoe te factureren echter heeft de fiscus nu een mening hierover. Als zij vinden dat mijn opdrachtgever geen recht heeft op aftrek voorbelasting betekend dit dat er dus wel meer dan 500 soortgelijke bedrijven dit al 10 jaar volgens de inspecteur verkeerd doen. Maar goed ik zal dit dan aanleveren, lijkt me gewoon simpel nu dus niks strafbaars ook.

 

dank! 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Daarnaast is het toch niet aan de fiscus hoe een bedrijf bepaalde processen heeft ingeregeld en de daaronder liggende overeenkomsten, mondelinge afspraken en onderliggende systemen? Als een bedrijf conform de wettelijke regels vanuit de AVG bepaalde klantgegevens moet verwijderen dan kan de fiscus voor ons niet oordelen en besluiten dat er verkeerd en opzettelijk is gehandeld? 
 

De fiscus heeft namelijk bij een opdrachtgever beslag laten leggen omdat de inspecteur van mening is dat er nu (zonder specificatie) niet duidelijk is wat de belastbare prestatie is geweest. 
 

Door de fiscus nu en al door een verlies van een opdrachtgever in 2020 door Corona komen wij nu in mega zwaar weer en kan ik niet mijn personeel betalen door de handelwijze fiscus.

 

Alle specificaties zijn inmiddels aangeleverd en toch blijven ze zeggen dat het voor de fiscus niet duidelijk is? 
 

Ik heb gezien dat het in easy simpel verwoording met bewijslaten is aangeleverd en toe gelicht en nog is het niet duidelijk voor de fiscus? Hoe dan wij verkopen producten en krijgen daarvoor betaald op basis van een door ons verzonden factuur.

 

 

 

 

 

aangepast door Davidos
Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, Davidos zei:

Als een bedrijf conform de wettelijke regels vanuit de AVG bepaalde klantgegevens moet verwijderen dan kan de fiscus voor ons niet oordelen en besluiten dat er verkeerd en opzettelijk is gehandeld? 

De AVG kent allerlei uitzonderingen voor wettelijke verplichtingen, waaronder de fiscale bewaarplicht. De AVG verplicht je niet om facturen te vernietigen of onleesbaar te maken.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Om wat voor producten gaat het?

Meer informatie hierover zou inderdaad geen kwaad kunnen. Ook over de "branche":

 

10 uur geleden, Davidos zei:

meer dan 500 soortgelijke bedrijven dit al 10 jaar volgens de inspecteur verkeerd doen.

Wat voor soort bedrijven zijn dit dan?

 

12 uur geleden, Davidos zei:

Op de factuur staat:

verkopen maand X en bedrag ex btw.

Dat lijkt inderdaad nergens op als je dit naast artikel 35a Wet op de Omzetbelasting legt: 

Op de factuur zijn de volgende vermeldingen verplicht: F. de hoeveelheid en de aard van de geleverde goederen of de omvang en de aard van de verrichte diensten.

 

9 uur geleden, Davidos zei:

Daarnaast is het toch niet aan de fiscus hoe een bedrijf bepaalde processen heeft ingeregeld en de daaronder liggende overeenkomsten, mondelinge afspraken en onderliggende systemen?

 

Over het "hoe" valt nog te discussiëren maar welke gegevens je voor de BD moet administreren en bewaren is wettelijk bepaald, onder andere in artikel,34 WOB. Daarnaast moet de administratie zo zijn ingericht dat de fiscus binnen een redelijke termijn de gevraagde informatie kan krijgen.  De fiscus kan dus tot op zekere hoogte wel eisen stellen aan "bepaalde processen". 

9 uur geleden, Davidos zei:

Door de fiscus nu en al door een verlies van een opdrachtgever in 2020 door Corona komen wij nu in mega zwaar weer en kan ik niet mijn personeel betalen door de handelwijze fiscus.

Er is dus blijkbaar nog meer aan de hand dan dat de belastingdienst jouw opdrachtgever aftrek van voorbelasting weigert? In beginsel is dat toch niet jouw probleem?, je schrift immers dat de factuur betaald is. 

 

Ik denk dat je beter een jurist in de arm kunt nemen dan op dit forum op basis van onduidelijke informatie antwoorden proberen te krijgen. 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.