• 0

Hoe bereken ik de resterende waarde van een energiecontract?

Hallo allemaal,

 

ik heb een energiecontract opgezegd, terwijl die nog een tijdje zou lopen. Nu heb ik een eindafrekening gekregen met een erg hoog bedrag voor 'administratieve kosten'. Bij navraag bleek dit de opzegvergoeding te zijn. Naar mijn mening echter veel te hoog.

 

Dit speelde in december 2020. Ik heb direct contact opgenomen en gevraagd hoe dit bedrag zo hoog kon zijn én hoe ik bezwaar kon maken. Na veel belletjes, mailtjes en ruim twee maanden kreeg ik een nieuwe factuur met een bedrag ruim 60% lager, maar volgens mijn berekening nog steeds te hoog. Opnieuw gebeld en gemaild met de vraag om de berekening én een bezwaarprocedure. Beiden heb ik, na nog meer mails en belletjes en inmiddels wéér ruim twee maanden nog steeds niet gehad.

 

Wat ik zelf heb uitgezocht en gevonden is het volgende. De berekening van de opzegvergoeding is als volgt:

1- 100 euro per niet uitgediend jaar óf

2- Het verschil van de marktwaarde van het contract op moment van beeindiging en de resterende waarde van het contract plus 50 euro administratie kosten óf

3- 15% van de resterende waarde van het contract

 

Van de bovenstaande berekening wordt altijd de hoogst uitvallende berekend.

 

Allemaal duidelijk, behalve de 'resterende waarde' en de 'marktwaarde'. Ik vind nergens de berekening hiervan. Weet iemand toevallig hoe ik deze kan berekenen?

 

Automatisering: Implementatie en beheer van uw bedrijfssoftware

Consultancy: Advies en onderzoek naar uw applicatielandschap

Hosting: Full-service websitebeheer

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 23-4-2021 om 12:56, IJsbrand Schipperus zei:

2- Het verschil van de marktwaarde van het contract op moment van beeindiging en de resterende waarde van het contract plus 50 euro administratie kosten óf

 

Ik heb bij ACM gekeken en de omschrijving is net anders omschreven


 

Quote

 

De  ACM oordeelt dat er sprake is van een redelijke opzegvergoeding voor kleinzakelijke afnemers indien deze voldoet aan één van drie onderstaande criteria:

1. de opzegvergoeding bedraagt maximaal 15% van de resterende (verwachte) waarde van de overeenkomst;

2. de opzegvergoeding bedraagt het verschil tussen de waarde van de overeenkomst op basis van de marktprijs op het moment van beëindigen en de resterende waarde van de overeenkomst, plus een administratieve vergoeding van maximaal 50 Euro; of,

3. de opzegvergoeding bedraagt maximaal 100 Euro per niet uitgediend jaar.

 

 

De marktwaarde zoals jij het noemt bestaat dus uit de prijs van energie per KhW en jou gecontracteerde prijs x het verwacht resterend gebruik.

 

Dus als jou contract is afgesloten voor 5ct per KhW en de huidige marktprijs is 7ct en het verwacht verbruik is 10.000 KhW dan is de vergoeding 10.000 x 2 ct op basis van regel 2.

Als die vergoeding hoger is dan 15% dan mag dat worden doorberekend op een zakelijk contract.

kortom energie bedrijven zullen methode 2 alleen gebruiken indien de prijzen flink gestegen zijn anders komt de berekening lager uit dan de standaard 15%.

Link naar reactie
  • 0

Voor iedereen die dit volgt of tegenkomt en met interesse leest. Inmiddels heb ik een opzegvergoeding voorgesteld gekregen waar ik het mee eens ben. Dit betreft een bedrag van minder dan 10% van het originele bedrag.

 

Moraal van het verhaal, met zes maanden lang wekelijks contact kun je uiteindelijk een hoop geld besparen.

 

Voor iedereen die hier gepost heeft, bedankt voor jullie inbreng, dat heeft zeker geholpen!

