• 0

Staking VOF, auto naar prive

Ik heb een VOF met twee andere vennoten. De VOF (dit is het derde jaar) voert activiteiten die voorheen in een vastgoed-BV als nevenactiviteiten werden ontplooid. Er is besloten om de VOF te staken omdat er minder tijd is voor de activiteiten van de VOF en er meer tijd zal worden besteed aan de vastgoed BV.  De activiteiten (in afgeslankte vorm) en activa van de VOF gaan terug naar de vastgoed-BV. Voordat dit ging spelen heb ik een auto gekocht (vijf maanden geleden) op naam van de VOF. De auto staat op de balans, btw is verrekend, MIA in de IB etc. De auto gaat niet mee naar de vastgoed-BV (BTW niet verrekenbaar). Ik zal de auto in privé rijden. Voor zo ver ik heb begrepen kan de auto van uit de VOF alleen naar privé als het niet meer zakelijk zou worden gebruikt.

Dan nu de vraag: kan ik zomaar de auto van de VOF aan privé overdragen (uiteraard met afrekening over de boekwinst en afdracht BTW)? De onderneming wordt immers gestaakt en de auto wordt niet meer zakelijk (althans, niet door de VOF) gebruikt. De auto zal ik uiteraard wel gebruiken als prive auto waarbij ik o.a. ook ritten zal maken voor de vastgoed-BV waarbij ik werkzaamheden uitvoer die voorheen door de VOF werden uitgevoerd.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Wie reed de auto voorheen? Werd de auto toen ook zakelijk én privé gebruikt? Werd de auto door iedereen gedragen of alleen door degene die de auto daadwerkelijk gebruikte (aangegeven als buitenvennootschappelijk vermogen)? Werd er ten tijde van de VOF bijtelling door iemand betaald? Wordt de MIA ook weer (grotendeels terugbetaald). Of is overwogen om het door te schuiven naar de BV?

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik rij de auto zelf, betaald uit privé. De auto werd 50% zakelijk gebruikt. De auto staat op de balans (niet buitenvennootschappelijk). Ik betaal uiteraard bijtelling. Als de auto naar privé gaat zal de MIA inderdaad terug moeten worden betaald.

Er is overwogen de auto door te schuiven naar de BV maar ik kan zelf niet verzinnen hoe dat op een eerlijke manier zou kunnen. De salarissen staan vast. Nu worden de kosten van de auto uit mijn eigen winstaandeel betaald.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, Makelaar123 zei:

Nu worden de kosten van de auto uit mijn eigen winstaandeel betaald.

 

Hmm... Hoe werd dat aangegeven? Je betaalde een eigen bijdrage aan de zaak en vervolgens was de bijtelling 0%? Of was er daadwerkelijk een andere winstverdeling afgesproken? Als je namelijk de kosten uit je eigen zak of winst moest betalen, had je uiteraard géén of weinig bijtelling! De eigen bijdrage in de kosten gaat namelijk van je bijtelling af.

 

2 uur geleden, Makelaar123 zei:

De salarissen staan vast. 

 

In feite zou dat niet veel anders hoeven gaan. De bv kan de kosten 1 op 1 doorbelasten. Je hebt dan gewoon hetzelfde afgesproken salaris maar met een bijdrage. Ook dan kan de bijtelling 0% zijn of worden.

 

Stel dat je afgesproken loon 4000 euro is. De bv neemt alle autokosten voor haar rekening, maar belast die 1 op 1 door. Jij betaalt die bijdrage van je netto loon. Door die eigen bijdrage heeft de bv per saldo geen kosten aan de auto. Jij krijgt door de eigen bijdrage waarschijnlijk geen fiscale bijtelling, dus je betaalt loonbelasting over 4000 euro.

 

Overigens is een eventuele bijtelling onderdeel van je belastbaar loon. De bv mag boven het minimumloon dus ook betalen in natura. Stel dat je geen eigen bijdrage betaalt, maar gewoon 22% bijtelling. Laten we zeggen dat die 500 euro is. Dan kan de bv nog steeds kiezen om de auto op de zaak te zetten (en de kosten voor haar rekening te nemen). Maar vervolgens krijg je die auto als loon in natura. Jij krijgt dan 3500 euro bruto in geld en de rest in de vorm van een auto.  De loonkosten voor de zaak zijn dan 3500 euro, terwijl jij ook in dat geval wel nog steeds loonbelasting betaalt over 4000 euro. Het verschil van 500 euro gebruikt de bv dan om de autokosten me te betalen. Op die manier betaal je in feite ook zelf en hoeft het de zaak niets of weinig te kosten.

 

Per saldo zou het dus niet veel uit hoeven maken en oneerlijk lijken mee geen van beide opties.

 

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Bedankt voor je reactie.

Quote

Hmm... Hoe werd dat aangegeven? Je betaalde een eigen bijdrage aan de zaak en vervolgens was de bijtelling 0%? Of was er daadwerkelijk een andere winstverdeling afgesproken?

Op zich vrij eenvoudig. Winst bepalen vóór aftrek van buitenvennootschappelijke kosten door met kostendragers per vennoot te werken. Het saldo van de kostendrager word dan binnen de te verdelen winst verrekend met de overige vennoten. Iedereen draagt daardoor z'n eigen zakelijk gemaakte kosten en heeft dan vrije keus in auto, telefoon, abonnementen etc. De bijtelling komt in de IB terecht (want VOF). 

