Jump to content
MarkM007
Verberg

Private Lease vs Operational Lease

vraag

Hallo,

 

Na lang gespeurd te hebben op zoek naar voorbeeldberekeningen en niets gevonden te hebben dan toch maar hier mijn vraag:

 

Welke leasevorm is voor mij onderaan de streep het meest interessant?

 

Info:

Eenmanszaak

Hoogste belastingschijf

Ik draag veel meer BTW af dan dat ik ontvang

 

Auto:

Mini Clubman, cataloguswaarde € 38.616,44

Prive km's per jaar 10.000

Zakelijke km's per jaar 2.000

 

Private lease aanbod:

48 maanden voor 12.000 km per jaar = € 450,-

Allin alleen nog brandstof

 

Operational Lease aanbod:

48 maanden voor 12.000 km per jaar = € 525,- excl BTW

Allin alleen nog brandstof

 

Kan iemand mij globaal vertellen wat de operational lease onderaan de streep gaat kosten?

 

Hartelijk dank alvast!!

 

Edited by MarkM007
Link to post
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Scheelt 75 per maand en ja, ook een private lease contract kun je gewoon in je boekhouding opnemen van je bedrijf. Het lease bedrijf bepaalt met de naamgeving van hun product niet voor jou of je het al dan niet zakelijk mag aanmerken


JoostRietveld.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
14 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Scheelt 75 per maand en ja, ook een private lease contract kun je gewoon in je boekhouding opnemen van je bedrijf. Het lease bedrijf bepaalt met de naamgeving van hun product niet voor jou of je het al dan niet zakelijk mag aanmerken

 

75 per maand netto in het voordeel van ? 

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Posted 6842 - 1,194

je mist het punt dat Joost probeert te maken: er is geen verschil tussen de twee vormen anders 525 - 450 = 75 dus private lease is goedkoper per maand op basis van de leasetermijnen en beide "All in"

 

los van de gekozen leasevorm staat het je volledig vrij om fiscaal te kiezen voor een zakelijke auto wat een bijtelling tot gevolg heeft of de auto prive te houden fiscaal en dan 19 cent per km te mogen declareren bij je eenmanszaak. Het is dus niet zo dat als je zakelijk wil rijden dat je dan een operational lease contract moet sluiten.

En om kort in te gaan op de keuze zakelijk of privé:

Omdat jij 80% privé rijd is er een risico dat de belastingdienst bij controle stelt dat de forfaitaire bijtelling van 22% te laag is want je die geldt alleen binnen redelijke grenzen. Dat is zeker een factor om mee te nemen in jou keuze om voor zakelijk of privé etikettering te gaan.

 

Wat ook een "dingetje" kan zijn is of binnen een private lease de verzekering ook (meer) zakelijk gebruik toestaat dan alleen woon-werk verkeer. Dat zou betekenen dat als jij schade rijdt op moment dat het een zakelijke rit is de schade niet gedekt is.

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Zojuist, Roel J zei:

je mist het punt dat Joost probeert te maken: er is geen verschil tussen de twee vormen anders 525 - 450 = 75 dus private lease is goedkoper per maand op basis van de leasetermijnen en beide "All in"

 

los van de gekozen leasevorm staat het je volledig vrij om fiscaal te kiezen voor een zakelijke auto wat een bijtelling tot gevolg heeft of de auto prive te houden fiscaal en dan 19 cent per km te mogen declareren bij je eenmanszaak. Het is dus niet zo dat als je zakelijk wil rijden dat je dan een operational lease contract moet sluiten.

En om kort in te gaan op de keuze zakelijk of privé:

Omdat jij 80% privé rijd is er een risico dat de belastingdienst bij controle stelt dat de forfaitaire bijtelling van 22% te laag is want je die geldt alleen binnen redelijke grenzen. Dat is zeker een factor om mee te nemen in jou keuze om voor zakelijk of privé etikettering te gaan.

 

Wat ook een "dingetje" kan zijn is of binnen een private lease de verzekering ook (meer) zakelijk gebruik toestaat dan alleen woon-werk verkeer. Dat zou betekenen dat als jij schade rijdt op moment dat het een zakelijke rit is de schade niet gedekt is.

 

 

 

Okay..dan snap ik er nu helemaal niets meer van... dus operational lease voor eenmanszaak/zzp is dus onzin? Want dat is altijd duurder dan private lease...

