• 0

Mijn klant in Congo houdt 20% belasting in

(aangepast)

Ik ben eenmanszaak en heb diensten geleverd aan een bedrijf in de Republiek Congo. Mijn klant hield automatisch 20% in op het factuurbedrag en betaalde mij het saldo (ik geloof dat er geen belastingverdrag is tussen NL en Congo) ...

 

Is er een andere manier om de 20% of een deel ervan terug te vorderen van de belastingdienst, zelfs zonder een belastingverdrag? misschien als belastingvermindering?
(Ik begrijp dat er enkele decreten zijn die een dergelijke vermindering mogelijk maken, kunt u alstublieft helpen?)

 

Is artikel 15 hier iets voor mij, is er iets soortgelijks:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0012095/2020-01-01

 

Zullen er verschillen zijn als ik overstap naar een BV?

 

Bedankt,

aangepast door nn_3_nn
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 1
4 uur geleden, NNabil zei:

Ik ben eenmanszaak en heb diensten geleverd aan een bedrijf in de Republiek Congo. Mijn klant hield automatisch 20% in op het factuurbedrag en betaalde mij het saldo (ik geloof dat er geen belastingverdrag is tussen NL en Congo) ...

 

Volgens de titel van het topic gaat het om 20% belasting. Wat voor belasting dan? 

 

4 uur geleden, NNabil zei:

Zullen er verschillen zijn als ik overstap naar een BV?

Denk je echt dat je met zulke vage vragen hier antwoord op kunt krijgen? Om TwaBla maar eens te citeren: Zucht...

Link naar reactie
  • 0

Je zou eerder 14% verwachten voor Services op basis van deze informatie. "Withholding tax" is niet ongebruikelijk.

https://taxsummaries.pwc.com/democratic-republic-of-the-congo/corporate/withholding-taxes

 

Als het niet terug te vragen is in COngo dan zal het gewoon bedrijfskosten zijn want de belastingdienst gaat geen vergoeding of vooraftrek toestaan voor belastingen geheven door een ander land tenzij er met dat land afspraken zijn.

Artikel 15 IB gaat alleen over Verrekening buitenlandse belasting op dividenden, interest en royalty's

van geen van die soorten heffing is hier sprake. In bovenstaande link zie dat er voor die soorten heffing ook in Congo tarieven bestaan

Het is gewoon een heffing op commerciele services.  je zou het een vorm van BTW of salestax kunnen noemen en als je die niet terugkrijgt zijn het gewoon bedrijfskosten

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
5 uur geleden, NNabil zei:

Congo

 

Over welk Congo hebben we het hier eigenlijk? Ik ga er vanuit dat je de Congo-Brazzaville bedoelt, niet Congo-Kinshasa. Congo-Brazzaville heeft namelijk een bronbelasting van 20% op diensten voor 'buitenlanders'.

 

Volgens mij kun je dan ook gewoon een aftrek krijgen om dubbele belasting te voorkomen, ook als er geen belastingverdrag is. Volgens mij mag die 20% belasting verrekenen volgens de vrijstellingsmethode.

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • -2
6 minutes ago, prinsrachid said:

 

Over welk Congo hebben we het hier eigenlijk? Ik ga er vanuit dat je de Congo-Brazzaville bedoelt, niet Congo-Kinshasa. Congo-Brazzaville heeft namelijk een bronbelasting van 20% op diensten voor 'buitenlanders'.

 

ja, dit is congo brazzaville

 

53 minutes ago, Roel J said:

You would rather expect 14% for Services based on this information. Withholding tax is not uncommon.

https://taxsummaries.pwc.com/democratic-republic-of-the-congo/corporate/withholding-taxes

 

je kijkt naar Congo Kinshasa, terwijl ik Republiek Congo begon (dat is Brazzaville)

https://taxsummaries.pwc.com/republic-of-congo/corporate/withholding-taxes

 

1 hour ago, Roel J said:

Article 15 IB only concerns Offsetting foreign tax on dividends, interest and royalties

 

In artikel 5 C4  wordt uitgelegd dat royalty's ook diensten omvatten die in een ontwikkelingsland worden geleverd

 

1 hour ago, Bert. said:

According to the title of the topic, it is about 20% tax. What kind of tax then? 

 

Do you really think that with such vague questions you can get answers to this? To quote TwaBla: Sigh ...

