• 0

Regels voor CBD-olie (cannabidiol) in voedingsmiddelen

meerdere van mijn leveranciers krijgen steeds meer producten met daarin CBD olie verwerkt.

Varieert van glijmiddel tot shampoo tot levensmiddelen (snoepjes, koekjes, kauwgum enz.).

Nu ben ik samen met iemand ook bezig met een specifieke webshop met diverse CBD producten. van de meeste producten is duidelijk hoe het zit en hebben we testrapporten enz.

 

Nu kregen we via via te horen dat etenswaren met CBD producten niet meer toegestaan zouden zijn.

Bij zoeken kan ik daar echter niet veel over vinden.

 

kom wel tegen dat CBD in dierenvoeding niet meer toegestaan zou zijn en ook info over dat voedingsmiddelen met CBD nu gezien zouden worden als Novel food waardoor aanvullende regelgeving voor zou zijn/komen  maar wordt allemaal niet duidelijker mee voor me.

 

Volgens groothandel zouden die producten gewoon mogen, maar PSP partijen zouden wel weer problemen in zien.

De CBD olie en pasta producten zijn dan weer geen probleem voor de PSP partij.

 

Ik zoek dus meer info over wat nu wel en niet mag met CBD producten in voedsel en overige producten zodat we alles gewoon direct helemaal goed kunnen opzetten en geen producten online plaatsen welke uiteindelijk toch niet mogen of onze betaalverwerking in gevaar brengen.

Wie weet waar ik hier duidelijkheid over kan krijgen?

heb met nvwa gebeld, die verwezen me door naar igj en daar kreeg ik verhaal over 0.05% tch gehalte cbd olie maar bod nog geen echte duidelijkheid in combinatrie met levensmiddelen.

bepaalde levensmiddelen zit ook daadwerkelijk cbd olie in, andere enkel zaden verwerkt en weer andere enkel smaakstoffen.

 

heb ook al vraag naar igj meldpunt gestuurd maar misschien dat hier ook mensen zijn die meer vanaf weten.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
18 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

ook info over dat voedingsmiddelen met CBD nu gezien zouden worden als Novel food waardoor aanvullende regelgeving voor zou zijn/komen  maar wordt allemaal niet duidelijker mee voor me.

 

Zie: 

https://ec.europa.eu/food/safety/novel_food/catalogue/search/public/index.cfm?ascii=Cannabinoids#

 

Volgens "Whats does it mean" houdt dit in dat een safety assessment nodig is.

Link naar reactie
  • 2
17 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

kom wel tegen dat CBD in dierenvoeding niet meer toegestaan zou zijn en ook info over dat voedingsmiddelen met CBD nu gezien zouden worden als Novel food waardoor aanvullende regelgeving voor zou zijn/komen  maar wordt allemaal niet duidelijker mee voor me.

 

Ik vrees niet dat het veel duidelijker gaat worden. De opname in de Novel Food Catalogue (NFC) sinds januari 2019 hebben betrekking op het gebruik van CBD, andere cannabinoïden en hennepproducten in levensmiddelen. Hieronder vallen ook voedingssupplementen met CBD. Zie hier een reactie van de NVWA en het ministerie van VWS naar aanleiding van een radar item met betrekking tot CBD. De NFC is een leidraad en niet juridisch bindend.

 

Het gebruik is dus momenteel gedoogd (mits maximaal 0,05% THC aanwezig is), waarbij niet uit te sluiten valt of het gebruik in de toekomst verboden zal worden (autorisatie op EU niveau kan tot wel 5 jaar duren). Wel is de NVWA streng aan het optreden tegen medische of medisch lijkende claims, pas dus op met je bewoordingen mocht je het op de markt brengen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik zou graag aanvullend willen melden dat de markt ook al aardig verzadigd is..

ik kan niet meepraten met online, maar in de fysieke winkel is de vraag naar CBD al volledig ingestort, ook deze hype was kort.

 

als je ermee begint, zorg dat je testrapporten hebt ivm die THC grens, daar wordt op gehandhaafd.

en eens met Jeroen, pas op met claims.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 1

bedankt voor de reacties.

igj meldpunt reageert helaas helemaal niet op terugbel of informatie verzoeken. erg slecht dat.

 

Duidelijk zo verder met dat gedoogd wordt en maximale thc gehalte.

 

Medische claims weet ik dat niet mag, dat geld voor meer producten die ik verkoop. Heb 10 jaar terug daar ooit eens mee te maken gehad dat ik brief kreeg dat bij bepaalde producten soort van medische claims zouden staan en dringende "verzoek" die teksten aan te passen.

 

Food producten die ik van leveranciers kan krijgen lijken allemaal dus in orde te zijn.

CBD olie lijkt naar wat ik kan zien (online) zeker geen hype en de plekken waar ik wil  gaan verkopen is zelfs nog vrij weinig aanbod. niet omdat geen vraag is maar doordat regels voor mogen plaatsen vrij streng zijn.

Vanaf leverancier (voor CBD olie) waar we mee willen gaan werken kunnen we alle benodigde documenten krijgen. betreffende leverancier is ook erg selectief met wier ze als klant aannemen om hun producten te gaan verkopen. Wij hebben daar uiteindelijk wel toestemming van gekregen om daar te mogen inkopen.

Betreft producten van hoge kwaliteit, niet de standaard slappe aftreksels die merendeels verkrijgbaar zijn.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.