• 0

Internationaal dropshipping en BTW?

Hallo,

ik ben van plan om een dropshipping business te starten. Laten we zeggen mijn leverancier zit in China en mijn klanten bevinden zich buiten Nederland. Stel de prijs op aliexpress is 10 euro en ik verkoop het product voor 30 aan klanten. Een klant uit Amerika betaalt mij 30 euro via Paypal, ik stuur zijn gegevens naar mijn leverancier, en de leverancier verstuurt het product dan naar zijn adres. Hoe zit dat dan met de BTW? Moet ik dan letterlijk de BTW afdragen aan letterlijk elk land in het buitenland?  Wat nou als ik duizenden klanten krijg uit zoveel landen, dat gaat nogal lastig zo. Het is nogal heel onduidelijk voor mij, ik kan er niet echt een duidelijke antwoord erover vinden op het internet.

Daarnaast lees ik ook over de importkosten.. het wordt nogal vaag beschreven op het internet.

Kan iemand het voor mij op een rijtje zetten hoe ik dat zou moeten berekenen per kwartaal? Een voorbeeldsommetje misschien?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
3 uur geleden, dv123456 zei:

Laten we zeggen mijn leverancier zit in China en mijn klanten bevinden zich buiten Nederland. Stel de prijs op aliexpress is 10 euro en ik verkoop het product voor 30 aan klanten. Een klant uit Amerika betaalt mij 30 euro via Paypal, ik stuur zijn gegevens naar mijn leverancier, en de leverancier verstuurt het product dan naar zijn adres. Hoe zit dat dan met de BTW? Moet ik dan letterlijk de BTW afdragen aan letterlijk elk land in het buitenland?  

In de eerste plaats, Amerika (US) kent helemaal geen BTW maar een sales tax die per staat kan verschillen. Wie BTW of sales tax (en invoerrechten)  betaalt is verder afhankelijk van de leveringscondities die tussen de klant, leverancier en dropshipper zijn afgesproken. Wat veel gebeurt is dat de klant wordt opgezadeld met de invoerrechten/BTW/sales tax, kosten voor de invoeraangifte etcetera.  Voor wat betreft de US  kan ik er niet veel over kwijt maar als je ook producten afzet aan klanten in de EU leidt voorgaande constructie in de praktijk tot een te lage afdracht van invoerrechten/BTW, wat feitelijk neerkomt op belastingfraude.  Daarnaast veranderen de regels in de EU v.w.b. e-commerce op 01.07,2021, met de belangrijkste wijziging dat de vrijstellingsgrens voor BTW (22 Euro) komt te vervallen.  Iedere klant die na 01.07 iets bij jou bestelt met de leveringsvoorwaarde dat hij zelf voor de invoeraangifte/invoerrechten/BTW  moet opdraaien krijgt voor een zending van pakweg 20 Euro een rekening van PostNL/ koerier van 4 Euro BTW en afhandelingskosten,  zo tussen de 15 en 20 Euro (dus het dubbele).  Tenzij je full-service gaat leveren aan je klant (DDP) zou je je dus serieus af kunnen vragen of het nog wel interessant is om op dit moment een dropshipping-business te starten.....

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
42 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Vraag: Waarom zou een Amerikaanse klant jou 30 Euro betalen voor iets wat hij/zij met een beetje Googelen ook voor 10 Euro  zelf op Aliexpress kan bestellen?

Die vraag kun je in zijn algemeenheid aan alle dropshippers stellen, Ik zou zelf (als ik al iets zou bestellen  in China) ook de dropshipper overslaan maar er zijn helaas nog (te) veel consumenten die bij dit soort artikelen bestellen. 

 

 

aangepast door Norbert Bakker
Mod comment: reactie aangepast ivm forumregels 
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.