 

Dit is een ingehouden belasting op alle inkomsten die door een buitenlands bedrijf in Congo worden gemaakt (zie link hierboven om dit te begrijpen)

Ik hou niet van de manier waarop je naar de conclusie springt en antwoordt met een andere sarcastische vraag :( Je kunt jezelf beter altijd afvragen of je de hele vraag een tweede keer hebt gelezen.

Het verschil dat ik vraag tussen zzp en bv heeft te maken met het terugvorderen van de ingehouden belasting indien mogelijk. Zal het voor beide hetzelfde zijn?

Link naar reactie
  • 0

Ik zit ook in Africa en daar importeer ik vanuit. En ja ik moet ook 15% IVA (btw) betalen en afhankelijk product, invoerrechten. Dat is niet hetzelfde wat in Congo gebeurd, een Kaapverdiaan die invoert is ook gewoon aan de beurt. (tenminste....???)

 

Wat TS nu gewoon kan doen om zijn klant eerst te laten betalen en dat hij/zij/partij maar verder ziet hoe dat pakketje bij hem op de mat komt. Blijkbaar uit het verhaal op te maken is hij/zij/partij een buitenlandse onderneming is, beetje het geluid van discriminatie ..hij wel en ik niet. Ze mogen blij zijn dat er buitenlanders daar zijn, en willen investeren.. ja toch.

 

Aan de andere hand probeert Congo dus zelfstandigen Congolen, te stimuleren om te importeren, ze zullen daar velen tekorten hebben. Ik begrijp dat, en mooi dat de club het daar zo doet en stimuleert.

 

Verder lijken mij hier geen problemen, bonnetje betaald en opgestuurd.

Link naar reactie
  • -2
1 uur geleden, NNabil zei:

Ik hou niet van de manier waarop je naar de conclusie springt en antwoordt met een andere sarcastische vraag :( Je kunt jezelf beter altijd afvragen of je de hele vraag een tweede keer hebt gelezen.

Ja en de tweede keer was het ook niet duidelijk om wat voor soort belasting het ging en om wat voor dienst. Zelfs het land niet, Roel J. was al voor je aan het kijken Congo Kinshasa, wat dus eigenlijk de Democratische Republiek is.  En Atlas302 heeft het over pakketjes die op de mat vallen en import (heeft dus zelfs nog slechter gelezen) . Dan maar sarcastisch, stel een duidelijke vraag, Dat verzoek staat ook in de forumregels, die jij waarschijnlijk niet eens één keer gelezen hebt. 

Link naar reactie
  • 1
1 uur geleden, nn_3_nn zei:

 

je kijkt naar Congo Kinshasa, terwijl ik Republiek Congo begon (dat is Brazzaville)

https://taxsummaries.pwc.com/republic-of-congo/corporate/withholding-taxes

 

Blijkbaar,  ik was en even vergeten dat er 2 Congo's zijn. Toen ik op school zat heette die ene nog Zaïre

 

Quote

 

In artikel 5 C4  wordt uitgelegd dat royalty's ook diensten omvatten die in een ontwikkelingsland worden geleverd

ik kan dat artikel niet vinden. lijkt niet uit de wet op de inkomstenbelasting te komen dus kan daar verder ook niks over zeggen..

 

ik ben vrij zeker dat er op grond van art 15 IB weinig te verrekenen valt. Jij hebt namelijk gewoon commerciele services verleent en alle mogelijkheden tot verrekenen op basis van art 15 heeft betrekking op rendement op vermogen. De belasting die jij betaald heeft vrijwel zeker niets te maken met rendement op vermogen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
6 hours ago, Roel J said:

I can't find that article. does not seem to come from the law on income tax so can not say anything else about it.

 

Ik verwijs eigenlijk naar artikel 5 c4 uit dit besluit "Besluit voorkoming dubbele belasting 2001" (zie onderstaande link), ik weet niet zeker of dit nog steeds geldt of dat het op mijn geval betrekking heeft.


zie ook artikel 36. Verrekening buitenlandse belasting op dividenden, interest en royalty's

 

https://wetten.overheid.nl/BWBR0012095/2020-01-01#HoofdstukIV

 

Als dit van toepassing is, dan blijft de vraag of Congo volgens de definitie van het decreet wordt beschouwd als een van de ontwikkelingslanden

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 277 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.