• 0

Startende ondernemer | Vragen over importeren.

(aangepast)

Hey mede-ondernemers! 

 

 

Wat wil ik bereiken?

Zelf ben ik helemaal nieuw met het importeren van goederen, maar met geluk met een vriend uit turkije kan ik sommige dingen voor redelijk goedkoop inslaan.

Nu is het probleem natuurlijk dat de goederen in Turkije zijn :downcast-face-with-sweat:

Met een beetje onderzoek ben ik al achter het een en ander gekomen, wat ik hieronder zou omschrijven. Hopelijk kan ik er uiteindelijk paar reacties uit krijgen met toevoegingen, verbeteringen en suggesties!

 

Wat weet ik al!

  • Aangifte bij de Douane

               Om aangifte te doen heb ik een EORI-Nummer nodig, wat voor een eenmanszaak in principe gewoon NL + je BSN nummer is.

  • De juiste HS-Code!

               Ik weet niet precies hoe ik de juiste HS Code kan vinden, want als ik het goed heb weet het bedrijf in Turkije het ook niet. Is er een manier om hier achter te komen?

               Wat op internet stond vond ik een beetje verwarrend, welke ik specifiek moet hebben.

  • De invoerrechten berekenen.

             Zover ik het heb begrepen, moet ik ervoor zorgen dat de Turkse leverancier een ATR-certificaat krijgt. Zo gaat de invoer makkelijker (met de meeste producten)

  • Import documenten op orde hebben.

             Ik ga vanuit, omdat het uit Turkije komt, dat ik alleen een ATR-Certificaat nodig heb.

 

Vragen.

1. Met een ATR-certificaat, moet ik dan alsnog aangifte doen voor de BTW bij de douane?

2. Heb ik een transport document nodig, bijv. een B/L: zeevervoer vrachtbrief, als ik het met de boot laat vervoeren naar Nederland?

 

Wat wil ik bereiken hiermee.

Ik begrijp dat ik zelf niet veel weet en niet kan verwachten dat iedereen alles aan mij uitlegt, maar ik wist even niet waar ik moest beginnen.

Hopelijk kan ik een paar goede tips hieruit krijgen :D Ben natuurlijk niet eng om iets te lezen of zelf te onderzoeken, heb meer richting nodig :).

 

Ik zal ook de ''vragen'' en de ''Wat weet ik al!'' blijven bewerken!

 

Alvast bedankt!

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Visie Handel.

 

aangepast door VisieHandel
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

HS codes zijn gewoon op te zoeken, ook door het Turkse bedrijf. En als ze het niet weten, moeten ze gewoon iets beter zoeken.

 

Overigens is Turkije onderdeel van een douane unie met de EU, dus de kans is groot dat je geen invoerrechten hoeft te betalen. En het is inderdaad zo dat de leverancier zorgt voor het ATR-certificaat.

 

Voor de BTW is het waarschijnlijk handig om een artikel 23 vergunning aan te vragen. Op die manier voorkom je heffing van BTW aan de grens, en kun je het in je gewone aangifte verwerken.

 

Wat betreft vervoer: om wat voor hoeveelheden gaat het hier? Een paar dozen, een pallet, een vrachtwagen, een zeeschip vol? En wat regelt de leverancier?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, prinsrachid zei:

HS codes zijn gewoon op te zoeken, ook door het Turkse bedrijf. En als ze het niet weten, moeten ze gewoon iets beter zoeken.

 

Overigens is Turkije onderdeel van een douane unie met de EU, dus de kans is groot dat je geen invoerrechten hoeft te betalen. En het is inderdaad zo dat de leverancier zorgt voor het ATR-certificaat.

 

Voor de BTW is het waarschijnlijk handig om een artikel 23 vergunning aan te vragen. Op die manier voorkom je heffing van BTW aan de grens, en kun je het in je gewone aangifte verwerken.

 

Wat betreft vervoer: om wat voor hoeveelheden gaat het hier? Een paar dozen, een pallet, een vrachtwagen, een zeeschip vol? En wat regelt de leverancier?

Ah oke, duidelijk. Waarschijnlijk 2 pallets met met dozen, 1200kg ongeveer. Wij dachten aan met de boot, gewicht maakt veel minder uit heb ik begrepen. Of zit ik mis?

De leverancier kan dus eigenlijk transport regelen, maar ik regel het liever zelf leek het mij. Wil niet een opgeblazen bedrag betalen, als het niet zo moeilijk is om het zelf te doen.

 

Bedankt voor het reageren!

Link naar reactie
  • 0
Op 25-4-2021 om 01:41, VisieHandel zei:

 

Vragen.

1. Met een ATR-certificaat, moet ik dan alsnog aangifte doen voor de BTW bij de douane?

2. Heb ik een transport document nodig, bijv. een B/L: zeevervoer vrachtbrief, als ik het met de boot laat vervoeren naar Nederland?

1. Je moet sowieso aangifte bij de douane doen, met of zonder ATR.  Daar zul je een douane-expediteur voor in moeten schakelen. Overigens, "Zover ik het heb begrepen, moet ik ervoor zorgen dat de Turkse leverancier een ATR-certificaat krijgt", klopt niet, je moet ervoor zorgen dat je van jouw Turkse leverancier een A.TR krijgt, Of je een A.TR kunt gebruiken hangt verder af van het soort product, 

2, Zonder transportdocument wordt er niet vervoerd dus ja, tenzij je zelf met je eigen vrachtauto naar Turkije rijdt.

 

 

Op 25-4-2021 om 01:41, VisieHandel zei:
  • Import documenten op orde hebben.

             Ik ga vanuit, omdat het uit Turkije komt, dat ik alleen een ATR-Certificaat nodig heb.

Nee dus. Je zult ook minimaal de aankoopfactuur moeten hebben en de factuur voor de vervoer(-en verzekering) kosten als je zelf het transport regelt. Afhankelijk van het soort product kunnen er meer documenten nodig zijn maar aangezien het onduidelijk is over wat voor product het gaat valt hier verder niets over te zeggen.

 

22 uur geleden, prinsrachid zei:

HS codes zijn gewoon op te zoeken, ook door het Turkse bedrijf. En als ze het niet weten, moeten ze gewoon iets beter zoeken.

HS-codes (in dit geval feitelijk de Taric-codes) kun je opzoeken op de website van douane NL.  Dat kun je beter niet overlaten aan de Turkse leverancier, je bent zelf verantwoordelijk voor een correcte douane-aangifte.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

En onderweg nog  in Bulgarije douane aangifte doen en BTW betalen. En niet te vergeten alle  Corona (snel)testen en negatieve uitslagen die je moet kunnen laten zien (begint al bij de Duitse grens). Beste advies voor een ondernemer met  0,0% ervaring met internationale handel/douane, schakel een expert in, Ook voor wegtransport van/naar Turkije zijn in Nederland zat vervoerders te vinden.

aangepast door Bert.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.