• 0

Vof stoppen, eenmanszaak beginnen en erna vof beginnen

Beste mensen, 

 

Om een lang verhaal samen te vatten: per 1 juni stopt mijn vof partner met onze vof. We hebben geen vof overeenkomst en deze wordt dus opgeheven.  Ik wil dan per direct door met een nieuw bedrijf en ga me hiervoor zo snel mogelijk inschrijven als eenmanszaak. Ik moet namelijk een pand hebben waar ik mijn voorraad kwijt kan. Ik ga erna zo snel mogelijk een partner zoeken om hiermee erna een vof te starten. Ik breng uit mijn huidige vof de helft van de voorraad in en wil vastleggen dat de omzet hieruit voor mij blijft. Wat ik begrijp wordt mijn eenmanszaak dan opgeheven. Met welke fiscale en overige consequenties krijg ik te maken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Beste AntonJansen,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Misschien kun je beter een nieuwe eenmanszaak starten en daarnaast een nieuwe vof oprichten.

 

Alle stappen en keuzes hebben fiscale en juridische consequenties.

 

Voor mijn gevoel zijn een nieuw huurcontact aangaan en een nieuwe samenwerking formaliseren (contractueel vastleggen) veel belangrijker aandachtspunten dan vanuit welke onderneming je de bestaande voorraad verkoopt. Na aandacht voor en overeenstemming over afsluiting van de huidige administratie (afrekening van de huidige vennootschap).

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
16 uur geleden, AntonJansen zei:

Ik moet namelijk een pand hebben waar ik mijn voorraad kwijt kan. Ik ga erna zo snel mogelijk een partner zoeken om hiermee erna een vof te starten. Ik breng uit mijn huidige vof de helft van de voorraad in en wil vastleggen dat de omzet hieruit voor mij blijft.

Een vof is een samenwerkingsverband. Je zult eerst iemand moeten vinden die je eigen omzet  uit je eigen voorraad voor jezelf houden ook een goede vorm van "samenwerken" vindt...

Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, Ward van der Put zei:

Een vof is een samenwerkingsverband. Je zult eerst iemand moeten vinden die je eigen omzet  uit je eigen voorraad voor jezelf houden ook een goede vorm van "samenwerken" vindt...

 

Dát dus.  En aangezien de medevennoot wel volledig (hoofdelijk) aansprakelijk is voor deze activiteiten zou ik simpelweg zeggen: nee, dat gaan we niet doen.

 

Ofwel je brengt de goederen in in de VOF en dan is het gezamenlijk eigendom,  gezamenlijke kosten (van oa pand, energie, verzekering, verkoopkosten etc) en gezamenlijke winst, ofwel je doet dat niet en dan houd je die activiteiten en voorraad in je eigen eenmanszaak. En in dat geval zou ik die goederen ook niet in het gezamenlijk gehuurde pand willen hebben: gescheiden is gescheiden. 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
17 uur geleden, AntonJansen zei:

Ik moet namelijk een pand hebben waar ik mijn voorraad kwijt kan. 

 

Waarom moet dat? Kan dat ook in een schuur, of tijdelijk gehuurde opslagruimte?

 

Waar staat de voorraad nu dan? En waarom kan dat niet zo blijven?

 

Om hoeveel voorraad gaat het?

 

Wat gebeurt er met de huidige voorraad? Neemt je voormalige partner de andere helft mee? Of koop je zijn helft over? Of wordt het gewoon gesplitst?

 

17 uur geleden, AntonJansen zei:

 Ik ga erna zo snel mogelijk een partner zoeken om hiermee erna een vof te starten. 

 

Waarom? Is een vof een doel of een middel?

 

17 uur geleden, AntonJansen zei:

Ik kreng uit mijn huidige vof de helft van de voorraad in en wil vastleggen dat de omzet hieruit voor mij blijft. Wat ik begrijp wordt mijn eenmanszaak dan opgeheven. Met welke fiscale en overige consequenties krijg ik te maken?

 

Waarom zou je eenmanszaak dan worden opgeheven? Die wordt opgeheven, als je die opheft. Als je een vof start terwijl je een eenmanszaak hebt, heb je daarna dus een eenmanszaak en een vof. Voor de rest heeft het geen fiscale consequenties, want een eenmanszaak en (jouw deel van de) vof worden hetzelfde behandeld. Voor het bepalen of je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent wordt gekeken naar de ondernemer, niet de onderneming.

 

Maar het lijkt erop dat je simpelweg een samenwerking tussen twee eenmanszaken zoekt in plaats van een vof. Als je wilt dat alles volledig gescheiden blijft, is de vof geen geschikt middel.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ze zeggen dat er slechts 3 basisverhalen zijn, en elke film, roman en what have you is daar een variant van.

 

Er zijn internationale verhalenindexen, omdat sprookjes en sagen de gewoonte hebben in dezelfde vorm op de meest uiteenlopende plekken op te duiken.

 

Ook helden voldoen aan een bepaald patroon: vaak beginnen ze met een vreemde geboorte (maar er is een hint dat ze eigenlijk van koningen afstammen, en dus probeert iemand de babyheld te doden), ze bevechten een monster en op een gegeven moment staan ze op uit de dood: van Beowulf tot Harry Potter voldoen ze allemaal aan het hero pattern.

 

Zo begin ik na 3 berichten dit jaar van drie verschillende vraagstellers een VOF Pattern te ontwaren.

 

1. Er is een VOF (die tegelijk een huwelijk is).

 

2. Het enige van waarde in de VOF is de voorraad (en misschien de handelsnaam).

 

3. Er komt een scheiding of een uittreding aan; de vraagsteller wil daarna met de helft van de voorraad verder.

 

4. De voorraad ontwaardt langzaam, dus is er tijd om op Higher Level te filosoferen over wat nu het beste is.

 

5. Na het opheffen van de VOF, wil de vraagsteller zo snel mogelijk verder met een nieuwe (levens- of zakelijke) partner in een nieuwe VOF.

 

Wat ik maar wil zeggen, check die andere twee discussies.

 

 

aangepast door Branko Collin

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.