Automatisering: Implementatie en beheer van uw bedrijfssoftware

Consultancy: Advies en onderzoek naar uw applicatielandschap

Hosting: Full-service websitebeheer

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat het om een zakelijk contract gaat. Voor consumenten hebben ze hier tegenwoordig een maximum aan gesteld.

https://www.gaslicht.com/overstappen/hoogte-opzegvergoeding

 

Toch raar dat ze je telefonisch niet kunnen vertellen dat marktwaarde en restwaarde betekent.

 

Hier staat het ook maar niet wat marktprijs en resterende waarde is.

https://www.gaslicht.com/zakelijk/opzegvergoeding

 

Link naar reactie
  • 0
Op 23-4-2021 om 12:56, IJsbrand Schipperus zei:

2- Het verschil van de marktwaarde van het contract op moment van beeindiging en de resterende waarde van het contract plus 50 euro administratie kosten óf

 

Ik heb bij ACM gekeken en de omschrijving is net anders omschreven


 

Quote

 

De  ACM oordeelt dat er sprake is van een redelijke opzegvergoeding voor kleinzakelijke afnemers indien deze voldoet aan één van drie onderstaande criteria:

1. de opzegvergoeding bedraagt maximaal 15% van de resterende (verwachte) waarde van de overeenkomst;

2. de opzegvergoeding bedraagt het verschil tussen de waarde van de overeenkomst op basis van de marktprijs op het moment van beëindigen en de resterende waarde van de overeenkomst, plus een administratieve vergoeding van maximaal 50 Euro; of,

3. de opzegvergoeding bedraagt maximaal 100 Euro per niet uitgediend jaar.

 

 

De martkwaarde zoals jij het noemt bestaat dus uit de prijs van energie per KhW en jou gecontracteerde prijs x het verwacht resterend gebruik.

 

Dus als jou contract is afgesloten voor 5ct per KhW en de huidige marktprijs is 7ct en het verwacht verbruik is 10.000 KhW dan is de vergoeding 10.000 x 2 ct op basis van regel 2.

Als die vergoeding hoger is dan 15% dan mag dat worden doorberekend op een zakelijk contract.

Link naar reactie
  • 0

Op die site van de acm staat ook

 

Quote

Bij het aangaan van uw contract moet uw leverancier aangeven welke van de 3 methoden hij gebruikt. Doet uw leverancier dit niet? Dan mag hij geen opzegvergoeding vragen.

Is het dan wel toegestaan dat ze alledrie de methodes in het contract zetten en dan zeggen dat ze de duurste mogen pakken?

 

https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/energie/afnemers-van-energie/energiecontracten/opzegvergoeding

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Rik en Roel,

 

ik heb in ieder geval een nog beter beeld van de verschillende berekeningen en dit bevestigd mijn eerdere conclusie dat er een te hoge opzegvergoeding wordt gevraagd. Kijken hoe lang het deze keer duurt voordat er reactie vanuit de leverancier komt...

 

Ter volledigheid, concreet wordt het in de contractuele voorwaarden als volgt benoemd:
 

Quote

 

De opzegvergoeding bedoeld in de vorige volzin bedraagt:

(A) 100 Euro per niet uitgediend jaar van de overeengekomen looptijd van het contract; of

(B) Het verschil van de waarde van het contract op basis van de marktprijs op het moment van beëindigen en de resterende waarde van de overeenkomst, plus een administratieve vergoeding van maximaal 50 Euro; of

(C) 15% van de resterende waarde van het contract.

 

De opzegvergoeding zoals benoemd in (A) wordt in rekening gebracht tenzij de opzegvergoeding zoals genoemd in (B) of (C) meer bedraagt. De opzegvergoeding zoals genoemd in (B) wordt in rekening gebracht tenzij de opzegvergoeding zoals genoemd in (C) meer bedraagt. De opzegvergoeding zoals genoemd in (C) wordt in rekening gebracht als deze het meeste bedraagt van de eerder genoemde opzegvergoedingen.

 

 

Ik vermoed dat dit dus wel sluitend is en het komt er uiteindelijk op neer dat de duurste van de drie doorberekend wordt.

Automatisering: Implementatie en beheer van uw bedrijfssoftware

Consultancy: Advies en onderzoek naar uw applicatielandschap

Hosting: Full-service websitebeheer

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.