 

Quote

In feite zou dat niet veel anders hoeven gaan. De bv kan de kosten 1 op 1 doorbelasten. Je hebt dan gewoon hetzelfde afgesproken salaris maar met een bijdrage. Ook dan kan de bijtelling 0% zijn of worden.

 

Overigens is een eventuele bijtelling onderdeel van je belastbaar loon. De bv mag boven het minimumloon dus ook betalen in natura. Stel dat je afgesproken loon 4000 euro is en de eventuele bijtelling 500 euro. Dan kan de bv nog steeds kiezen om de auto op de zaak te zetten (en de kosten voor zijn rekening nemen). Jij krijgt dan 3500 euro bruto in geld en 500 euro bruto in de vorm van een auto, en je betaalt belasting over 4000 euro.

Op zich begrijp ik dit wel. Dezelfde vennoten uit de VOF zijn ook aandeelhouder en DGA in de vastgoed bv waar de auto naar toe had kunnen gaan. Ik zou de kosten voor de auto dus volledig voor eigen rekening kunnen nemen met een eigen bijdrage, alleen vervalt dan het 'auto van de zaak' voordeel in mijn ogen. De BV kan ook geen BTW verrekenen op de auto (de omzet zonder BTW belaste prestaties is te groot), daar is dus ook geen voordeel.

Vandaar dat ik de auto dan liever naar privé haal. Ik heb begrepen dat dat alleen kan (VOF of eenmanszaak) als de auto minder dan 10% zakelijk zou worden gebruikt of als je de onderneming staakt. Alleen vraag ik me af of dit ook als een staking kan worden gezien om de auto naar prive te halen. In dit geval worden de werkzaamheden van de VOF door de vennoten voortgezet in de BV.

 

 

aangepast door Makelaar123
Link naar reactie
  • 0
20 minuten geleden, Makelaar123 zei:

Ik heb begrepen dat dat alleen kan (VOF of eenmanszaak) als de auto minder dan 10% zakelijk zou worden gebruikt of als je de onderneming staakt. Alleen vraag ik me af of dit ook als een staking kan worden gezien om de auto naar prive te halen. In dit geval worden de werkzaamheden van de VOF door de vennoten voortgezet in de BV.

 

 

Voor normale investeringsgoederen geldt inderdaad die 10%-grens. Voor een auto (helaas) niet. Bij een auto maak je gek genoeg alleen aan het begin een keus en die wordt bepaald door het feit of je 500 km privé rijdt of niet. Als je minder dan 500 km rijdt per jaar, is het verplicht zakelijk vermogen. Als het meer dan 500 km is, dan is het keuzevermogen. Maar als je bij keuzevermogen kiest voor 'zakelijk', dan is er nagenoeg geen optie om te herzien.

 

De keuze van de auto wordt ook niet gemaakt per activiteit binnen de onderneming, maar per auto en hoe die binnen onderneming gebruikt wordt. Volgens mij is het nog steeds zo dat de herziening alleen kan als je écht 100% privé gaat rijden of bij staking of in 'uiterzonderlijke' gevallen. Maar als de VOF ophoudt te bestaan, dan is dat toch een perfect moment. De onderneming wordt dan namelijk opgeheven en er zal een eindbalans moeten worden opgemaakt. Er zal dan toch iets met de auto moeten gebeuren. Die gaat dan naar één van de vennoten, de bv, een garage of een ander iemand. Hoe dan ook zal de auto bij staking van eigenaar veranderen, omdat de VOF er op termijn niet meer is.

 

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik misschien maar een uitspraak moet vragen aan de belastinginspecteur. De twijfel blijft groot. Ik ben alleen. nog de alternatieven aan het overwegen. De auto heb ik in december gekocht. Jaarcijfers VOF zijn al opgemaakt en aangifte IB is al gedaan. Ik kan er nog voor kiezen om de auto in de jaarrekening terug te draaien en deze privé te houden mits dit gebeurt voordat mijn IB aanslag definitief is. Nadeel is wel dat ik dan een boete moet verwachten voor de BTW die dan terug moet.

Dan nog even over de BV die de auto over zou kunnen nemen. Dat de BTW niet verrekenbaar is zonde maar het is geen ramp. Ik kan alleen niet visualiseren hoe ik de kosten van de auto dusdanig in kan richten dat ik de autokosten alsnog via een eigen bijdrage voor eigen rekening kan nemen (zoals ik dat nu in de VOF ook doe). De auto wordt ca. 75% privé gebruikt. Zijn er voorbeelden van samenwerkingsverbanden binnen een BV waarbij DGA’s individueel gemaakte kosten voor eigen rekening kunnen nemen?

aangepast door Makelaar123
Link naar reactie
  • 0
Op 4-5-2021 om 10:51, Makelaar123 zei:

Ik kan alleen niet visualiseren hoe ik de kosten van de auto dusdanig in kan richten dat ik de autokosten alsnog via een eigen bijdrage voor eigen rekening kan nemen (zoals ik dat nu in de VOF ook doe).

 

Dat is gewoon een bedrag dat de bv in rekening kan brengen op je loonstrook en van je netto loon kan inhouden. Verder niets spannends aan.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.