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Dat zal per auto verschillen tussen de vele aanbieders. Check ook wel wat onder all in verstaan wordt. Bijvoorbeeld pechhulp in de woonplaats wil nog wel eens uitgesloten zijn, zonder dat je daar expliciet voor gewaarschuwd wordt. Vervangend vervoer en hoogte van eigen risico bij schade moeten ook je aandacht hebben en tot slot de meer- en minderprijs per kilometer als je boven of onder de afgesproken kilometrage zit aan het einde van het contract


JoostRietveld.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Posted 6842 - 1,194

Nee onzin is het niet er zitten wel degelijk verschillen tussen.

 

Private lease is gewoon een andere marktbenadering, maar ook met andere (gestandaardiseerde) voorwaarden, zoals beperkingen in zakelijk gebruik of een veel hogere km prijs voor teveel gereden km. Ik heb private lease contracten gezien waar je 50 ct per km moet betalen als je meer gaat rijden dan overeengekomen, vooral bij lage km.

Zakelijke lease is net als dat een zakelijke bankrekening, zakelijk telefoonabonnement ook vaak duurder zijn dan de privé varianten.

Een deel ligt in andere gebruiksvoorwaarden en ander deel in andere marktbenadering en berekeningen. Bij zakelijke contracten is vaak meer maatwerk mogelijk om een contract passend te maken bij jou omstandigheden. Terwijl private lease eenheidsworst is. je mag de kleur van je auto kiezen, het aantal km per jaar en totaal km per jaar en daar rolt een prijs uit. Daar kun je ja of nee tegen zeggen.

 

Wat je moet doen is goed naar de voorwaarden kijken van beide contracten, wat mag je met private lease niet wat je wel nodig hebt. Je moet in geen geval op de prijs beslissen want dat kan een dure keuze worden als er iets gebeurd.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Eigenlijk zou ik dus moeten gaan vergelijken met Financial Lease? 

Dat zou wel degelijk voordeliger moeten kunnen zijn in mijn geval, de cashflow voor bv. 25% aanbetaling is er nl.

Voor de MINI Clubman is de rente 1,99% nu

 

Is daar ergens een mooi vergelijkings voorbeeld voor te vinden?

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
1 uur terug, MarkM007 zei:

1. Hoogste belastingschijf

2. Ik draag veel meer BTW af dan dat ik ontvang

Dat heeft niets met elkaar te maken.

 

1 uur terug, MarkM007 zei:

Eenmanszaak

Hoogste belastingschijf

Als het goed is, geld genoeg dus.

Waarom dan leasen?

... tenzij je met dat geld meer kan verdienen dan de lease-rente.

 

1 uur geleden, MarkM007 zei:

Mini Clubman, cataloguswaarde € 38.616,44

Prive km's per jaar 10.000

Zakelijke km's per jaar 2.000

12.000 kilometers mer jaar.

Dat worden dan dure kilometers.


Ben wel benieuwd naar de motivatie.


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Zojuist, Cosara zei:


Ben wel benieuwd naar de motivatie.

 

Lease voorkeur door: gemak en zekerheid

Gebeurt teveel in de autowereld waardoor ik geen zin heb in bv. de onzekerheid  de restwaarde.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
1 minuut geleden, MarkM007 zei:
4 minuten geleden, Cosara zei:

Ben wel benieuwd naar de motivatie.

Lease voorkeur door: gemak en zekerheid

Gebeurt teveel in de autowereld waardoor ik geen zin heb in bv. de onzekerheid  de restwaarde.

Discutabel, maar mocht er al enige onzekerheid bestaan, dan komt die bij operational lease tot uiting in de leaseprijs.

Bij financial lease komt de onzekerheid en de restwaarde op uw bordje te liggen.

in uw geval wordt de keuze eenvoudig ... kies voor operational lease.


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
1 uur terug, MarkM007 zei:
1 uur geleden, Cosara zei:

Discutabel

Pardon?

Onzekerheid is discutabel ... zit meestal tussen de oren.

 

1 uur terug, MarkM007 zei:

Als financial lease een stuk voordeliger voor mij zou zijn dan neemt dat een stuk restwaarde onzekerheid weg uiteraard!

Waarom uiteraard?

Wat heeft financial lease met restwaarde onzekerheid te maken?

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
1 uur terug, Cosara zei:

Wat heeft financial lease met restwaarde onzekerheid te maken?

 

3 uur geleden, Cosara zei:

Bij financial lease komt de onzekerheid en de restwaarde op uw bordje te liggen.

Ik denk dat Mark bedoelt dat de (verwachte) lagere kosten bij financial opzij gezet kunnen worden ter dekking van een onverwachte lage opbrengst bij verkoop


JoostRietveld.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
1 uur terug, Joost Rietveld zei:

 

Ik denk dat Mark bedoelt dat de (verwachte) lagere kosten bij financial opzij gezet kunnen worden ter dekking van een onverwachte lage opbrengst bij verkoop

Yep, precies dat!

