• 0

Domeinnaam lijkt veel op mijn domeinnaam

Gisteren was ik aan het zoeken op google. En ik kwam twee domeinnamen tegen (van hetzelfde bedrijf) die heel veel op mijn domeinnaam lijken:

bijv. www.(naam)-logo-letters.nl en www.(naam)-logo-xl.nl - beide geregistreerd in 2020 en 2021 (info via ISDN)

mijn domeinnaam www.(naamlogo).nl. Dus zonder '-' tussen naam en logo. Mijn domeinnaam geregistreerd in 2009

Bovendien is het mijn handelsnaam, geregistreerd bij Benelux Merkenregister in 2017.

Zij leveren dezelfde producten en diensten als ik.

Kan ik juridisch hier wat tegen doen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
9 minuten geleden, PSL-HJ zei:

Bovendien is het mijn handelsnaam, geregistreerd bij Benelux Merkenregister in 2017.

 

Heb je het zelf geregistreerd? Weet je of het als woordmerk of als beeldmerk geregistreerd is, of als combinatie?

 

Hoe dan ook: een merk is iets anders dan een handelsnaam. Een merk is oha sterker.

 

De tegenpartij heeft ammunitie als het in de branche gangbare beschijvende begrippen zijn, of als hij deze naam al gebruikte voordat jij 'm registreerde. Maar als dat niet het geval is, kun je 'm aanspreken op inbreuk. Komt daar een zaak van en win je die, dan is de tegenpartij aansprakelijk voor al jouw kosten.

 

Je kan dus nu al een brief sturen met het voorstel om deze inbreuk door de vingers te zien, als hij de domeinnamen overdraagt. En waarschuwen dat je een zaak begint met een volledige kostenclaim erbij als dat niet gebeurt. Mar dan moet je wel zeker van je zaak zijn.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
29 minuten geleden, PSL-HJ zei:

mijn domeinnaam www.(naamlogo).nl. Dus zonder '-' tussen naam en logo.

En zonder "letters" erachter of "xl" erachter.  Dat maakt het onderscheid al groter.

Bovendien is de naam in dit geval niet een eigen naam, maar een materiaal (valt uit je forumnaam op te maken )

 

Resumé (even ander materiaal als voorbeeld): 

  • Jouw naam: houtenlogo.nl.
  • De concurrent: houten-logo-letters.nl 

 

Ik vraag me af of jouw naam (materiaal+logo) sowieso niet te generiek(of zoals Twa stelt: Gangbaar beschrijvend)  is om enige bescherming te genieten 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt mij ook een heel lastig te beschermen naam omdat het uitsluitend uit beschrijvende begrippen bestaat.

 

Uiteraard heb je nu wel een domein dat goed zal scoren in zoekmachines, wat zeker gunstig is, maar niet erg onderscheidend. 

 

Overigens is het natuurlijk prima mogelijk om productnaam.nl te registreren als domein, maar je bedrijf een andere naam te geven dan de domeinnaam. In dat geval zou de andere naam wel te beschermen zijn (mits die wel aan de voorwaarden voldoet). In zo'n geval kun je je onderscheiden als de 'originele bedenker' waardoor concurrenten het minder gemakkelijk hebben als ze willen meeliften op het succes van je product. 

Link naar reactie
  • 0
Gast Wigbolt
(aangepast)
Quote

Bovendien is het mijn handelsnaam, geregistreerd bij Benelux Merkenregister in 2017.

en

Quote

brief uitgegaan naar de tegenpartij vanuit het bureau dat mijn woord- en merknaam had geregistreerd bij het Biop.

 

Houd ook rekening met de mogelijke gevolgen.

 

Tegenpartij in welke zaak of voor welke claim? Je schrijft in het bovenstaande namelijk niks over verwarring onder (potentiële) klanten!

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 273 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.