 

Weet iemand een mooie vergelijkingstool of rekenvoorbeeld tussen Financial en Operational?

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
1 uur terug, MarkM007 zei:
2 uur geleden, Joost Rietveld zei:

 

Ik denk dat Mark bedoelt dat de (verwachte) lagere kosten bij financial opzij gezet kunnen worden ter dekking van een onverwachte lage opbrengst bij verkoop

Yep, precies dat!

Geen auto met dieselmotor kopen en goed blijven poetsen.

Bijkomende vraag is of je dan wel een Mini Clubman moet kopen.

 

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
4 uur geleden, MarkM007 zei:

Yep, precies dat!

 

Weet iemand een mooie vergelijkingstool of rekenvoorbeeld tussen Financial en Operational?

Ik denk vooral een kwestie van offertes opvragen


JoostRietveld.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
1 uur geleden, atlas1302 zei:

Precies dat, gewoon een dingetje op batterijen en kachelen met die handel. 1000 km p.m is toch helemaal niks. :winking-face:

Ook dat ...

Hoe je het ook bekijkt ... Het is gewoon geld weggooien.

 

Daar staat tegenover dat het geld toch al door het belastingputje wegvloeit, dus koop van dat geld dan maar een auto.

Waarom dan nog druk maken om een paar pecunia?

Ik gun de man z’n pleziertje.


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
9 uur geleden, MarkM007 zei:

Lease voorkeur door: gemak en zekerheid

Gebeurt teveel in de autowereld waardoor ik geen zin heb in bv. de onzekerheid  de restwaarde.

 

Na 4 jaar operational lease heb je in ieder geval de zekerheid dat je 0 waarde in je handen hebt.

 

En ja, wat is gemak? Ik koop iedere 4 jaar nieuw (zakelijk) ruil in en betaal de btw direct omdat die als voorheffing kan verrekenen, blijft gemiddeld minder dan de helft over wat de garage dan in 48 maanden financiert tegen zeer lage rente. Maandelijkse lasten zijn lager dan de afschrijving dus........

 

Uitgaven: benzine, verzekering en wegenbelasting loopt allemaal automatisch en heb ik geen omkijken naar. Onderhoud: 3 beurten, (de 4de is voor de garage) en 1x voorbanden. Nauwelijks kosten.

 

Rij normaal 24000 km jaar, bij operational lease zijn dat dure kilometers. Rij met bijtelling in een auto met lagere catalogusprijs.

 

Autorijden kost gewoon geld maar geeft ook gemak. En op deze manier heb ik de zekerheid dat ik er geen omkijken naar hebt en dat ik na 4 jaar nog een behoorlijk stuk waarde in mijn bedrijf heb.

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Toch nog een vraag :-)

 

Mag je bij Financial lease EN Operational lease alle kosten van je winst aftrekken? Of naar rato van het aantal Prive KM's t.o.v Zakelijke KM's?

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
4 uur geleden, MarkM007 zei:

Toch nog een vraag :-)

 

Mag je bij Financial lease EN Operational lease alle kosten van je winst aftrekken? Of naar rato van het aantal Prive KM's t.o.v Zakelijke KM's?

 

Huur een boekhouder in of lees in ieder geval het Handboek Ondernemen want je toont geen enkel initiatief om ook maar te laten zien dat je een beetje begrijpt wat je vraagt. Je wekt sterk de indruk het forum als een vraagbaak te gebruiken. 

 

Om te beginnen: als je de kosten ten laste van de winst brengt, wordt het privégebruik geregeld via de bijtelling. Daarnaast is er ook nog een dingetje met BTW, dat je een forfaitair percentage aan BTW af moet dragen.

 

Wat je kosten zijn is bij de twee vormen nogal verschillend: bij een operational lease betaal je normaal gesproken een all-in bedrag en daarnaast de brandstof / stroom. Al die kosten zijn aftrekbaar.

 

Bij financial lease regel je zelf onderhoud & verzekering, dus heb je de volgende posten die ten laste van de winst gebracht kunnen worden:

- rente

- afschrijving

- onderhoud

- MRB 

- verzekering

- brandstof/stroom

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Waarom een leaseconsrtructie als je het kunt betalen? Op dit moment nog steeds veel garagebedrijven die leningen tegen 0% aanbieden, ook al klopt dat niet helemaal. Een nieuwe auto geeft doorgaans weinig tot geen problemen. Neen een merk waar je een on-call dienst hebt ipv de ANWB oid. Ik denk dat je met leasen schijngemak koopt. Iemand betaalt die rekening en ik verzeker je, dat is niet de leasemaatschappij.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 19 leden online en 369 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept